آجر مناسب ساخت کوره

چه نوع آجری برای چیدن کوره مورد نیاز است – انتخاب صحیح مواد

برای ساخت کوره های گرمایشی در ساختمان های مسکونی ، آجر سرامیکی به طور گسترده ای استفاده می شود. صنعت ساختمان طیف وسیعی از آجرها را برای کوره بنایی تولید می کند، اما کدام یک از طیف پیشنهادی را انتخاب کنید؟ قبل از اینکه این موضوع را در نظر بگیریم، باید این واقعیت را درک کنید که برای چیدن کوره از دو نوع آجر استفاده می شود – این یک آجر سرامیکی ساده است، اما با ویژگی های خاص، که برای چیدن عناصر خارجی کوره، دودکش ها استفاده می شود. آجر نسوز که برای کوره های کوره سنگ تراشی استفاده می شود.

P1

آجر برای چیدن کوره چه خواصی باید داشته باشد

آجر کوره باید شرایط فنی زیر را داشته باشد:

  • مقاومت در برابر دماهای بالا و اثرات شعله باز.
  • توانایی جمع آوری گرما و حفظ آن برای مدت طولانی.
  • مقاومت مکانیکی کافی
  • مقاومت در برابر نوسانات قابل توجه دما.

برای آجرهای سرامیکی که برای ساخت واحدهای حرارتی در نظر گرفته شده اند، الزامات سخت گیرانه تری نسبت به سایر مصالح ساختمانی اعمال می شود. در یک کوره، دمای شعله می تواند از 1000 درجه سانتیگراد تجاوز کند. بر این اساس، دیوارهای آن تحت بارهای حرارتی قابل توجهی قرار می گیرند. پارامترهای ترموفیزیکی ماده مورد استفاده باید بالاتر از مقدار مشخص شده باشد.

در حین کار کوره ها، آنها به طور منظم در موارد فردی و تا دمای منفی خنک می شوند. در این حالت، آجر دچار اختلاف قابل توجهی در دمای محیط می شود که منجر به انبساط حرارتی با فشرده سازی بعدی می شود. محصول باید دارای حاشیه ایمنی کافی برای مقاومت در برابر این پدیده و جلوگیری از تغییر شکل و تخریب باشد.

آجر مورد استفاده برای چیدن کوره ها باید دارای رسانایی حرارتی کافی و توانایی جمع آوری گرما باشد. اولین خاصیت برای گرم شدن سریع اتاق و انتقال انرژی از سوخت به محیط خارجی ضروری است. کیفیت دوم به شما امکان می دهد این فرآیند را پس از توقف احتراق در کوره برای مدت طولانی حفظ کنید. این به شما امکان می دهد یک سازمان حرارتی راحت را برای مدت طولانی حفظ کنید.

استفاده از انواع آجر برای چیدن عناصر مختلف کوره

کوره های سوخت جامد طراحی نسبتاً پیچیده ای دارند که اجزای آن تحت شرایط خاصی کار می کنند. این سوال پیش می آید که برای چیدن کوره و عناصر آن به چه نوع آجری نیاز است؟

دستگاه کوره گرمایش به شرح زیر است:

دستگاه کوره گرمایش

  1. آتشدان و انفجار

محفظه احتراق عمدتاً دارای دیوارهای دو لایه است که قسمت داخلی آن از آجر نسوز و قسمت بیرونی از آجر سرامیکی نما است. جعبه آتش از آجرهای نسوز با حداکثر خواص نسوز ساخته شده است. پوشش خارجی کوره در شرایط استرس کمتری کار می کند و می توان از آجر نما با ویژگی های تزئینی عالی استفاده کرد.

5 نوع مواد مورد استفاده برای آجر
بیشتر بخوانید

کانال های دود

کانال های دود یک مبدل حرارتی بزرگ هستند و دمای موجود در آنها، اگرچه کمتر از کوره است، اما هنوز بسیار بالا است. برای چیدمان این عناصر کوره از آجرهای نسوز استفاده می شود. در خارج، سازه را می توان با کاشی های سرامیکی یا آجرهای رو به رو روبرو کرد.

  1. کانالهای دود

دودکش ها یک مبدل حرارتی بزرگ هستند و دمای موجود در آنها، اگرچه کمتر از کوره است، اما هنوز بسیار بالا است. برای چیدمان این عناصر کوره از آجرهای نسوز استفاده می شود. در خارج، سازه را می توان با کاشی های سرامیکی یا آجرهای نما مواجه کرد.

 3. دودکش

در تماس مستقیم با اتمسفر است و اختلاف دمای زیادی را تجربه می کند. بنابراین از آجر سرامیکی با بالاترین مقاومت در برابر یخ زدگی ممکن برای آن استفاده می شود. به طور معمول، این عنصر همچنین دارای یک ساختار دو لایه با پوشش خارجی تزئینی از آجر سرامیکی یا جعبه فلزی است.

فرآیند چیدن کوره

فرآیند چیدن کوره و نمونه ای از استفاده از آجرهای نسوز برای ساخت عناصر پر بار و روکش خارجی با آجر سرامیکی.

 

استفاده از آجر با ویژگی های مناسب برای دستگاه تک تک عناصر کوره، حداکثر دوام و خواص حرارتی عالی را فراهم می کند. کوره سازان با تجربه در انتخاب مواد به این موضوع توجه ویژه ای دارند. در همان زمان، بازرسی و رد آجرهای با ترک های بزرگ و آسیب های عمیق و تراشه انجام می شود.

ویژگی های آجر سرامیکی و آجر نسوز برای چیدمان کوره

ویژگی های آجر سرامیکی برای چیدمان عناصر خارجی کوره، کانال های دود و لوله ها

همانطور که قبلاً گفتیم، از نوع خاصی از آجر سرامیکی برای چیدن کوره استفاده می شود، اکنون در نظر خواهیم گرفت که این آجر باید چه ویژگی های اساسی داشته باشد.

نام تجاری بر اساس چگالی.

اولین چیزی که هنگام انتخاب آجر سرامیکی برای کوره باید به آن توجه کنید، نام تجاری چگالی است. نام تجاری آجر سرامیکی در تراکم چگالی با الزامات GOST 530-2012 تنظیم شده است. برای تعیین آن، از یک رمزگذاری الفبایی استفاده می شود که از حرف “M” و عدد 25 تا 1000 تشکیل شده است. لطفاً توجه داشته باشید که این نشانگر کیفیت آجر را نشان نمی دهد، بلکه فقط چگالی آن را هنگام فشار دادن نشان می دهد. این نشانگر مهم است زیرا هرچه آجر متراکم تر باشد کندتر گرم می شود و بنابراین کندتر سرد می شود. این واقعیت که آجر به آرامی خنک می شود، مطمئناً خوب است، زیرا کوره گاز برای مدت طولانی تری گرما می دهد. اما گرم کردن کورهی که از آجرهای خیلی متراکم ساخته شده است دشوارتر است، به خصوص زمانی که کاملاً خنک شده است. تعادل در اینجا مهم است، بنابراین، آجر برای سنگ تراشی با چگالی نه کمتر از M-150  و نه بالاتر از  M-250استفاده می شود.

تاک پوینتینگ ( بندکشی ) در بنایی چیست؟
بیشتر بخوانید

مقاومت در برابر سرما

مقاومت در برابر یخبندان یک محصول به عنوان توانایی تحمل تعداد معینی از چرخه های گرمایش و سرمایش تعریف می شود. این نشانگر با حرف لاتین F با اضافه کردن یک عدد از 25 تا 300 نشان داده می شود. مقاومت در برابر سرما آجرهای سرامیکی در ساخت عناصر خارجی کوره گرمایش مانند دودکش ها مهم است. موضوع این است که این قسمت جدایی ناپذیر کوره در شرایط بسیار شدید اختلاف دمای ثابت است. این تأثیر زیادی بر روی آجر مورد استفاده برای لوله گذاری دارد. برای ساخت چنین سازه هایی بهتر است از آجرهای سرامیکی با مقاومت در برابر سرما از F75 تا F100 استفاده شود.

هدایت حرارتی

هدایت حرارتی آجرهای سرامیکی به چگالی آن بستگی دارد و برای محصولات مورد استفاده برای سنگ تراشی، باید در محدوده

0.59 TO 0.72 W / (M * ° C)

باشد.

پر بودن

برای چیدمان کوره فقط از آجرهای سرامیکی تمام بدنه استفاده می شود.

آجر اجاق سرامیک.

برای چیدمان محفظه احتراق کوره ها از آجر نسوز با مشخصات زیر استفاده می شود.

  • نقطه نرم شدن کمتر از 1300 درجه سانتیگراد نیست.
  • یکنواختی بلوک ها در سراسر حجم.
  • چگالی بالا و تخلخل کم محصولات.

مشخصات عملیاتی کوره و مدت زمان استفاده از آن به طور مستقیم به کیفیت آجرهای نسوز که کوره ساخته شده است بستگی دارد.

بازار مصالح ساختمانی طیف گسترده ای از محصولات مناسب برای کوره بنایی را ارائه می دهد. این سوال مطرح می شود که از کدام آجر بهتر است کوره را بچینید تا دوام داشته باشد و خواص خود را برای مدت طولانی حفظ کند. کارشناسان استفاده از آجر نیمه اسیدی شاموت نسوز را توصیه می کنند. این محصولات از نظر هزینه و خواص ترموفیزیکی و کیفیت بهترین نسبت خصوصیات را دارند.

آجر خاک نسوز

روش های تعیین کیفیت آجر کوره

برای تعیین خواص آجر از روش های زیر استفاده می شود:

لرزش و صدا

 روی قسمت بزرگی از آجر که روی وزن نگه داشته می شود، ضربه ضعیفی با چکش وارد می شود. ابزار باید با صدای جرنگ از روی سطح بپرد. این نشان دهنده عدم وجود ترک های داخلی است.

بازرسی ظاهر

آجر باید شکل صحیح را با حداکثر انحراف از اندازه استاندارد در 2 میلی متر در یک یا جهت دیگر داشته باشد.

ساختار داخلی

 بر اساس حالت برش تخمین زده می شود، در حالی که رنگ سطح مقطع باید در سراسر منطقه یکنواخت باشد. وجود لکه ها نشان دهنده وجود مناطق تنش در توده آجری است که می تواند باعث تخریب آن در حین گرمایش شود. شاموت نباید از ساختار داخلی مواد بیرون بیاید.

استفاده از روش های فوق برای ارزیابی کیفیت آجرهای سرامیکی نسوز برای ساخت در کوره به شما این امکان را می دهد که مواد لازم را برای این کار انتخاب کنید.

منبع :

https://icdself.com/en/10/stroitelnye-materialy/272-kakoj-kirpich-vybrat-dlya-kladki-pechi.html

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *