امراض آجر

آسیب های انتخاب آجر بی کیفیت

امراض آجر چیست ؟

امراض آجر مربوط به نمک هایی می باشد که در آن موجود است و بر حسب اطمینان آن ها را به دو دسته تقسیم بندی می نمایند .

  • آلوئک
  • سفیدک
  • آلوئک :

آلوئک آجر

در صورتی که در ترکیبات اولیه آجر مفداری سنگ آهک موجود باشد ، با وارد شدن این سنگ آهک همراه با خشت به داخل کوره گاز co2 متساعد می شود و بدین تریتیب تبدیل به آهک زنده می شود . بنابراین با قرار گرفتن آهک در مجاورت آب ، آهک به وجود آمده حجم زیادی پیدا می کند که حجم زیاد موجب می شود تا آجر از هم پاشیده شود و در صورتی که از آن ها در نمای ساختمان استفاده شده باشد موجب می شود تا ساختمان نمای بدی به خود بگیرد . برای جلوگیری از این امر لازم است تا در تهیه آجر دقت زیادی شود و از وارد شدن قطعات سنگ آهک به داخل مصالح جلوگیری شود و همچنین لازم است تا قبل از تعیین معادن جهت تهیه مصالح آجر نوع آن مصالح آزمایش شود . همچنین قبل از مصرف آجرها نیز بهتر است نمونه هایی از آن داخل آب گذاشته شود تا اگر اصولا آجر آلوئکی باشد مشخص شود و از به کار بردن آن در نمای ساختمان پرهیز شود .

  • سفیدک ها

سفیدک در آجر

سفیدک در آجر دارای انواع مختلفی از قبیل سفیدک های کربناتی ، سفیدک های سولفاتی ، سفیدک های کلروری ، سفیدک های نیتراتی و … می باشد . در صورتی که اسید های نامبرده در مصالح یا ترکیبات تهیه آجر وجود داشته باشد با خشت به داخل کوره می رود و در داخل آن می ماند . این آجر ها پس از این که مورد استفاده قرار گرفتند و در مجاورات باران یا رطوبت قرار گرفتند به صورت سفیدک خود را نشان می دهند که البته در اصطلاح عامیانه شوره نیز گفته می شود . دلیل روی دادن شوره این است که آب باران در هنگام سقوط در مجاورت co2 موجود در هوا قرار می گیرند و با آن ترکیب شده و اسید کربونیک تولید می کند . این اسید یک اسید ناپایدار می باشد که با ریختن باران بر روی نماهای آجری و با نفوذ به عمق آن املاح ذکر شده به صورت سفیدک روی آجر نما ظاهر می شود که منظره ی بسیار بدی ایجاد می کند .

برای جلوگیری از ایجاد سفیدک بر روی آجر لازم است ابتدا دقت شود تا املاح ذکر شده در مصالح تهیه آجر موجود نباشد و آجری هم که به کارگاه می رود مدتی در آب گذاشته شود تا در صورت داشتن سفیدک معلوم شود . برای از بین بردن شوره ها ی روی نوار لازم است تا کمی از آن به عنوان نمونه برداشته شود و پس از تجزیه شیمیایی آن نوع مواد موجود در آن معلوم شود و حلال آن مشخص شود .

سپس درصد تعیین شده ی حلال به وسیله ی آزمایشگاه ، روی دیوار پاشیده شود تا شوره آن از بین برود . بنابراین بعد از این کار در صورت بارندگی شوره بر روی دیوار ظاهر نخواهد شد . البته لازم به ذکر است که انجام این آزمایش در برخی از کارگاه ها مشکل می باشد اما با این وجود جای نگرانی نیست و روش دیگری نیز برای از بین بردن آن ها وجود دارد . در روش دوم می توان به وسیله ی یک برس سیمی یا یک تکه گونی شوره های موجود را پس از خشک کردن پاک کرد که در این صورت تا چند سال شوره بر روی نما ظاهر نمی شود و این روش را همچنان ادامه می دهیم تا جایی که نمک ها در آجر تمام شوند و سفیدک نزند .

محاسبه قیمت دیوار آجری برای یک متر مربع
بیشتر بخوانید

در روش سوم می توان بعد از اینکه آجر نما نصب شدند و شوره های روی آن ها پاک شد سطح آجر را با روغن جلا یا لاک های شفاف پوشاند تا دیگر آجرها شوره نزنند .

آجر جوش :

در کوره ها آجر پزی بخصوص کوره های حلقه ای یا چاهی برخی از قسمت ها در معرض آتش بیشتری قرار دارند و در نتیجه از مرحله خمیری گذشته به حالت ذوب در می آیند . در این مرحله خاک رس روان می شود و حالت صاف پیدا می کند . رنگ این نوع از آجر ها متمایل به سبز می باشد . در این آجر ها خاصیت مکندگی بسیار کم و در حدود 2 الی 3 درصد می باشد .

آجر جوش نسبت به آجر معمولی تردتر و شکننده تر می باشد و به علت آن که آب در آن نفوذ نمی کند بسیار مقاوم در برابر عوامل جوی و اسیدهای آلی می باشند و به همین دلیل نیز توصیه می شود  از آن ها در فرش کف کانال های فاضلاب و … استفاده شود . اما استفاده از این آجرها در دیواره های حمال و مخصوصا طاق ضربی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود . وزن مخصوص آجر جوش نسبت به آجر معمولی کمی بیشتر می باشد و حدودا 9.1 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد .

آجر ماسه آهکی :

در مناطقی که فاقد خاک رس می باشند یا میزان آن بسیار کم می باشد اما میزان کمی ماسه تهیه می شود همچون سواحل دریا می توان آجر ماسه آهکی تهیه کرد .

از مخلوط گرد آهک زنده با ماسه سیلیسی یا ماسه سیلیکاتی آجر ماسه آهکی تولید می شود . ترکیبات نام برده شده به نسبت وزنی 1 به 8 تا 11 به 123 مخلوط می شوند و سپس مقدار کمی آب بر روی آن اضافه می شود . خمیر حاصل از آن را در قالبی فولادی می ریزند و آن را تحت فشار 400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع شکل می دهند . سپس قالب ها را در استوانه های فولادی ته بسته در محیطی که دارای بخار 180 تا 200 درجه و در فشار 8 تا 12 اتمسفر به مدت 4 تا 8 ساعت قرار می دهند . در وضعیت فوق مخلوط ماسه و آهک تبدیل به سیلیکات کلسیوم می شود و محصول بدست آمده را به نام آجر ماسه آهکی به بازار عرضه می کنند .

انواع آجرهای رسی :

  • آجر فشاری :

این نوع از آجر ها به طور معمول در سفت کاری و زیره کاریه ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و روش تهیه ی آن ها دستی می باشد .

  • آجر سفال :

این نوع از آجر ها که در دسته آجرهای رسی قرار دارند در ساخت آن ها دقت بسیاری به کار برده می شود و شکل و رنگ و مشخصات فنی آن ها بسیار مورد توجه قرار می گیرد . این آجر ها با توجه به شکلشان در قسمت های مختلف ساختمان به کار برده می شوند . خاصیت جذب کم آب در آن ها موجب می شود تا انواع سوراخ دار آن ها به منظور چسبندگی زیاد بسیار مورد استفاده قرار گیرند . استفاده از آن ها برای نمای آجری به علت سطح یک پارچه و یکنواختی که دارند توصیه می شود . آجرهای سفالی از نظر شکل و اندازه بسیار متنوع می باشند و برحسب شکل انواع مختلف آن در نقاط مختلف ساختمان به کار برده می شود . سبکی آجر سفال از دیگر خواص آجرهای سفالی توخالی می باشد که خود این موضوع باعث می شود تا سرعت کار به وسیله ی آن ها بالا رود .

  • آجرهای قدیمی :

آجرهای قدیمی که همه ی ما به نوعی شاهد انواعی از آن ها بوده ایم در اندازه هایی بزرگتر از استاندارد امروز ساخته می شوند . این آجر ها با وجود اینکه به روش دستی تولید می شوند اما مشخصات عمومی آن ها بهتر از تولیدات امروزی می باشد . دو نوع آجر نظامی 5* 50 *50 و آجر ختایی با ابعاد 5 * 25 * 25 سانتی متر مکعب از این گروه به شمار می روند که با توجه به ضخیم بودن دیوار موجب بالا رفتنن سرعت کار می شوند .

  • آجر های لعاب دار :

در معماری ایران در نمای ساختمان ها برای زیبا کردن آن ها و همچنین بالا بردن مقاومت آن ها در برابر سرما و گرما از قدیم استفاده از لعاب کاری و استفاده از آجر های لعابدار مرسوم بوده است .

چرا برخی از آجرها سوراخ دارند؟
بیشتر بخوانید

در آجرهای لعابدار بافت صیقلی آن ها مانع از نفوذ آب به داخل آجر می شود و در نتیجه موجب می شود تا  سالیان طولانی در برابر مواد شیمیایی مقاومت کنند .

لعاب کاری آجرها ها را معمولا در انتهای مرحله ی خشک کردن انجام می دهند .  در لعاب کاری سرامیکی پوششی از یک ترکیب مواد معدنی را روی یک یا چند سطح آجر می پاشند که در این صورت لعاب حل شده و در یک دمای مخصوص در آجر نفوذ پیدا می کند . در نهایت پس از پخته شدن یک پوشش کاملا صیقلی  بدست می آید که رنگ آن بر حسب نوع ترکیب ماده معدنی می باشد . در تولید آجر لعابدار انتخاب مواد اولیه بسیار با اهمیت می باشد و در صورت انتخاب نامناسب امکان دارد انبساط و انقباض آن با آجر متفاوت باشد و در نتیجه سطح لعاب به سرعت ترک می خورد و ظاهر زشتی ایجاد می کند .

جهت اطلاع از قیمت انواع آجر نسوز با شماره 09129640179 تماس داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *