الگوهای چیدمان آجر نسوز

الگوهای چیدمان آجر نسوز

داشتن نمای زیبا در ساختمان ها بستگی به صرف هزینه های گزاف ندارد ، بلکه استفاده از مصالح با دوام با ماندگاری طولانی و قیمت مناسب و همچنین خلاقیت در اجرای طرح و چیدمان ، می تواند امکان داشتن نمای زیبا برای ساختمان  را فراهم نماید . آجر نسوز که امروزه به عنوان مصالح مهم در اجرای نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها به کار برده می شوند دارای انواع متنوع در رنگ های مختلف می باشند که روش های چیدمان آن ها به شکل های گوناگونی انجام می شود.

مهندسان و معماران برای زیبایی ساختمان ها و دوام و ماندگاری بیشتر نما ،از نماهای آجری که از انواع آجر های نسوز می باشند استفاده می کنند و برای این که طرح ها و نقش های زیبایی در نما ها ایجاد کنند آن ها را به شکل ها و طرح های متنوعی در کنار هم قرار می دهند که به این کار الگوی چیدمان آجر نسوز گفته می شود.

آجر نسوز به عنوان یک عنصر قابل انعطاف و زیبا با تنوع زیاد آثاری بسیار زیبا بر روی ساختمان ها خلق می نماید که فقط کافیست نحوه ی استفاده درست آن شناخته شود.بنابراین برای استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان ها علاوه بر آشنایی با انواع آجر نسوز و کاربرد های آن ، باید الگوی چیدمان آجر نسوز را نیز دانست و مطابق با آن نماهای زیبایی برای ساختمان ها به شکل های سنتی و مدرن طراحی نمود .

تنوع الگوهای چیدمان آجر نسوز :

الگوهای چیدمان بسیاری برای چیدمان آجر نسوز وجود دارد که می توان با آن ها طرح های متنوعی بر روی ساختمان ها ایجاد نمود . طرح چیدمان کلاسیک ، طرح شبکه سوراخ دار ، طرح پوسته های موج دار از جمله طرح های می باشند که با استفاده از الگوها و روش های چیدمان ایجاد می شوند .

آجر نسوز در طراحی ورودی ساختمان
بیشتر بخوانید

طرح چیدمان کلاسیک :

چیدمان کلاسیک آجر نسوز

این نوع از چیدمان به روش های مختلفی انجام می شود و در آن ها ، آجر ها پشت سر یکدیگر قرار می گیرند و هیچ فاصله ای مابین آن ها وجود ندارد .

طرح شبکه سوراخ دار :

طرح شبکه سوراخ دار

در این روش چیدمان آجر های نسوز نما ، به صورت منظم پشت سر هم قرار می گیرند و با توجه به الگو های خاص یک فاصله خالی میان چند آجر قرار می گیرد . این روش چیدمان با این که بافت پشت پنهان می ماند ، نور و هوا به پشت سازه وارد می شود و این از مزییت این طرح به شمار می رود . برای ایجاد این طرح ها باید دقت کرد که روی استحکام سازه کار بیشتری انجام بگیرد و تعداد فضا های خالی هم به اندازه ی مناسب انتخاب شود .

طرح پوسته های موج دار :

این نوع چیدمان از جمله ی طرح های پیچیده ای می باشد که بسیار زیبا می باشند و با چیدن آجر نما با زاویه های متغیر در طول سازه به وجود می آیند . این طرح با این که زیبایی زیادی دارند و سطح ساختمان را می پوشانند ولی قدرت تحمل بار زیاد را ندارند ، بنابراین به عنوان پوشش اصلی به شمار نمی روند و از آن ها به عنوان پوشش مکمل برای ساختمان ها استفاده می شود .

نکات قابل توجه در چیدمان آجر نسوز :

در هنگام چیدمان آجر باید جزئیات چیدمان را در نظر گرفت و به تمامی نکات دقت کرد تا نما به نحو احسن اجرا شود . انتخاب نوع آجر نسوز و ابعاد مناسب آن نسبت به تناسب ساختمان و کاربرد شان می تواند تاثیر بسیار زیادی در چیدمان و زیبایی ساختمان داشته باشد .

بندکشی و توجه به رنگ و سطح پرداخت آن  بخش مهمی در چیدمان آجر می باشد که تاثیر بسیار زیادی نیز بر روی ظاهر آجر نسوز ایجاد می کند . رنگ های ملات بندکشی دارای تنوع بسیاری می باشند که باید در انتخاب آن دقت شود تا متناسب با رنگ آجر نسوز و ساختمان انتخاب شود.

مصارف آجر نسوز
بیشتر بخوانید

بندکشی پوشاندن شیارهای بین نما ها می باشد که موجب می شود سطح نما یک پارچه و صاف باشد . بندکشی در آجر ها می تواند به صورت دو بند و در برخی چهار بند باشد که در نوع دو بند فقط در قسمت طولی ، بند وجود دارد و در چهار بند هم قسمت طولی و هم قسمت عرضی بندکشی می شود . بندکشی باید ضد آب و ضد رطوبت باشد و ملات بندکشی نیز باید از مواد ریزی تشکیل شود که از ورود آب و رطوبت به اجزای نما و ساختمان جلوگیری کند .

الگوی چیدمان آجر نسوز چگونه است ؟

آجر نسوز به چندین  شکل در کنار هم چیده می شود که خروجی آن ها طرح های متفاوتی می باشد . در زیر به چند نمونه از الگوی چیدمان آجر اشاره می کنیم :

1 – مدل آجری :

این نوع الگوی چیدمان آجر نسوز ، بر مبنای نوع بند و آجر نما نام گذاری می شود . در بندکشی مدل آجری بند عمودی ، وسط ردیف پایین قرار می گیرد .

2 – مدل مصری :

این مدل الگوی چیدمان آجر نسوز نیز همانند مدل آجری  بر مبنای بند و آجر نما نام گذاری می شود . در مدل مصری آجر روی هم قرار می گیرد و بند عمودی آن مستقیم و خطی می باشد .

3 – چیدمان طرح سه بعدی :

در مدل سه بعدی از الگوی چیدمان آجر نسوز ، با استفاده از آجر نما با ضخامت متفاوت ، آجر ها به صورت تصادفی یا منظم بیرون و داخل چیده می شوند . در این روش آجر ها به نوعی همدیگر را پوشش می دهند . الگوی چیدمان سه بعدی آجر نسوز ، استحکام زیادی ایجاد می کنند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *