انواع آجر نما در ساختمان

آجر نما از محصولات پر طرفدار و محبوبی می باشد که این محبوبیت در آن ها به سال های پیش بر می گردد . اما پس از مدتی به دلیل مدرن شدن ساختمان سازی ها و وارد شدن مصالح و تجهیزات دیگر به عرصه ساخت و ساز از قبیل نماهای سنگی و شیشه ای ، مقداری از این محبوبیت کاسته شد. اما پس از مدتی معماران  بازگشته از فرنگ از قبیل کامران دیبا و شاگردانش با تلاش های فراوانی که در این زمینه انجام دادند ، توانستند جایگاه آجر را تا حدی به خود برگرداند . اما امروزه انواع بسیار گوناگونی از آجر نماها تولید شدند که قابلیت ترکیب آن ها با دیگر متریال ها وجود داشت و بدین وسیله موجب شد تا آجر به متریالی محبوب در میان معماران تبدیل شود .

در این مقاله قصد داریم تا با معرفی انواع آجر نماها به شما در انتخاب درست این محصول تا حدودی کمک نماییم.

آجر نمای رسی :

آجر نمای رسی

آجر نمای رسی انواع از آجر نماها می باشد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و برای تهیه آن ها فقط خاک رس به کار برده می شود . اولین آجر نمای رسی که تولید شد ، دارای رنگ زرد بود و ابعاد آن 16*3 سانتی متر بود و به همین دلیل آجر نمای سه سانتی نامیده می شدند . بعد از مدتی تقاضای بازار و قیمت مناسب این محصول موجب شد تا برای این محصول تغییراتی اعمال شود و انواع مختلفی از آن در طرح ها و جنس های مختلف تولید شوند . بنابراین انواعی از آن ها تولید شدند که آجر نما رسی گلبهی نامیده شدند . این آجر ها در ابعاد 26*5.5 و 37*7 سانتی متر تولید شدند .

این دو آجر رسی از نظر ترکیبات تفاوتی ندارند اما مدت زمان حرارت در آن ها موجب می شود تا این محصول رنگ متفاوتی داشته باشد . حرارت کمتر موجب می شود تا رنگ آن ها گلبهی شود . اما لازم به ذکر است که حرارت کمتر در آجر موجب تاثیر منفی بر روی استحکام آن ها می شود . زیرا در صورتی که خشت کاملا پخته نشود استحکام محصول کمتر می شود . قیمت آجر نما زرد با قیمت آجر نما گلبهی برابر می باشد .

به طور کلی در مورد آجر نما رسی لازم است این نکته را بیان کرد که این نوع آجر ها به دلیل داشتن آهک در خاک از کیفیت خوبی برخوردار نمی باشند . در صورت اجرای نما با این آجر ها معمولا بعد از بیست روز لکه های سفید رنگی بر روی آن ها نمایان می شود . علاوه بر این در آجر نما رسی میزان جذب آب از حد استاندارد بیشتر می باشد و استحکام  آن زیاد نمی باشد . همه ی این دلایل موجب شده است تا آجر نمای رسی جایگاه خود را در بازار از دست بدهند .

انواع آجر نما ساختمان

  • آجر نما شیل :

آجر نمای شیل

به دلیل این که این نوع از آجر ها از خاک آسیاب شده ی سنگ شیل به دست می آیند ، به آن ها آجر نما شیل گفته می شود. همانطور که در مطالب بالا اشاره شد آجر نما رسی دارای معایبی بود که این امر موجب  شد تا برای تولید آجر نما از مواد اولیه جدیدی استفاده شود تا معایب آجر نما رسی بر طرف شود . با توجه به نتایجی که از آزمایشات صورت گرفته بر روی خاک آسیاب شده سنگ شیل انجام شد ، استفاده از آن ها در تولید آجر نما نتایج خوبی ایجاد کرد و بنابراین گزینه ی مناسبی برای تولید آجر نما به شمار رفت . درصد جذب آب  آجر نما شیل از نوع رسی کمتر و مقاومت فشاری آجر نما شیل نسبت به آن بیشتر می باشد . علاوه بر این به دلیل وجود معادن سنگ شیل در نزدیکی اصفهان ، قیمت این آجرنما پایین تر از قیمت آجر نما نسوز می باشد .

  • آجر نما نسوز :

آجر نما نسوز

این نوع از آجر نما ها تولید شده از خاک پینی یا کایولن یا خاک نسوز می باشد . خاک چینی از کلمه کایولینگ چینی به معنای تبه سفید آمده است . این خاک معمولا دارای رنگ سفیسدی می باشد و آلومنیوم و سیلیس عمده مواد تشکیل دهنده ی آن می باشد . البته  رنگ های دیگری از قبیل صورتی ، نارنجی و قرمز نیز از دیگر رنگ های این خاک ها می باشد که  در برخی از معادن خاک چینی به دلیل وجود اکسید آهن یافت می شود و موجب تنوع رنگی در این نوع آجر ها می شوند . خاک چینی قادر است تا دمای بالای 1500 درجه سانتی گراد را تحمل کند و به همین دلیل خاک نسوز نامیده می شود .

کارخانه های آجر پزی
بیشتر بخوانید

از آن جایی که خاک نسوز دارای ارزش بیشتری می باشد ، دارای قیمت بالایی می باشد . از طرف دیگر دور بودن معادن آن ها از کارخانه های آجر  موجب می شود تا قیمت این محصول بالاتر از دیگر آجر نما ها باشد .

آجر نسوز خود به چهار دسته تقسیم بندی شده اند که عبارتند از آجر نما نسوز پلاک ، آجر نسوز نما آنتیک ، آجر نسوز نما رستیک و آجر نما صخره ای

1-آجر نسوز نما پلاک :

آجر نما نسوز پلاک

متداول ترین نوع آجر نسوز نما ، آجر نسوز نما پلاک یا تایل می باشد . این محصول از قیمت مناسبی برخوردار می باشد و تولید آن نسبت به سایر آجرهای نسوز راحت تر می باشد به همین دلیل از جمله آجر نما های پر کاربرد به شمار می روند . آجر نما نسوز معمولا در اندازه های مختلفی تولید می شوند که پر کاربرد ترین آن ها 7*31*5 و 5.5*26*2.5 و همچنین  3.5*31*2.5 یا همان آجر نسوز نما کرکره ای می باشد . علاوه بر این ابعاد دیگری همچون 10*60*2.5 و 8*40*2.5 از انواع دیگر ابعاد تولیدی این آجر ها می باشد . البته انواع دیگری که دارای ضخامت بالاتر می باشند در ابعاد 7*31*5 و 3.5*31*5 نیز تولید می شوند که از آن ها برای ایجاد بافت در نما به همراه آجرهایی با ضخامت 2.5 سانتی متر در نما استفاده می شود .

این نوع آجر ها در رنگ های مختلفی تولید می شوند که از متداول ترین انواع آن ها آجر سفید ، آجر شاموتی یا گرانیتی و قرمز انگلیسی می باشد . محبوب ترین آجر نسوز نما در تهران سفید عسلی ، سفید بلدرچینی و شاموتی می باشد . قیمت آجر نسوز نما سفید اندکی گران تر از سایر انواع آجر می باشد .

آجر ماشینی
بیشتر بخوانید

 2 – آجر نسوز نما رستیک :

آجر نسوز نما رستیک

این نوع از آجر نما که آجر نما سندبلاست نیز نامیده می شود ، نحوه ی تولیدشان با آجر نما پلاک کمی متفاوت تر می باشد  . به عبارت کلی آجر نما رستیک نوع تکمیل یافته تری آجر نما پلاک می باشد . برای تولید این محصول پس از تولید آجر نما پلاک بر روی آجر یک مرحله فراوری انجام می شود و موجب می شود تا سطح آجر زبر و دانه دانه شود و بافت متفاوتی در آن ایجاد شود . بنابراین قیمت آن نسبت به آجر نما پلاک بیشتر می باشد .

3 – آجر نسوز نما آنتیک :

آجر نسوز نما آنتیک

این آجر ها با یک مرحله پردازش که بر روی آجر نسوز تایل انجام می شود ، تولید می شوند . در این پردازش لبه هاتی تیز آجر گرفته می شود و انحنای کمی به آن داده می شود . در برخی از کارخانه های تولید آجر ، با ایجاد تغییر در رنگ آجر نسوز آنتیک ، حس سنتی بودن در مخاطب ایجاد می شود . رنگ آجر در این نوع آجر ها یک دست نمی باشد و گاها همانند آجری به نظر می رسند که سال ها در معرض باد و باران قرار گرفته اند .

به دلیل یک مرحله پردازش اضافی که بر روی این آجر ها انجام می شود ، قیمت آن ها بیشتر می باشد .

آجر نسوز آنتیک در نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها به کار برده می شوند اما به دلیل این که فاقد گوشه های ریز می باشند  و به دلیل دارا بودن لطافت بیشتر در فرمشان از آن ها در فضاهای داخلی بیشتر استفاده می شود .

4 – آجر نسوز نما صخره ای :

آجر نسوز نما صخره ای

این نوع از آجر ها دارای روش تولید متفاوتری نسبت به سایر آجرهای نسوز می باشند . در تولید آن ها ابتدا به وسیله ی دست به خشت خام آجر ، فرم سنگ صخره ای یا گیوتین داده می شود و سپس پخته می شوند . این نوع از آجر نما ها به دلیل این که دست ساز می باشند از قیمت بالاتری برخوردار می باشند . کاربرد آن ها معمولا در فضاهای خاص ساختمان ها از قبیل ورودی به صورت محدود می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *