تست آجر

انواع تست آجر

انواع تست آجر

همانطور که می دانیم آجر از جمله مصالح پر کاربرد و بسیار مهمی می باشد که در صنعت ساخت و ساز بسیار اهمیت دارد . لازم است در ساخت و ساز از مصالح با کیفیت و با دوام استفاده شود .

در مورد مصالحی مانند آجر و سایر مصالح ساختمان سازی امکان دارد ، تولید نوع با کیفیت آن موجب افزایش قیمت محصول شود ، اما لازم است در این موارد کیفیت را فدای قیمت نکنیم . مصالح آجری از قبیل آجر لفتون و آجر سفال بسیار پر کاربرد می باشند و با توجه به کیفیت ، قیمت محصول نیز بالا می رود . بنابراین لازم است تا از کیفیت محصول اطمینان حاصل کرد . تست هایی وجود دارد که می توان با انجام دادن آن ها کیفیت آجر را مشخص نمود .

تست ها و آزمایشاتی که در زیر برای تعیین کیفیت آجر بیان می کنیم هم در آزمایشگاه و هم در ساختمان انجام می شود و نیاز به تجهیزات به خصوصی ندارد جز مورد اول که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد .

تست آجر

1 – آزمایش مقاومت فشاری (COMPRESSIVE STRENGTH TEST )

به منظور اندازه گیری مقاومت فشاری آجر از این آزمایش استفاده می شود که با نام مقاومت در برابر شکنندگی آجر نیز شناخته می شود .

برای انجام آزمایش به طور معمول 5 قالب آجر انتخاب می شوند .

برای انجام این آزمایش آجر لفتون یا سفال در زیر دستگاه crushing machine قرار می گیرد و فشار تا جایی که آجر بشکند بر آن وارد می شود . در حین انجام این کار بیشترین فشاری را که منجر به ترک برداشتن و شکستن آجر می شود ثبت می نمایند . این آزمایش بر روی هر 5 آجر انتخاب شده انجام می شود و در نهایت میانگین نتیجه های حاصل در آزمایش پنج آجر ، به عنوان مقاومت فشاری یا مقاومت در برابر شکنندگی آجر ثبت می شود .

لازم است تا در تولید آجر با مقاومت فشار بالا علاوه بر این که متریال مرغوب استفاده می شود ، روش های مدرن نیز برای تولید به کار برده شود . آزمایش ذکر شده یکی از روش های مهم در تعین کیفیت آجر می باشد که بر روی قیمت آجر نیز تاثیر مستقیم می گذارد .

2 – آزمایش میزان جذب آب ( WATER ABSORPTION TEST )

برای انجام این آزمایش در ابتدا آجر انتخاب شده وزن می شود . سپس آجر را به مدت 24 ساعت در درون آب خیس می کنند و مجددا آن را در حالت خیس وزن می نمایند . سپس اختلاف وزن در دو حالت خشک و خیس تعیین می شود که میزان آب جذب شده توسط آجر را نشان می دهد . میزان جذب آب با توجه به فرمول زیر محاسبه می شود .

آجر ده سوراخ
بیشتر بخوانید

میزان جذب آب % = )] وزن آجر در حالت خیس W2- وزن آجر در حالت خشک W1 [/ وزن آجر در حالت خشک W1 ( * 100
Water absorption (%) = [( W2-W1 ) / W1] * 100

هر چه قدر که میزان جذب آب آجر لفتون کم باشد ، نشان دهنده ی کیفیت بیشتر آجر می باشد . به طور کلی آجری که میزان جذب آب آن از 20 درصد وزن آن  کمتر باشد آجر مرغوب و با کیفیت شناخته می شود .

3 – آزمایش شوره زنی EFFLORESCENCE TEST ) )

برای تشخیص وجود مواد قلیایی در آجر ، آزمایش شوره زنی انجام می شود . برای این آزمایش در ابتدا آن ها را به مدت 24 ساعت به طور کامل در آب قرار می دهند و بعد از 24 آن را از آب خارج می کنند و به حال خود رها می کنند تا خشک شود . پس از خشک شدن آجر آن ها را برای یافتن نشانه های مواد قلیلیی به صورت کامل بررسی می نمایند . در صورتی که بر روی آجر لایه ی سفید یا خاکستری دیده شد نشان دهنده وجود مواد قلیایی بر روی آجر می باشد .

میزان لایه قلیایی شوره زدگی در تست آجر

  • در صورتی که لایه ای وجود نداشته باشد درصد قلیایی بودن صفر می باشد .
  • ۱۰% از سطح آجر کم ( مورد قبول۱۰)
  • ۱۰%-۲۵% از سطح آجر متوسط
  • ۲۵%-۵۰% از سطح آجر زیاد
  • بیش از ۵۰% از سطح آجر بسیار زیاد ( جدی)

از نکات بسیار مهمی که لازم است تا مهندسین در انتخاب آجر مد نظر قرار دهند شوره زنی آجر می باشد . این فاکتور در مورد آجر های لفتون چهار طرف نما و سه طرف نما که آجر لفتون خود به عنوان آجر نما در  ساختمان در نظر گرفته می شود از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد . البته لازم به ذکر است که در آجر لفتون قرمز میزان شوره زنی بسیار کم می باشد و به همین دلیل نیز در ساختمان ها و سوله هایی که نیازی به نما ندارند محبوبیت بسیار بالایی دارند . با این وجود قیمت آجر لفتون قرمز از قیمت آجر زرد بیشتر می باشد .

روش نیمه سایشی در تولید آجر
بیشتر بخوانید

4 – آزمایش ضربه  (IMPACT TEST )

در این روش تعدادی آجر انتخاب می شود و آن را از فاصله یک متری از سطح زمین رها می کنند . در صورتی که آجر بشکند به این معنی می باشد که آجر فاقد مقاومت در برابر ضربه می باشند و در نتیجه مناسب برای کارهای ساختمانی نمی باشند . آجرهای با کیفیت و مرغوب در هنگام رها شدن از این ارتفاع نمی شکنند .

5 – آزمایش تلورانس ابعاد (DIMENSION TOLERANCE TEST)

در این آزمایش از بین آجر ها 20 آجر را به صورت رندوم انتخاب می کنند و در یک ردیف کنار هم قرار می دهند . بدین ترتیب تفاوت های آن ها را از لحاظ شکل و اندازه و رنگ نسبت به آجر استاندارد بررسی می کنند .

6 – آزمایش صدا ( SOUNDNESS TEST)

آزمایش دیگری که در تعیین کیفیت آجر انجام می شود ، این است که دو آجر را از بین آجر ها انتخاب می کنند و آن ها را به شدن بر روی هم می کوبند در صورتی که برخورد آجر ها همچون صدای فلز باشد و آجرها نشکنند به معنی کیفیت خوب آجر ها می باشد .

7 – آزمایش سختی (HARDNESS TEST )

آزمایش سختی آجر به این روش انجام می شود که سطح آجر را به وسیله ی یک جسم سخت خراش می اندازند در صورتی که این کار اثری بر روی آجر نگذاشت نشان دهنده ی با کیفیت بودن محصول می باشد .

8 – آزمایش ساختار ( STRUCTURE TEST )

در این آزمایش ساختار آجر را بررسی می کنند و برای این کار یک آجر را شکسته و داخل آن را از وجود ترک  حفره بررسی می نمایند . در صورت وجود ترک و حفره در داخل آجر ، آجر نا مرغوب می باشد . در آجر لفتون قرمز معمولا ترک بسیار کم دیده می شود .

در مورد آجر سفال به خصوص آجر سفال 20*20 و 20*40 و آجر سفال سقفی که دارای ابعاد بزرگی می باشند در صورتی که در تیغه های جدا کننده حفره های آجر ترک وجود نداشته باشد ، نشان دهنده ی این است که آجر سفال و آجر سفال سقفی از کیفیت بالایی برخوردار می باشد .

جهت سفارش انواع آجر نسوز با شماره 09129640179 در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *