انواع دیوار ساختمانی

انواع دیوار ساختمانی

انواع دیوار ساختمانی از نظر عملکرد و مصالح

بهترین نوع دیوار ساختمانی کدام است ؟

سبک سازی دیوار از لحاظ وزن از  اصلی ترین عوامل کاهش خرابی دیوار ساختمان ها در برابر لرزش های ناشی از زمین لرزه می باشد که این نتیجه گیری با پیشرفت علم و صنعت و همچنین بررسی های تخصصی از سوی مهندسان معمار به دست آمده است . به طور کلی بررسی هایی که بر روی رفتار های زمین شناختی و زلزله صورت گرفته است نشان می دهند که نیرویی که از زمین لرزه به ساختمان اعمال می شود تابعی از وزن موثر ساختمان می باشد . بنابراین با بیشتر بودن وزن سازه ها میزان خرابی ها نیز در اثر زمین لرزه بیشتر می شود .از اینرو می توان با به دست آوردن شناخت کافی در مورد سازه های سبک تا حدود زیادی وزن سازه ها را کاهش داد و موجب صرفه جویی در زمان و هزینه ها نیز شد . همانطور که می دانیم مصالح به کار رفته در ساختمان ها با وزن نهایی دیوار ساختمان ارتباط مستقیمی دارد که این امر باعث میشود در صورت سنگین بودن مصالح ، وزن نهایی ساختمان نیز زیاد می شود و بالعکس .

 پس لازم است در انتخاب مصالح برای ساخت و ساز به صورت هوشمندانه عمل کرد و مصالح را با آگاهی کامل انتخاب نمود .

آجر سفال از جمله مصالح مناسبی می باشند که علاوه بر قیمت مناسبی که دارند از وزن کم و استحکام بالایی نیز برخوردار می باشند .

انواع دیوار ساختمانی نوین

دیوارها در ساختمان ها از المان های اصلی می باشند که به صورت قائم و با ساختاری ممتد و یک پارچه می باشند . عملکرد دیوارها در ساختمان ها همیشه یکسان نمی باشد .

 وظیفه ی دیوار در سازه ها به طور معمول جدا سازی فضا از یکدیگر ، تحمل بار اعمالی و ایجاد حفاظ یا حصار در مکان های مختلف می باشد . بنابراین لازم است تا با توجه به نقش سازه ای ، دیوار ها مطابق با اصول خاص طراحی و اجرا شوند .

انواع دیوار ساختمانی مدرن با توجه به سه معیار عملکرد ، ساختار و مصالح تقسیم بندی می شوند که در زیر به توضیح آن ها می پردازیم .

انواع دیوار ساختمانی از نظر عملکرد

  • دیوار باربر

دیوار باربر

دیوار باربر به انواعی از دیوارهای داخلی گفته می شود که وظیفه دارد تا وزن خود و وزن بارهای جانبی حاصل از سقف را تحمل نماید .

  • دیوار غیر باربر

دیوار غیر باربر دیوار پیرامونی می باشد که بارهای اضافی بر روی آن ها اعمال نمی شود و فقط وزن خود را تحمل می کنند و وظیفه ی آن ها جدا کردن بخش های مختلف ساختمان از هم می باشد . دیوارهای غیر باربر ، دیوار تقسیم هم نامیده می شوند . به طور معمول دیوارهای پیرامونی از ضخامت کمتری نسبت به دیوارهای باربر برخوردار می باشند .

  • دیوار حائل

دیوار حائل

وظیفه ی مقابله با نیروهای جانبی همچون حرکت آب و خاک و … بر عهده ی دیوار حائل می باشد . این نوع از دیوارها در جاده ها برای جلوگیری از حرکت کوه ها دیده می شوند .

انواع آجر نسوز
بیشتر بخوانید

انواع دیوار ساختمانی از نظر ساختار

  • دیوار عایق

دیوار عایق

دیوار عایق همانطور که از نامش مشخص است وظیفه دارد تا از ورود صدا ، گرما ، سرما جلوگیری نماید . البته علاوه بر این ها دیوارهای عایق رطوبت و حرارت نیز وجود دارند .

  • دیوار عایق رطوبت

سازه ها همواره در معرض رطوبت و بارش ها قرار دارند و از یک طرف آب باران یا برف و از سه طرف دیگر رطوبت خاک را به خود جذب می نمایند . بنابراین لازم است تا به منظور حفظ مقاومت ساختمان ها و همچنین صرفه جویی در هزینه های گرمایش و سرمایش در قسمت های فوقانی دیوار ، عایق رطوبت ساخته شود .

  • دیوار عایق حرارت

از جمله نیازهای جامعه امروزه کاهش مصرف انرژی می باشد و بدین منظور اقداماتی از سوی صنعت گران به منظور حفظ محیط زیست صورت می گیرد . بنابراین برای کاهش مصرف انرژی سازه ها را چه از داخل به وسیله ی پلی استایرن ، پشم سنگ و پشم شیشه و چه از قسمت خارج با استفاده از بلوک بتنی سبک ، مصالح بنایی با لایه میانی هوا و یا دیوار پیش ساخته صنعتی به صورت عایق کار می کنند .

  • دیوار عایق صوتی

از جمله مهمترین عایق بندی هایی که لازم است در دیوار ها انجام شود عایق سازی صوتی می باشد . عایق بندی صوتی در سازه هایی همانند سالن های تئاتر سینما و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . برای این کار عموما پشم سنگ یا پشم شیشه به کار برده می شود .

انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح

سازه های ساختمانی باید از مصالح ساختمانی مناسبی با توجه به وظیفه و عملکردشان ساخته شوند . در زیر به شرح انواع مصالح مورد استفاده می پردازیم .

  • دیوار سنگی

دیوار سنگی

از ابتدایی ترین مصالحی که توسط بشر برای ساخت و ساز خانه ها به کار برده می شدند ، سنگ ها بودند . با وجود این که امروزه مصالح جدیدتر و به روزتری به وجود آمده اند که جایگزین سنگ ها شده اند اما با این وجود هنوز هم در ساخت دیوار حصاری سنگ ها به کار برده می شوند .

  • خشت و گلی

از دیگر مصالح قدیمی مورد استفاده در ساخت و ساز می توان به خشت و گل اشاره کرد که استفاده از آن ها به بیش از هزاران سال بر می گردد . لازم به ذکر است که کاربرد خشت و گل در ساخت و ساز بیشتر برای مناطقی بود که در آن ها بارش ها کمتر بودند .

  • چوب

چوب ها نیز برای ساخت و ساز در زمان های گذشته بسیار به کار برده می شدند و از دلایل کاربرد زیادشان وزن کم آن ها و همچنین اتصال و شکل دهی آسانشان بود که موجب می شد در ساخت تیریچه های چوبی ، کف و بام ، پشت بندهای عمومی و … به کار برده شوند . اما گذشت زمان استفاده از این محصولات را همچون محصولات دیگر از قبیل خشت و گل و سنگ ها به دلیل معایب و مشکلات فراوانی که داشتند محدود تر کرد .

  • دیوار آجری

از ارزان ترین و مقاوم ترین مصالحی که در ساخت دیوارها کاربرد دارند ، آجر می باشد . آجر ها در ابعاد متنوعی تولید می شوند که انواع 10 سانتی و 15 سانتی رایجترین انواع آن ها می باشد که برای ساخت دیوار ها به کار برده می شوند .

  • بتنی

بتن مصالحی می باشند که از ترکیب آب ، سیمان و ماسه حاصل می شوند . مقاومت سازه هایی که به وسیله ی بتن ساخته می شوند ، بسیار بالا می باشذد و معمولا برای ساخت ساختمان هایی با کاربری عمومی همچون بیمارستان ها به کار برده می شوند . دیوار بتن مصلح به دیواری گفته می شود که با بتن و میلگرد کار می شوند و بسیار استحکام بالایی دارند .

  • انواع بلوک

بلوک ها دارای انواع بسیاری می باشند که بلوک های سیمانی ، سفالی ، گچی ، سیپورکس از جمله ی آن ها می باشند . در این میان بلوک های سفالی به دلیل این که در شرایط کوره تولید می شوند و ترکیبات آن شامل  خاک رس و آب می باشد از وزن کمتری برخوردار می باشند و جاذب خوبی از مصالح ساختمانی می باشند و از مقاومت بالایی برخوردار می باشند . بیشترین کاربرد بلوک های سفالی برای ساخت دیوارهای غیر باربر و تقسیم کننده می باشد .

طراحی ساختمان با آجر نسوز
بیشتر بخوانید

مقایسه انواع دیوار

در آخر باید در نظر داشته باشیم مصالح ساختمانی با توجه به انواع مختلفی که دارند ، لازم است تا برای ساخت سازه ای مقاوم و کم وزن از مصالح مرغوب و با کیفیت همچون آجر سفال استفاده شود . آجر سفال با مقاومتی که به سازه می دهند مانع از ایجاد خسارات مالی و جانی می شوند .

جهت سفارش اجرای انواع آجر نما و آجر نسوز با شماره 09129640179 تماس داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *