مواد اولیه آجر

انواع مواد اولیه آجر

آجر ها همانند هر محصول دیگری از تعدادی مواد اولیه طراحی و تولید می شوند که البته گاها برخی از ترکیبات در بین انواع مختلف آن ها متفاوت می باشد و برخی ترکیبات نیز پای ثابت همه ی انواع آن ها به شمار می روند .

تهیه مواد اولیه

مواد اولیه آجر

خاک رس : خاک رس ماده اولیه آجرها به شمار می رود و  معمولا از خاک رس آبرفتی بدین منظور استفاده می شود . خاک رس آبرفتی که بیشتر آجرها به وسیله ی آن تولید می شوند به خاکی گفته می شود که در نزدیکی سطح زمین یافت می شوند .

ماسه : سنگ های سیلیسی با قرار گرفتن در معرض عمل فرسایش هوازدگی به شکل ماسه در می آیند و ماسه در حقیقت در حکم استخوان بندی آجر می باشد . در صورتی که مقدار ماسه به کار رفته در ماده ی اولیه بیش از مقدار مورد نیاز باشد ، موجب می شود تا آجر ترد و پوک شود . از طرفی نیز به کار بردن دانه های درشت ماسه در گل آجر ، موجب می شود تا آجر در هنگام پختن منبسط شود و در نتیجه ترک های ریز در آجر ایجاد می شود .

آهک : آهک ماده ای موجود در خاک رس و گل می باشد که در صورتی که به صورت دانه ریز ، یکنواخت و همگن باشد ، موجب روشن شدن رنگ آجر می شود . افزایش مقدار آن نقش گداز آور را در آجر بر عهده دارد . دانه های درشت آهک در گل آجر موجب می شوند تا آهک زنده در آجر تولید شود . آهک زنده در هنگام استفاده از آجر آب ملات را به خود می کشد و موجب می شود هیدروکسید آهک یا آهک شکفته تولید شود و با توجه به خلوص سنگ 25/1 تا 5/3  برابر حجم اولیه را به دست می آورد و در نهایت منجر به ترکیدن آجر می شود . این پدیده آلوئک آجر نامیده می شود .

نحوه مراقبت از آجرهای قدیمی
بیشتر بخوانید

ترکیبات سولفاتی : ترکیبات سولفاتی در صورتی که در مقدار کم در آجر وجود داشته باشد ، ضرری ندارد اما در صورت زیاد بودن موجب می شود یون اسیدی تولید شده و به آجر و ملات آسیب وارد شود .

ترکیبات آهن دار : وجود این ترکیب موجب می شود تا رنگ محصول به قرمز نزدیک باشد و نقش گداز آور دارند .

نباتات و ریشه ی گیاهان : امکان وجود ریشه ی گیاهان در گل آجر وجود دارد که با سوختن در داخل کوره موجب پوک شدن آجر می شوند . از همین رو پس از تهیه مواد اولیه آن را الک و آسیاب می کنند تا نرم و یکنواخت شود .

ژیپس : در مرحله ی پخت آجر، ژیپس با از دست دادن آب تبدیل به سانیت می شود . سپس در مرحله ی کاربرد ، سانیت با جذب آب و رطوبت هیدراته شده تبدیل به ژیپس می شود . این عمل همراه با افزایش حجم می باشند و موجب تشکیل یک قشر در سطح آجر می شود .

پیریت : پیریت در مرحله‌ی پخت به سولفات اکسیده می شود  و سولفات با CaO تشکیل ژیپس داده  و همراه با سایر نمک‌ها هنگام کاربرد به صورت قشری سفید ظاهر می‌شود . در صورت بالا بودن میزان پیریت ، هنگام پخت ، گاز so2 از آجر متصاعد می شود که این امر باعث تورم در سطح آجر می‌شود .

میزان آهن : وجود آهن در مواد اولیه موجب کاهش دمای ذوب می شود . لازم است تا مقدار آهن بر حسب نوع مواد بررسی و مشخص شود .

کربن : در مواد اولیه کربن به صورت زغال ، لیگنیت و سایر مواد آلی موجود می باشد که موجب می شود سوخت مصرفی  کاهش یابد و تغییراتی در رنگ ایجاد شود .

بهره گیری از آجر نسوز در نما
بیشتر بخوانید

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع آجر نما با شماره 09129640179 تماس داشته باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *