انواع کوره های آجر پزی

انواع کوره های آجر پزی

تولید مصالح گوناگون صنعت معماری دارای روش های مختلفی می باشد و هر کدام به گونه ای تولید می شوند.روش تولید آجر راحت می باشد و در همه ی انواع مدل های آن ها در ابتدا نیاز به تولید خشت از خاک رس و مواد و افزودنی هایی که بسته به نوع آجر در آن ها به کار برده می شود می باشد.خشت ها بعد از تولید باید در درون کوره قرار بگیرند تا پخته شوند.نحوه ی قرار گرفتن خشت در کوره باید به گونه ای باشد که از همدیگر فاصله داشته باشند تا هوا و شعله و گاز بتواند از لابه لای آن ها بگذرد و تمامی قسمت های خشت را تحت تاثیر قرار دهد.

کوره هایی که خشت برای پخته شدن در داخل آن گذارده می شود کوره آجر پزی نامیده می شود و به طور کلی در سه مدل می باشد که شامل موارد زیر می باشند  :

کوره تنوره ای ( کوره با آتش ثابت و آجر ثابت )

کوره هوفمان ( کوره با آتش رونده و آجر ثابت )

کوره تونلی

کوره تنوره ای چه نوع کوره ای است ؟

شکل کوره تنوره ای به گونه ای است که تنوره ای آن کوتاه و گشاد می باشد و خشت ها برای پخته شدن در آن چیده می شوند و  با گذشت هوای داخل و دود از لابه لای آن ها موجب پخته شدنشان می شود. این نوع کوره آجر پزی دارای معایبی نیز می باشد که مهمترین آن هدررفت انرژی زیاد در آن ها می باشد.این کوره ها به طور مداوم کار نمی کند به این معنی که بعد از پخته شدن خشت ها،آن ها را خارج نمی کنند تا بار خشت جدید جایگزین شود بلکه در این نوع کوره بعد از این که خشت ها پخته شدند و آجر تولید شد سر کوره باز می شود تا آجر های درون کوره سرد شوند و این عمل موجب هدر رفت گرمای داخل کوره و مصرف انرژی بسیار زیاد می شود.

زمان تعویض آجرهای نسوز
بیشتر بخوانید

از معایب دیگر کوره ی آجر پزی تنوره ای این است که در این کوره ها حرارت از بالا به پایین افزایش می یابد و در نتیجه جنس آجر هایی که در ترازهای مختلف کوره پخته می شوند متفاوت می باشد.آجر هایی که از این کوره ها به دست می آیند از پایین کوره به بالا به ترتیب جوش، آجر جوش، آجر سبز، آجر گلبهی، آجر سفید، آجر ابلق، آجر قرمز و در نهایت آجر نیم پخته می باشند.

برای رفع این مشکلات در این نوع کوره ها گاها قسمت بالای کوره را به شکل قارچی شکل در می آورند و سر کوره پوشیده می شود به صورتی که گاز از بالای کوره بیرون نمی رود و از طریق سوراخ های کف کوره توسط دودکش یا هواکش مکیده می شود در نتیجه گاز داغ گرمایش را به خشت های چیده شده در کوره پس می دهد و باعث می شود تا علاوه بر این که انرژی درون کوره هدر نمی رود بلکه جنس آجر ها نیز یکنواخت می شود.

کوره هوفمان چه نوع کوره ای است ؟

کوره هوفمان از انواع کوره آجر پزی می باشد که سازنده آن فردریک هوفمان بنای برلنی بوده است و به همین دلیل به این اسم نامیده شده است.در این نوع کوره هدر رفت گرما بسیار کم می باشد و نحوه ی کار کرد آن به صورت پیوسته می باشد. این کوره ها در اشکال حلقه ای، دایره ای، حلقه ای دراز یا اره ای ساخته می شوند و نوع حلقه ای آن کوره حلقه ای هوفمان نامیده می شد.

کوره تونلی چه نوع کوره ای است ؟

انواعی از کوره ی آجر پذیری می باشد که روش کار آن پیوسته و سریع می باشد و هدر رفت انرژی و گرما در آن بسیار پایین می باشد.تنها عیبی که این نوع کوره ها دارد هزینه ی بالای اجرای آن نسبت به سایر کوره ها به دلیل ساخت تونل، ریل گذاری و ارزش واگن ها می باشد.

طبقه بندی محصولات آجری
بیشتر بخوانید

روش کار کوره تونلی مانند تونل خشت، خشک کنی می باشد. تونلی که دارای ریل و واگن می باشد ایجاد می شود و بار خشت که در داخل واگن قرار داده می شود از ابتدای تونل وارد می شود و بعد از گذراندن مراحل پخت از انتهای تونل به صورت سرد شده خارج می شود.در این کوره ها کانون آتش در دیواره درونی تونل قرار می گیرد و با رانده شدن بار خشت به داخل تونل به تدریج به سمت کانون آتش پیش برده می شود و خشت ها کم کم نیم پز می شوند و زمانی که از برابر کانون آتش عبور می کنند به طور کامل پخته می شوند.

سپس همچنان که واگن آجر پخته به انتهای کوره نزدیک می شود به منظور سرد شدن آجر ها و گرفته شدن گرمای آجر ها هوای سرد به آن ها دمیده می شود.هوای سرد که به آجر ها دمیده می شود با هوای گرم آجر ها تبادل انجام می دهد و با خنک کردن آجر ها خود داغ می شود و این هوای داغ از طریق هواکش پهلوی کانون آتش مکیده می شود و به کانون آتش می دمد.

کوره آجر پزی تونلی دراز می باشد و به همین جهت برای جلوگیری از طولانی شدن آن ها را به صورت دو تکه کنار هم می سازند.در تکه یا قسمت اول خشت ها ساخته شده و توسط واگن به گرمخانه انتقال داده می شوند تا در آن جا خشک و گرم و داغ شوند.پس از این مرحله واگن های حاوی خشت داغ را به تکه یا قسمت دوم می برند تا خشت های داغ با گذشتن از کانون آتش پخته شوند.

جهت مشاوره و یا سفارش آجر نسوز با ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *