اهمیت استفاده از آجر

اهمیت استفاده از آجر

آجر به دلیل خواص و ویژگی های زیاد و همچنین به علت نیاز روز افزون بشر به آن ، با وجود این که سال های زیادی از پیدایش آن ها سپری شده است ، اما هنوز هم بسیار با اهمیت می باشد . این محصول دارای خواص منحصر به فردی می باشد و به همین علت از مراحل نخست تا پایان پروژه ساختمانی از مصالح ضروری به شمار می رود . علاوه بر این رنگ و ظاهر این محصول موجب تلفیق سازه با طبیعت اطراف می شود که در نوع خود بی نظیر می باشد . برای مشاهده لیست قیمت آجر نما نسوز می توان به وب سایت شهر آجر مراجعه نمایید .

از جمله خواص آجر ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آجر ها به دلیل دارا بودن مقاومت فشاری مناسب ، قابلیت استفاده در پی سازی و دیوار باربری را دارند .
  • دارای مقاومت بالایی در برابر دما و رطوبت می باشند و به همین علت در تیغه چینی و نما سازی به کار برده می شوند .
  • از مقاومت سایشی مناسبی برخوردار می باشند و در نتیجه مناسب برای کف سازی می باشند .
  • ابعاد کوچکی دارند و حمل آن ها آسان می باشد . کاربرد آن ها راحت می باشد در نتیجه می توان برای اجرای طاق ، گنبد و قوس از آن ها استفاده کرد .
  • از آن ها می توان برای ساخت پله و المان های تزئینی و … استفاده کرد .

اهمیت استفاده از آجر

استخراج مواد خام :

برای استخراج مواد خام با استفاده از لودر خاک رس را از زمین بر می دارند و توسط کامیون به کارخانه حمل می کنند . لازم به ذکر است  برخی از خاک های نسوز از عمق بیشتری برداشته می شوند .  برای برداشت خاک رس خاک سطحی را که خاک نباتی می باشد کنار می زنند و تمامی ریشه گیاهان و موادی از این قبیل را از خاک جدا می کنند . زیرا در صورتی که این مواد از خاک جدا نشوند در کوره می سوزند و جای آن ها در داخل آجر خالی می ماند و بدین ترتیب آجر پوکه می شود .

کوره تنوره ای ( چاهی – متناوب ) :

کوره تنوره ای از جمله قدیمی ترین کوره های آجر پزی در ایران می باشد که در آن ها ، محل خشت ها و محل آتش ثابت می باشد . این کوره ها دارای یک اتاقک با دود کشی در سقف می باشد که آتش در کف آن قرار می گیرد . در این کوره ها مدت زمان پختن آجر شش روز طول می کشد و از آن جایی که در همه جای آن ها حرارت یکنواخت نمی باشد از آن ها 7 نوع آجر مختلف به دست می آید . آجرهایی که از کوره تنوره ای به دست می آیند ، از قسمت پایین کوره به سمت بالا عبارتند از : آجر جوش ، آجر سبز ، آجر بهی رنگ ، آجر سفید ، آجر ابلق ، آجر قرمز ، آجر نیم پخته .

نحوه ساخت آجر (جامع ترین آموزش تصویر مراحل پخت آجر)
بیشتر بخوانید

60 درصد از آجر هایی که از این کوره ها به دست می آیند ، قابل استفاده در ساختمان سازی می باشند . از طرف دیگر کوره ها به صورت پیوسته کار نمی کنند . از آن جایی که اتلاف انرژی در کوره بسیار بالا می باشد بعد از این که آجر ها پخته شدند کوره را خاموش می کنند و پس از خارج کردن آجر ها از کوره مجددا برای پخت آماده سازی می نمایند . محصولی که از کوره تنوری به دست می آید آجر گری نامیده می شود که معمولا از آن ها در سفت کاری و دیوار چینی معمولی استفاده می شود .

خواص فیزیکی آجر ( وزن مخصوص ) :

با توجه به نوع مواد خام آجر ها و همچنین روش های تولید آن ها ، آجر ها دارای وزن مخصوص های مختلفی می باشند ، اما وزن مخصوص آن ها به طور متوسط حدود 31.8 می باشد . تعداد سوراخ های آجر سوراخدار نیز در وزن مخصوصشان تاثیر می گذارد و هر چه قدر که تعداد سوراخ ها کمتر باشد وزن مخصوص آن ها بیشتر خواهد بود این موضوع بر قیمت آجر سه گل نیز تاثیر می گذارد .

خاصیت جذب آب :

در صورت بالا بودن میزان جذب آب در آجر ، آب به سرعت وارد بافت های ملات می شود و مانع از عملیات شیمیایی می شود و بالعکس .  در صورت پایین بودن میزان نفوذ آب در مکان های که در معرض نیروهای کششی قرار دارد و همچنین نما سازی ها ، استفاده از آن ها توصیه نمی شود .

آجرهایی که میزان جذب آب در آن ها بین 10 تا 15 درصد باشد ، آجر مرغوب به شمار می روند . برای اشباع شدن آجر ها از آب ، قبل از مصرف آن ها می توان آن ها را به میزان 60 دقیقه در آب فرو برد که به این عمل اصطلاحا زنجاب گفته می شود . آجر ها پس از این که یک دقیقه در آب قرار می گیرند حدود 86 درصد از آبی را که قادر به جذب در 24 ساعت می باشند را به خود می گیرند .

مزایا و معایب ساخت آجر سیلیکات
بیشتر بخوانید

انبساط رطوبتی :

پس از پخته شدن و خنک شدن ، آجر ها رطوبت هوا را جذب می کنند و منبسط می شوند . مقدار این انبساط به طور معمول حدود 0.8 میلی متر به ازای یک متر طول آجر می باشد . نصف این مقدار انبساط  در هفته ی اول اتفاق می افتد و مابقی آن ها به مرور زمان و طی چندین سال کامل می شود . زنجاب کردن آجر موجب تسریع در انبساط رطوبتی دراز مدت آجر نمی شود . همچنین این انبساط قابل بازگشت پس از خشک شدن آجر نمی باشد .

انبساط حرارتی :

به ازای هر یک درجه دما میزان ضریب انبساط حرارتی خطی آجر 0.000005 می باشد . از طرفی لازم است تا این نکته در نظر گرفته شود که به دلیل اینکه آجرها در دیوارهای خارجی به کاربرده می شوند امکان ایجاد تنش به دلیل قرار گرفتن آن ها در معرض دو دمای داخل و خارج وجود دارد .

مقاومت در برابر آتش :

دیوار هایی که با انواع مختلف آجر بنا شده اند ، قابلیت مقاومت حدود 1 ساعت در برابر آتش را دارند و البته این مقاومت به ضخامت های متفاوت دیوار نیز بستگی دارد .

میزان انتقال صوت :

دیوارهای آجری از انتقال صوت به وسیله ی جذب یا منعکس کردن آن ها جلوگیری می کنند  . برای این که صوت به طور کامل جذب شود ، لازم است تا از مصالح آکوستیک استفاده شود . میزان انتقال صوت با افزایش ضخامت دیوار کاهش می یابد . دیوارهای آجری که دارای ضخامت 48 دسی بل می باشند ، موجب افت انتقال صوت می شوند .

رنگ :

ترکیب شیمیایی خاک رس و آتش کوره از موارد تاثیر گذار در رنگ آجر می باشند . در صورتی که در خاک رس میزان زیادی سنگ آهک وجود داشته باشد آجر سفید رنگ می شود . در خاک رس هایی که دارای مقدار کافی آهن می باشند در صورت زیاد پخته شدن ، رنگ قرمز ایجاد می شود . با کم بودن هوای احتراق آجر ارغوانی کم رنگ می شود و درصورتی که کم پخته شود رنگ عنابی روشن ایجاد می شود .

خواص شیمیایی آجر :

از نکات قابل اهمیت در مورد آجر ها انتخاب ملات سازگار با محیط می باشد . زیرا محیط های شیمیایی قبل از این که بر روی آجر تاثیر بگذارند ، موجب تخریب ملات آن ها می شوند . در صورتی که ملات دارای نمک ها و سولفات های زیاد باشد موجب ایجاد سفیدک یا شوره در سطح آجر می شوند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *