تاک پوینتینگ - بندکشی

تاک پوینتینگ ( بندکشی ) در بنایی چیست؟

دیوارهای آجری به دلیل دوام و زیبایی شناسی جذاب شناخته شده اند. اغلب دیوارهای آجری در برابر سخت‌ترین شرایط نیز در آزمون زمان مقاومت می‌کنند. با این حال، مانند بسیاری از کارهای بنایی، دیوارهای آجری نیاز به تعمیر دوره ای دارند تا اطمینان حاصل شود که آنها برای سال های آینده عملکردی خواهند داشت. یکی از راه‌های اصلی برای حفظ نمای بیرونی آجری، استفاده از تاک پوینتینگ ( نقطه‌بندی ) است.

تاک پوینتینگ چیست؟

تاک پوینتینگ فرآیندی است که در آن ملات بین آجرها برداشته شده و با یک لایه جدید ملات جایگزین می شود. اگرچه آجرها بسیار بادوام هستند و می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند، از طرف دیگر ملات عمر مفید بسیار کمتری دارد. با گذشت زمان، ملات بین آجرها فرسوده می شود و اغلب علائم بسیار قابل مشاهده خواهد بود. ملات بسیار متخلخل است، بنابراین رطوبت از هر نوعی که باشد اغلب باعث فرسودگی سریع آن می شود. بنابراین، بسیار مهم است که برای تمام تاسیسات بنایی خود نگهداری مناسب داشته باشید تا مطمئن شوید که در آزمون زمان مقاومت می کنند.

دلیل اصلی بندکشی ایمن نگه داشتن خانه شما از آسیب ناشی از شرایط آب و هوایی همیشه متغیر و غیرقابل پیش بینی است. با استفاده از خدمات لوله کشی مناسب، در هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان صرفه جویی می کنید و در عین حال عمر و ظاهر بیرونی ساختمان را بهبود می بخشید. مزیت اصلی لوله کشی مقاومت در برابر نفوذ آب با جلوگیری از ایجاد آسیب و جدا شدن آجرها از آب است. اگر به درستی انجام شود، تجهیز کردن به شدت بر اتصالات ملات و استقامت آجر نما تأثیر می گذارد و در عین حال ظاهر کلی بیرونی را بهبود می بخشد.

تفاوت بین Repointing و Tuckpointing چیست؟

اگر به دنبال تعمیر دیوار آجری خود هستید، ممکن است با اصطلاحات repointing و tuckpointing مواجه شوید. برخی این دو اصطلاح را اشتباه می گیرند، اما هر دو در واقع کاربردهای متفاوتی دارند. حال، تفاوت بین repointing و tuckpointing چیست؟

تفاوت

Repointing به فرآیند حذف ملات قدیمی و جایگزینی آن با ملات جدید اشاره دارد.

از طرف دیگر، Tuckpointing به فرآیند مشابهی اطلاق می شود که در آن ملات آسیب دیده حذف می شود و سپس با ملات جدید با رنگ مشابه آجر جایگزین می شود. اما این فرآیند شامل قرار دادن یک خط نازک از رنگ متضاد در مرکز اتصالات ملات جدید است.

یک هدف مشترک

هر دو روش یک هدف دارند: حذف ملات آسیب دیده و جایگزینی آن با ملات جدید. آجرها از نظر فنی ماندگاری طولانی دارند، اما ملات ممکن است با گذشت زمان خراب شود.

در بعد بنایی ملات نقش بسزایی دارد. به عنوان مثال، دوام سازه به مبرچسب‌هالات بستگی دارد. بدون آن، رطوبت می تواند به آجر نفوذ کند، که می تواند استحکام سازه را تضعیف کند. فاصله درزها نیز به ملات بستگی دارد.

Repointing در مقابل Tuckpointing

Repointing در مقابل Tuckpointing

دیگران این اشتباه را دارند که از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنند. دلیل سردرگمی بین این دو اصطلاح می تواند این باشد که مفهوم فرآیند تقریباً یکسان است، یعنی ترمیم بنایی. هر دو جایگزین ملات قدیمی، آسیب دیده و خرد شده می شوند.

در حالی که هر دو شامل برداشتن و جایگزینی اتصالات ملات هستند، تفاوت را فوراً خواهید دید: آنها از نظر زیبایی شناسی متفاوت هستند.

آجرکاری و بلوک کاری
بیشتر بخوانید

ریپونتینگ شامل اعمال یک خط نازک متضاد در مرکز اتصالات ملات نیست. در تاک پوینتینگ باید از دو رنگ مختلف ملات استفاده کنید: یکی برای پر کردن درزهای ملات، سپس دیگری پر کردن مرکز درزها برای ایجاد این توهم که درزهای ملات کاملاً صاف به نظر می رسند.

هدف از Repointing چیست؟

هنگامی که درزهای ملات فرورفته دارید، نصب مجدد آجر مهم است. ملات خرد شده یا دارای بافت گرد و غبار است. اتصالات ملات فرورفته به طور قابل توجهی بر ساختار بنایی شما تأثیر نمی گذارد، اما این یک فرآیند مهم به عنوان تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است.

پوسیدگی ملات می تواند باعث نمایان شدن فضای خالی در ساختار بنایی شما شود. و اگر آنها را باز بگذارید، اساساً درها را برای ورود آب باز می کنید. آبی که وارد ساختار بنایی شما می شود می تواند در اثر رسوب و انحلال نمک و هوازدگی یخبندان آسیب زیادی به بار آورد.

اگر متوجه شدید که درزهای ملات خود دارای ترک یا پوسیدگی هستند، برای محکم و مستحکم نگه داشتن دیوار آجری خود، مصالح بنایی را مجدداً نصب کنید.

هدف از تاک پوینت چیست؟

مشابه  repointing ، هدف از Tuckpointing تعمیر ملات خراب است. اما جدا از تقویت ساختار سنگ تراشی شما، تاک پوینت زیبایی آن را نیز بهبود می بخشد.

جمع بندی

.ریپوینتینگ و تاک‌پوینت یک هدف مشترک دارند: رفع درزهای فرورفته. روند تقریباً یکسان است، با این تفاوت که توک پوینت شامل اعمال یک خط نازک از رنگ متضاد در مرکز مفاصل است. هر دو روش برای محکم نگه داشتن آجرکاری شما حیاتی هستند. آنها از نفوذ آب به داخل آجرها جلوگیری می کنند که می تواند بر دوام آنها تأثیر بگذارد.

هزینه ممکن است بسته به موقعیت مکانی شما متفاوت باشد، اما اکثر شرکت های بنایی قیمت را نه به ازای هر متر مربع، بلکه برای دسترسی تعیین می کنند.

اگر فکر می کنید ممکن است زمان آن رسیده باشد که ببینید آیا نمای بیرونی شما ممکن است به تعمیر و نگهداری باریکه نیاز داشته باشد، لطفاً امروز با شهر آجر با شماره 09129640179 تماس بگیرید و برای مشاوره رایگان با یکی از متخصصان ما صحبت کنید. همچنین جهت سفارش و یا استعلام قیمت انواع آجر نسوز با ما در ارتباط باشید.

 

منابع:

https://axmasonry.com/difference-between-repointing-and-tuckpointing/

https://www.delucamasonry.com/what-is-tuck-pointing-in-masonry/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *