تشخیص انواع مختلف آجر

نحوه تشخیص انواع مختلف آجر چگونه است؟

آجرها با استفاده از انواع تکنیک های تولید تولید می شوند که جلوه های زیبایی و کیفیت عملکرد متفاوتی را ایجاد می کنند.

سه نوع اصلی آجر وجود دارد – آجر نما ، آجر مهندسی و آجر معمولی. با این حال ، تنوع ، سبک ها و فرایندهای تولید بسیار بیشتری وجود دارد که آجرهای مختلف را برای مشاغل مختلف مناسب می کند.

  • آجر نما
  • آجر مهندسی
  • آجرهای معمولی
  • آجرهای دوره ای ضد رطوبت

آجر نما

آجرهای نما محبوب ترین نوع آجر هستند و هزاران سال مصالح مورد نظر در انگلستان بوده اند ، به ویژه در بازار مسکن. آنها عمدتا برای دیوارهای خارجی ساختمان استفاده می شوند و به طور کلی به دلیل ویژگی های زیبایی که دارند انتخاب می شوند ، اما باید در برابر آب و هوا نیز مقاوم باشند.

از آنجا که مصالح نما بیشترین تأثیر را بر زیبایی ظاهری یک ساختمان دارد ، در کنار طراحی ، انتخاب مصالح مناسب تصمیم بسیار مهمی است که بر ظاهر و احساس کلی پروژه تأثیر می گذارد.

دو نوع اصلی آجر نما عبارتند از:

  • گل نرم
  • اکسترود شده

برای مشاهده ساختمانهایی که از آجرهای نما استفاده می کنند ، گالری زیر را مشاهده کنید یا از مجموعه پروژه های آجری ما را ملاحظه کنید.

آجر اکسترود شده

روش اکسترود شده / سیم کشی رایج ترین روش تولید آجر است زیرا حجم زیادی از آجر را می توان به سرعت تولید کرد ، حدود 20000 آجر در ساعت. خاک رس از طریق یک سر اکستروژن هدایت می شود تا یک ستون پیوسته از مواد در عرض و عمق مورد نظر ایجاد شود. سپس ستون به قطعات کوچکتر و قابل کنترل تری با طول تقریبی 1.5 متر بریده می شود که به عنوان “شلاق” شناخته می شوند. سپس توسط سیمهای ردیف به آجرهای طول دلخواه بریده می شود.

طراحی نمای داخلی
بیشتر بخوانید

یکی از ویژگی های بارز آجر اکسترود شده این است که سوراخ ها یا سوراخ های هسته ای را در بستر آجر می گذرانند. آجرهای سوراخ دار نیاز به انرژی کمتری برای خشک کردن و پختن دارند و همچنین سبک تر و راحت تر قابل حمل هستند.

این فرآیند تولید آجرهای سخت و متراکم با اندازه و شکل سازگارتر ، ظریف تر و ظاهر مدرن تر تولید می کند. آجرهای اکسترود شده در طیف گسترده ای از سبک ها از جمله بافت صاف ، کشیده ، نورد ، روکش ماسه ای یا حتی لعاب دار موجود است.

آجرهای گلی نرم

آجرهای گلی نرم ظاهری سنتی تر یا بازیابی شده دارند و زیبایی آجری نرم تر و گرم تری را ارائه می دهند ، بدون اینکه در عملکرد فنی خدشه ای وارد شود.

قالب بندی آجر نرم در واقع تعدادی از فرایندهای تولید را که در آن آجرها با استفاده از جعبه های قالب تشکیل می شوند ، پوشش می دهد. ساخت دست شامل تشکیل خاک رس با دست ، پوشاندن روی ماسه و پرتاب کردن در قالب است. ساخت ماشین آجرهای گلی نرم فرآیندهای ساخت دست را دنبال می کند و تکنیک پرتاب دستی را با پرتاب خاک رس در قالب های ماسه ای با استفاده از کمربند بازسازی می کند.

آجر مهندسی

آجرهای مهندسی دارای مقاومت فشاری بالا و جذب آب کمی هستند. آنها برای ویژگی های فیزیکی خود استفاده می شوند و نه برای ظاهر خود و فقط بر اساس این ویژگی ها طبقه بندی می شوند. آنها به طور سنتی در مهندسی عمران استفاده می شدند و بیشتر برای کاربردهایی که مقاومت در برابر یخ زدگی و آب مهم است مناسب هستند.

آجر معمولی در مقابل آجر نما
بیشتر بخوانید

نمونه هایی از مواردی که در آن از آجرهای مهندسی استفاده می شود شامل عملیات زمینی ، منهول ، فاضلاب ، دیوارهای حائل و دوره های مقاوم در برابر رطوبت است.

آجرهای مهندسی به عنوان کلاس A یا B طبقه بندی می شوند ، که کلاس A قوی ترین اما کلاس B رایج تر است. آجرهای مهندسی کلاس A دارای مقاومت فشاری بیش از 125N/mm² و جذب آب کمتر از 4.5 هستند. آجرهای مهندسی کلاس B دارای مقاومت فشاری بیش از 75N/mm² و جذب آب کمتر از 7 هستند.

آجرهای مهندسی معمولاً دارای رنگ قرمز صاف هستند ، اگرچه آجرهای مهندسی آبی نیز به طور گسترده ای در دسترس هستند.

آجرهای معمولی

با توجه به نام این آجرها ، آجرهای معمولی در واقع کم رایج ترین انواع آجر هستند. آنها مقاومت فشاری کمتری نسبت به آجرهای نما یا آجرهای مهندسی دارند و به طور کلی کیفیت پایین تری دارند. همچنین تمرکز کمتری روی ظاهر یکنواخت روی آجرهای معمولی وجود دارد.

آجرهای معمولی نباید زیر سطح زمین استفاده شوند و عموماً فقط برای آجرکاری داخلی استفاده می شوند.

آجرهای ضد رطوبت

آجرهای Damp-Proof Course یا DPC آجری هستند که دارای نرخ جذب پایینی هستند و برای استفاده به عنوان بخشی از یک دوره ضد رطوبت مناسب هستند.

آجرهای DPC (ضد رطوبت) به دو دسته تقسیم می شوند:

  • DPC1 – مناسب برای ساختمانها و کارهای خارجی ، با حداکثر جذب آب 4.5
  • DPC2 – فقط برای کارهای خارجی مناسب است ، با حداکثر میزان جذب آب 7
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *