خانه های خشتی و آجری

تفاوت استحکام خانه های خشتی و آجری

خانه های خشتی و آجری

ساختمان ها با مصالح گوناگونی ساخته می شوند که هر کدام دارای مزیت ها و معایبی می باشند . در این مقاله چند نمونه از ساختمان هایی را که در معماری شناخته شده اند را بررسی می کنیم و سپس به مشخصات ساختمان های آجری و خشتی می پردازیم تا در صورت داشتن سوال در مورد تفاوت این دو ، جواب خود را دریافت نمایید .

انواع مصالح در ساختمان

ساختمان های بتنی

انواع رایجی از ساختمان ها که معماران در ساخت اسکلت اصلی آن ها از متریال هایی از قبیل بتن آرمه که شامل سیمان و شن و ماسه و فولاد به شکل میلگرد ساده می باشد ، استفاده می کنند را ساختمان بتنی می نامند . سقف های این نوع ساختمان ها به وسیله ی دال های بتنی پوشانده می شوند و یا این که تیرچه و بلوک در سقف به کار برده می شود . در این ساختمان ها در  دیوار های جدا کننده یا همان پارتیشن ها از مصالحی همچون سفال تیغه ای ، آجر ماشینی سوراخ دار ، آجر معمولی کوره ای و تیغه گچی یا چوب استفاده می شود . به طور کلی در ساختمان های بتنی بتن آرمه که بتن مسلح نیز نامیده می شود ، در شاه تیرها و ستون ها به کار برده می شود .

ساختمان های فلزی

پروفیل فولادی ، متریال هایی می باشند که در ساخت ستون های ساختمان های فلزی به وسیله ی معماران به کار برده می شود . برای ساخت ستون ها در این ساختمان ها در ایران تیر آهن های دوبل و آهن های هاش به کار برده می شوند که بدین منظور دو قطعه به وسیله ی جوش به یکدیگر وصل می شوند . در سقف ساختمان های فلزی می توان تیر آهن و طاق ضربی یا سقف های دیگری از قبیل تیرچه بلوک و … استفاده کرد . در ساخت جدا کننده ها و پارتیشن ها لازم است تا از مصالح خیلی سبک استفاده شود که برای این کار می توان از آجر های گوناگون و قطعه های گچی یا چوب و سفال های تیغه ای استفاده کرد . در برخی از کشور ها برای اتصال قطعات از جوش استفاده نمی شود ، بلکه پیج و پرچ برای اتصال قطعات به کار برده می شود . علاوه بر این در این ساختمان ها می توان به جای استفاده از تیر آهن برای ساخت ستون ها ، از نبشی یا ناودانی استفاده کرد .

بند کشی آجر نسوز
بیشتر بخوانید

ساختمان های آجری

خانه های خشتی و آجری

ساختمان های آجری همانطور که از نامشان مشخص است از آجر ساخته می شوند که به طور معمول برای ساختمان های چهار طبقه یا کمتر مناسب می باشند . اسکلت اصلی ساختمان های آجری از آجر می باشد و از پروفیل های آجری به شکل طاق ضربی در ساخت سقف این نوع ساختمان ها در ایران استفاده می شود . البته راه دیگری نیز وجود دارد که بهره بردن از سقف تیرچه و بلوک می باشد . در ساختمان های آجری برای این که مقاومت آن ها را در برابر نیروهای جانبی از قبیل زلزله افزایش داد ، از شناژ های روی کرسی چینی و زیر سقف ها استفاده می شود . در این ساختمان ها می توان دیوارهای حمال یا حمل کننده در طبقات مختلف را روی هم قرار داد و پارتیشن ها ، همان دیوارهای حمل کننده یا حمال می باشند . در این دیوارهای حمل کننده حداقل عرضشان نمی تواند کمتر از 35 سانتی متر باشد .

ساختمان های خشتی

این نوع ساختمان ها به دلیل گران بودن قیمت زمین در شهرها ، کمتر ساخته می شوند و معمولا در روستاهای دور دستی که دسترسی به مصالح ساختمانی سخت می باشد ، به کار برده می شود . این نوع از ساختمان ها نمی توانند از یک طبقه بیشتر باشند و اسکلت اصلی آن ها خشت خام و گل می باشد . مقاومت ساختمان های گلی و خشتی کم می باشد و نمی توان در مقابل بلایای طبیعی از قبیل زلزله مقاومت آن ها را تضمین نمود . بنابراین باید از ساخت آن ها در مناطق زلزله خیز یا سیل خیز خود داری نمود . به طور کلی به دلیل زلزله خیز بودن کشور ایران توصیه می شود تا جای ممکن از ساخت چنین ساختمان های خود داری شود .

الگوهای مدرن در نمای آجری
بیشتر بخوانید

شهر آجر با سالها تجربه در اجرای انواع آجر نما می باشد که جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره 09129640179 تماس داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *