دلایل خیس کردن آجرها

چرا آجرها باید قبل از استفاده در ساختمان در آب خیس شوند؟

آجرهای خوب یکی از مهمترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و ساز هستند. در اشکال مستطیلی و دارای ابعاد استاندارد موجود است. آجر از مواد طبیعی (خشت) ساخته می شود و از سال ها قبل در ساخت و ساز استفاده می شود. بنایی آجری یک هنر عالی در ساخت و ساز است که در آن آجرها به طور سیستماتیک از نظر اتصال، اتصال و تکمیل چیده می شوند. در بنایی آجرها با کمک ملات (سیمان + ماسه + آب) به یکدیگر چسبانده می شوند. استحکام بنایی آجر عمدتاً به کیفیت آجر و نوع ملات بستگی دارد.

قبل از استفاده، آجرها را در آب خیس کنید. از آنجایی که آجر در مقادیر زیاد استفاده می شود، این کار آسانی نیست. بنابراین، می خواهیم بدانیم روش صحیح خیساندن آجرها در آب چیست – چه مدت باید خیس شوند و چگونه می توان زمان خیساندن انواع آجرهایی را که ممکن است از انواع مختلف زمین ساخته شوند تعیین کرد؟

آجرها را باید قبل از استفاده برای مدتی در آب خیس کنید که به اندازه کافی آب به تمام عمق آجر نفوذ کند. دوره خیساندن به طور کلی حداقل شش ساعت است. دوره خیساندن را می توان با یک آزمایش میدانی ساده در محل تعیین کرد.

آجرها را برای دوره های مختلف در آب خیس می کنند و سپس می شکنند تا میزان نفوذ آب را پیدا کنند. حداقل دوره ای که مربوط به خیساندن کامل است، یک دوره مجاز خواهد بود. اگر آجرها برای مدت زمان مورد نیاز در آبی که مرتباً تعویض می‌شود خیس شوند، نمک‌های محلول در آجر سفید می‌شوند و گل‌دهی بعدی کاهش می‌یابد. خیس شدن آجرها به حذف کثیفی، ماسه و گرد و غبار از آنها کمک می‌کند.

خیس کردن آجر چیست؟

خیس کردن آجر چیست؟

وقتی جسمی با غوطه ور کردن آن در مایع کاملاً خیس می شود به آن خیساندن می گویند. خیس کردن کامل آجر یعنی اشباع شدن با غوطه وری در آب به آن خیس کردن آجر می گویند.

چرا آجرها را باید در آب خیس کرد؟

الف) وقتی آجر در آب خیس شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

چرا آجرها را باید در آب خیس کرد؟

آجر ذاتاً متخلخل است و از این رو تمایل به جذب آب یا رطوبت دارد. تخلخل، قابلیت رهاسازی و جذب رطوبت است و از خواص مهم و مفید آجر است.

  • هنگامی که آجر در آب خیس می شود، آجر آب را جذب می کند و هوا آزاد می کند به طوری که وقتی در بنایی استفاده می شود و روی ملات مرطوب قرار می گیرد، دیگر آبی از ملات مرطوب جذب نمی کند. اما اگر خشک باشد یعنی در آب خیس نشود شروع به جذب آب از ملات می کند. بنابراین به دلیل از دست رفتن آب از ملات، هیدراتاسیون سیمان صورت نمی گیرد و ملات استحکام نمی یابد. بنابراین، در ایجاد پیوند قوی بین آجر و ملات شکست خواهد خورد. در نهایت باعث ضعیف شدن چسبندگی دیوار بنایی می شود.
  • خیساندن همچنین به از بین بردن کثیفی، گرد و غبار، ماسه و به ویژه هر نوع نمک محلول دیگری که باعث شکوفه می شود کمک می کند.
  • اگر آجرها به مدت لازم در آب خیسانده شوند، نمک محلول در آجرها شسته می‌شود و متعاقباً از شکوفایی آن کاسته می‌شود.
آجر منیزیتی چیست ؟
بیشتر بخوانید

شوره زدن آجر

خیساندن معمولا مکیدن آب از ملات مرطوب توسط آجر را کاهش می دهد، در غیر این صورت ملات به زودی خشک می شود و قبل از رسیدن به هر گونه استحکامی خرد می شود.

(ب) اگر آجرها در آب خیس نشوند چه اتفاقی می افتد؟

  • آجرها از مواد طبیعی (خاک رس) ساخته می شوند و سپس برای دستیابی به استحکام در دمای بالا سوزانده می شوند. زمانی که از آجر در ساختمان سازی استفاده می شود، خشک است و زمانی که آجر در آب خیس نمی شود، آب زیادی را از ملات سیمان جذب می کند. بنابراین نسبت آب به ملات کاهش می‌یابد در نتیجه ملات ضعیف می‌شود و ملات به دلیل کمبود آب کافی برای هیدراتاسیون سیمان در ملات، نمی‌تواند بین آجرها پیوند ایجاد کند (هیدراتاسیون سیمان یک فرآیند شیمیایی بین سیمان است. ذرات و آب، و این فرآیند زمانی شروع می شود که آب به سیمان اضافه می شود که مقدار مشخصی گرما تولید می کند).
  • همچنین بر نسبت آب سیمان ملات و محتوای آب مورد نیاز برای ساخت ملات قابل کار برای آجرکاری تأثیر می گذارد. نسبت سیمان آب نیز برای استحکام و چسبندگی ملات مهم است. وقتی نسبت آب سیمان بهینه نباشد ملات ضعیف می شود و قابل کار نمی ماند. در نهایت باعث ضعیف شدن بنایی و کاهش استحکام بنایی می شود.

به دلایل فوق، لازم است آجرها را قبل از چیدن در آب خیس کنید.

آجر قبل از استفاده چقدر باید در آب خیس شود؟

تست جذب آجر

آجرها مصالح ساختمانی متخلخل هستند، بنابراین زمان خیساندن آجرها به تخلخل آنها بستگی دارد. هنگامی که آجرها بسیار متخلخل هستند، به سرعت خیس می شوند و در مقایسه با آجرهای کمتر متخلخل به خیساندن کمتری نیاز دارند. مدت خیساندن آجر به شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.

تاب فشاری آجر
بیشتر بخوانید

خیس کردن آجر با پاشیدن آب یک روش رایج است. اما این روش ممکن است نتیجه ای نداشته باشد. لازم است آجرها کاملاً از آب اشباع شوند. آجرها را باید آنقدر خیس کنید که حتی یک قطره آب را جذب نکند.

آجر آب را جذب می کند و حباب های هوا را آزاد می کند

آجرها را باید قبل از استفاده برای مدتی در آب خیس کنید تا آب در تمام عمق آجرها نفوذ کند. معمولاً توصیه می شود آجرها را حداقل 12 ساعت خیس کنید. خیساندن آجرها باید تا پایان حباب هوا ادامه یابد.

جذب آب مجاز برای همه آجرهای رسی 12 تا 20 درصد وزن آن است. به خاطر داشته باشید: پس از خیساندن آجرها در آب، آجرهای خوب در هنگام خشک شدن، رسوبات نمک سفید را نشان نمی دهند.

چگونه آجر را در آب خیس کنیم؟

آجرهای خیس شده در طبل

بهترین راه برای انجام این کار استفاده از درام برای خیساندن آجر است. آجرها را داخل درام یا مخزن قرار دهید و آن را کاملاً با آب پر کنید و اجازه دهید خیساندن اتفاق بیفتد.

روش جایگزین دوم این است که آجرها را می‌توان به اندازه کافی در پشته‌ها با پاشیدن زیاد آب تمیز روی آجرها در فواصل زمانی معین برای مدتی نه کمتر از شش تا هشت ساعت خیس کرد.

در ساختمان های چند طبقه نمی توان در طبقه همکف آجر را در آب خیس کرد و به طبقات دیگر برد. از این رو ترتیبات لازم را برای مخزن ذخیره موقت آب در هر طبقه انجام دهید.

هر روز آن مقدار آجر را در یک مخزن آب قرار دهید که برای روز بعد لازم است. روز بعد آنها را حداقل یک ساعت قبل از شروع کار بنایی از آب خارج کنید تا آب اضافی از آجرها خارج شود.

آجرهای خیس شده را باید در مکانی تمیز قرار دهید که دوباره با خاک، خاک و غیره تماس نداشته باشند. به یاد داشته باشید:

  • آجرهای خیس شده باید از قبل از مخزن آب خارج شوند تا پوست آجر در زمان گذاشتن واقعی خشک بماند.
  • آجرها نباید در زمان استفاده خیلی مرطوب باشند، زیرا احتمال لغزش روی بستر ملات وجود دارد. همچنین در صورت خیس بودن آجرها، چسبندگی مناسب آجرها به ملات امکان پذیر نخواهد بود.

اینها دلایل مهم خیساندن آجر در آب قبل از استفاده در ساختمان هستند. این مهم ترین روشی است که قبل از ساختن هر دیوار آجریخانه خود انجام دهید.

قبل انتخاب انواع آجر نما و انواع آجر نسوز با کارشناسان شهر آجر با شماره تماس بگیرید و با آگاهی کامل انتخاب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *