دیوار چینی

دیوار چینی با آجر سفال

بهترین مصالح برای دیوار چینی

گاها به دلیل عدم تطابق دیوار با ضوابط و نکات اجرای آن شاهد نارضایتی هایی از طرف برخی از کارفرمایان پروژه های ساختمانی می باشیم . بنابراین لازم است تا در مورد اصول و ضوابط دیوار چینی اطلاعاتی در دست باشد که در این مقاله به شرح این موضوع می پردازیم .

رعایت و اصول و ضوابط ساخت و ساز و دیوار چینی به دلیل اهمیتی که در جلوگیری از صدمات و آسیب های ناشی از زمین لرزه و … وجود دارد ، بسیار با اهمیت و ضروری می باشد به طوری که بسیاری از سازمان ها و افراد بر نحوه اجرای پروژه های ساختمانی نظارت می نمایند .

در پاسخ به این سوال که آجر بهتر است یا سفال باید بگوییم که آجر سفال به دلیل قیمت مناسب و مقاومتی که دارد انتخاب بسیاری از معماران و پیمانکاران برای ساخت و ساز و اجرای پروژه های خود می باشد . علاوه بر آن می توان آجر های سفال را با صرف هزینه ای کم به آجری مقاوم در برابر آتش ، اتصالات و فشار های جانبی تبدیل کرد و از آن ها به عنوان عایق بسیار مناسب در ساخت و ساز به کار برد . برای اجرای دیوار سفالی  نیاز به صرف هزینه هایی از قبیل دستمزد اجرا ، قیمت آجر سفال و هزینه های حمل و نقل می باشد .

دیوار چینی

در مورد آجرهای سفالی لازم است در نظر داشت که این آجرها ترد و شکننده می باشند و به همین علت نیز در ساخت دیوارهای غیر باربر ، دیوارهای پیرامونی و تیغه های جدا کننده بیشتر به کار برده می شوند . لازم به ذکر است که استفاده از آن ها برای ساخت دیوارهایی که متحمل بارهای جانبی می شوند به هیچ عنوان توصیه نمی شود و حتما باید از این کار خوداری شود . توصیه برای استفاده از  آجر سفال به این دلیل است که وزن کمتری نسبت به آجر فشاری دارند و مواد اولیه که در ساخت این محصول به کار برده می شود به میزان زیاد و به راحتی در دسترس می باشند و در نتیجه قیمت محصول نیز کمتر می باشد . قیمت کم آجر سفال تاثیر بسزایی در هزینه های نهایی پروژه دارد . چگالی آجر سفال کم می باشد و بر روی آن ها منافذ و فضاهای خالی وجود دارد و این محصول را به عایق حرارتی و صوتی تبدیل می نماید . از دیگر مزایای آجر سفال می توان به وجود گوشه یا کونیک در زوایای آن اشاره کرد که موجب می شود تا محصول استحکام بالایی داشته باشد و به راحتی در برابر فشارهای جانبی شکسته یا خرد نشود .

نحوه دیوار چینی با آجر سفال :

آجر سفال همانطور که می دانیم از ترکیبات خاک رس ، سیل و آب به شکل های مکعب مستطیل توپر ، توخالی و سوراخ دار تولید می شوند که استفاده از آن ها در ساخت دیوارها از متداول ترین شیوه ها می باشد . برای دیوار چینی با این مصالح لازم است تا با توجه به عملکرد دیوار و نوع عایق آن عرض تیغه سفالی را انتخاب کرد . لازم به ذکر است که در دیوار چینی به وسیله ی این مصالح به نسبت ملات 1 به 6 ملات ماسه سیمان نیاز هست .

آجر سفال
بیشتر بخوانید

نکات اجرایی در دیوار چینی

دیوارها بخش هایی در ساختمان می باشند که ضمن این که فضاهای ساختمان را از هم جدا می کنند ، وظیفه دارند تا وزن بخشی از بار سقف را نیز به زمین انتقال دهند .

ایجاد عایق های صوتی و حرارتی ، ایجاد حریم های مورد نیاز ، ایجاد فضاهایی برای اجرای سیم کشی ها یا تاسیساتی همچون لوله ها به منظور زیبا سازی فضای داخلی ساختمان از طریق اجرای گچ بری ها ، رابیتس و کناف و فضاهای نوین از دیگر کاربردهای دیوار ها می باشد . دیوار ها در عملیات ساخت و ساز بعد از اینکه ستون ها برپا شدند و  پس از به پایان رسیدن عملیات بتن ریزی سقف ، اجرا می شوند . البته لازم است برای این که سقف ها بعد از بتن ریزی به مقاومت لازم دست پیدا کنند به مدت هفت روز به آن ها فرصت داده شود و پس از سپری شدن این مدت دیوار چینی انجام شود .

به منظور تامین مقاومت حداکثری دیوارها در برابر زمین لرزه باید حتما استاندارد 2800 رعایت شود . مهار جانبی دیوار از مهمترین و اصلی ترین نکات در اجرای دیوار می باشد که در صورت کوتاهی در اجرای آن بدون شک در هنگام لرزش دیوارها تخریب شده و می ریزند . بنابراین لازم است تا مجریان طرح نهایت دقت خود را برای اجرای آن ها به کار گیرند . دیوار ها به وسیله میلگرد مهار بندی می شوند و باید در فواصل 50 سانتی متری توسط میلگرد به ستون مهار شوند .

دقت به محل قرار گیری دیوار مرحله ی بعدی در اجرای آن ها می باشد . در صورتی که محل اجرای دیوار ها در کنار ستون های فلزی یا بتنی می باشد ، لازم است تا به وسیله ی اتصالات محکمی همچون شاخک به ستون متصل شوند . لازم است دقت شود که فضای بالایی پنجره ها و درب ها که به نعل درگاه معروف می باشند بر اساس جزئیاتی که در نقشه ساختمان درج شده است و دقیقا مطابق با طول گیرایی درج شده بر روی نقشه ساخته شوند . توجه نمایید که طول گیرایی در صورت ساخته شدن نعل دستگاه به وسیله ی تیر آهن باید از 25 سانتی متر کمتر در نظر گرفته نشود .

در صورتی که عرض دیوار از 10 سانتی متر بیشتر در نظر گرفته شود ، باید نعل دستگاه با استفاده از دو تیرآهن موازی ساخته شوند . البته در اجرا در هر 50 سانتی متر به وسیله دو عدد میل مهار در بالا و پایین به یکدیگر متصل می شوند . تا جایی که امکان دارد بهتر است از صفحه های فولادی یا زیر سری های بتنی برای نصب این گونه نعل ها درگاه استفاده شود .

شرایط محیطی محل اجرای پروژه از نکات دیگر در دیوار چینی می باشد . لازم است تا در این محل ها هیچ  گیاه یا ریشه ی عمقی وجود نداشته باشد . همچنین برای جلوگیری از رشد مجدد گیاه پس از پاکسازی محل و قبل از این که اقدام به اجرای دیوار شود ، محل مورد نظر را با آهک می پوشانند . از دیگر موارد حائز اهمیت ، دمای محیط اجرای پروژه می باشد . در دماهای پایین 5 درجه بهتر است تا ساخت دیوار متوقف شود ، در غیر این صورت لازم است تا از سازه با پوشاندن یا استفاده از ضد یخ محافظت گردد .

زیبایی خانه با آجر نما
بیشتر بخوانید

قائم بودن دیوار و قرار داشتن تیغه ها در امتداد یکدیگر دارای اهمیت بالایی می باشد و می تواند به داشتن دیواری مناسب و دقیق کمک نماید . لازم است تا رج ها کاملا افقی باشند و بندهای قائم نیز یک رج در میان کاملا در امتداد هم قرار گیرند . در نظر داشته باشید که اجرای غیر اصولی دیوار موجب می شود تا در دیگر مراحل از قبیل کاشی کاری دیوار ، کف یا طراحی داخلی همچون کناف یا رابیتس ، دیوارخراب شود .

گونیا بودن از جمله اصطلاحات معماری می باشد که اهمیت بالایی برای اجرای دقیق دارد . در صورت گونیا نبودن دیوار سر لوله های گرم و سرد در زمان کاشی کاری داخل قرار نمی گیرند و در هنگام نصب تاسیسات موجب می شود تا آب به پشت کاشی ها نشت کند . این اتفاق دلیل اصلی تبله کردن گچ دیوار و یا سقف طبقات پایینی می باشد . در پایان ساخت دیوار لازم است تا مواردی از قبیل زنجاب کردن مصالح ( خیساندن آجر به مدت یک ساعت در آب ) و ریختن دوغاب سیمانی ( ترکیب آب و سیمان ) بر روی دیوار دو رج مانده به پایان رعایت شود .

استراتژی های به کار گرفته شده در اجرای دیوار :

لابند :

در صورتی که در آینده بخواهید دیواری عمود بر روی دیوار اصلی بنا کنید و یا به طول همان دیوار اضافه کنید ، لازم است دیوار اصلی در مکان اتصال به شکل لابند ساخته شود . در این استراتژی محل اتصال دو دیوار به وسیله ملات کاملا پر نمی شود زیرا در این صورت منجر به ایجاد ترک هایی بر روی دیوار می شود که موجب کاهش استحکام آن ها می شود .

لاریز :

در صورتی که دیوارها دارای طول بلندی باشند آن ها  را در دو مرحله می سازند . بدین منظور ابتدا قسمتی از دیوار را برای سهولت در اجرا و رعایت تمامی نکات لازم می چینند و پس از آن قسمت های دیگر دیوار را به صورت پله ای یا لاریز اجرا می کنند . پس از اجرای لاریز ادامه دیوار را از انتهای لاریز می چینند . این مرحله بسته به طول دیوار چندین بار تکرار می شود .

فروش آجر سفال

آجر سفال با توجه به کیفیت بسیار بالا و مرغوبیت زیادی که دارد از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد . برای تهیه آجر سفال با کیفیت و یا سفارش اجرای آجر نما و آجر نسوز می توانید با شماره 09129640179 و یا مشاوران ما در شهر آجر تماس گرفته و بهترین آجر را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *