راهنمای بندکشی آجر نسوز

راهنمای بندکشی آجر نسوز

استفاده از آجر نسوز به خصوص برای نما کاری امروزه بسیار رواج پیدا کرده است،ویژگی های بی نظیری که آجر های نسوز دارند و دوام و مقاومت بالای آن ها در برابر حرارت و رطوبت موجب کاربرد بیشتر این محصول در ساختمان ها می شود. نصب آجر نسوز و اجرای نما کاری به وسیله ی آن ها دارای بخش های مختلفی می باشد و طبق قوانین چینش متنوعی انجام می شود و در این میان بند کشی از تاثیر گذار ترین بخش ها در نمای ساختمان می باشد. بندکشی از جمله ی بخش های مهم در استفاده از آجر نسوز می باشد که موجب تکمیل فرآیند نصب و اجرای آجر نسوز می شود. راهنمای بندکشی آجر نسوز تمامی فوت و فن ها و ویژگی های بندکشی را در اختیار نصابان آجر نسوز می گذارد و روند اجرا را به مهارت و دانش بیشتر هدایت می کند.

نقش بندکشی در اجرای آجر نسوز :

بندکشی نقش بسیار موثری  در پذیرش انبساط و انقباض سطحی ، موضعی و توزیع آن به طور یکنواخت در نمای ساختمان دارد و مانع از ورود آب و نفوذ رطوبت به قشر های داخلی دیوار ها و سایر قطعات ساختمان ها می شود.بنابراین لازم است علاوه بر این که بندکشی با مهارت کافی انجام شود ، بلکه ملات مورد استفاده در بندکشی نیز باید ریز دانه و پر مایه باشد تا مانع از ایجاد خاصیت جاذبه مویی شود. بندکشی آجر نسوز باید به گونه ای انجام شود که به عنوان کار نهایی نصب و اجرای آجر نسوز زیبایی و جذابیت کار را تکمیل نماید .

راهنمای اجرای بندکشی آجر نسوز

برای اجرای آجر نسوز و انجام عملیات بندکشی آجر نسوز باید در ابتدا محل مورد نظر به وسیله ی برس کاملا تمیز شود  و محل اجرا پیش از شروع کار مرطوب و آب پاشی گردد. عرض بند ها با توجه به طرح انتخابی می تواند 8 تا 20 میلیمتر باشد. میزان مصرف پودر بندکشی از موارد مهمی می باشد که بسته به فاصله ی آجر نسوز از هم و می تواند به طور میانگین از 2 تا 4 کیلوگرم در هر متر مربع نمای آجر نسوز  را شامل شود.

آشنایی با آجر نسوز عایق
بیشتر بخوانید

در بندکشی قطر سنگ دانه ها نباید از 1 میلیمتر بیشتر باشد. بهترین دما برای اجرای آجر نسوز و بند کشی 5 تا 35 درجه سانتی گراد می باشد.باید در تهیه ملات به این نکته توجه نمود که ملات عاری از هر گونه مواد آلی باشد. بندکشی آجر نسوز بلافاصله بعد از نصب آجر نسوز انجام نمی شود و حداقل چند هفته باید فاصله ایجاد شود و بندکشی بعد از نصب کامل آجر نسوز و خشک شدن آجر نسوز طی چند هفته صورت پذیرد.

در استفاده از ملات آماده برای بندکشی بهترین زمان حدود 2.5 ساعت می باشد. برای اجرای بند کشی لازم است که به منظور همگن شدن ملات مناسب حداقل چند دقیقه آن را ورز داد و سپس هنگام بندکشی،ملات را بر روی قلم بندکشی قرار داد و آن را بین شیار دو آجر فرو برد.برای تمیز کاری بعد از اجرای ملات،باید توجه نمود که به هیچ وجه از دستمال مرطوب به منظور پاکسازی اضافات ملات بین شیار ها استفاده نشود و بهترین روش استفاده از برس بعد از گذشت دو ساعت بعد از بند کشی می باشد.

اهمیت بندکشی در نصب آجر نسوز

بندکشی در ساختمان اگر به طور دقیق و تمیز انجام شود،جلای ساختمان را به رخ می کشد و زیبایی وصف ناپذیری را به نمای ساختمان می دهد. انجام عملیات بندکشی و اجرای دقیق آن نیازمند داشتن اطلاعات و دانش کافی در مورد آن می باشد.راهنمای بندکشی آجر نسوز تمامی مواردی که برای بندکشی لازم می باشد را باید یاد آوری نماید. بعنوان مثال برای جذابیت و زیبایی بیشتر زمانی که از آجر نسوز به رنگ روشن در نمای ساختمان استفاده می شود،برای بندکشی همان نما ملات تیره به کار برده می شود و بر عکس در صورت استفاده آجر نسوز تیره از ملات روشن برای بندکشی استفاده می شود. این ها مواردی هستند که در  بندکشی و نصب آجر نسوز به خصوص در نمای ساختمان از اهمیت فوق العاده زیادی بر خوردار می باشند و بنابرین  باید توان تشخیص کاربرد رنگ های مناسب در کنار هم را داشت.

نمای ترکیبی آجر و سنگ
بیشتر بخوانید

راهنمای تهیه پودر بندکشی در نصب آجر نسوز :

برای انجام بندکشی آجر نسوز باید ملات تهیه شود. تهیه ملات بسیار راحت می باشد و با کمی دقت می توان به راحتی آن را تهیه نمود.ملات از مخلوط پودر بندکشی با آب تولید می شود.تهیه ملات پودر بندکشی باید به طور آگاهانه و دقیق انجام شود و آب زیاد و یا کم در آن مخلوط نشود. به طور معمول مقدار آبی که برای تهیه ملات و مخلوط کردن به ملات خشک لازم است در حدود 15 درصد وزن ملات می باشد و بیشتر از این مقدار موجب کاهش چسبندگی می باشد.بعد از اضافه کردن آب به ملات باید ملات ورز داده شود تا زبری خود را از دست دهد و آماده برای بندکشی شود. بعد از تهیه ملات برای بندکشی تنها تا حدود 3 ساعت زمان برای استفاده از ملات نیاز هست و حتما بندکشی در این مدت باید انجام شود و در غیر این صورت ملات های باقی مانده دیگر قابل استفاده نخواهند بود و باید دور ریخته شودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *