ساخت و ساز آجری پایدارتر

شش قانون ساده برای ساخت و ساز آجری پایدارتر

دوام و فرآیند ساخت آجر آن را به یکی از مصالح ساختمانی سازگارتر با محیط زیست تبدیل کرده است. فران ویلیامز شش قانون ساده را برای بهبود بیشتر پایداری خود تعیین می کند.

آجر یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. تاریخ استفاده از آن به 7000 سال قبل از میلاد برمی گردد و آن را به یکی از قدیمی ترین مواد ساخته شده بشر تبدیل می کند. ماندگاری طولانی، بادوام، هوای خوب و زمانی که در زمینه مناسب استفاده شود، زیباست. برخی از ارزشمندترین معماری‌های تاریخی ما را مشخص می‌کند و به ایجاد یک محیط ساخته‌شده که هم دائمی و هم امن تلقی می‌شود کمک می‌کند. به‌عنوان یک ماده، ذاتاً نسبت به بسیاری از مواد دیگر سازگارتر با محیط‌زیست است، اما چگونه می‌توانیم به استفاده و بهبود روش استفاده از آن به شیوه‌ای پایدار ادامه دهیم؟

قدمت آجرها

آجرها برای هزاران سال برای ساخت سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، که از آجر گلی خشک شده در آفتاب شروع شد و تا نسخه کوره‌ای امروزی تکامل یافت. معروف است، در اوایل قرون وسطی، استفاده از آنها در شمال اروپا پس از معرفی مجدد از ایتالیا رایج شد و دوره معماری گوتیک مبتنی بر آجر را ایجاد کرد.

با شروع انقلاب صنعتی، تولید به شدت افزایش یافت و آجر به طور گسترده ای به سنگ ترجیح داده شد. در طول این زمان، آجر قرمز روشن در سراسر بریتانیا، به ویژه در لندن رایج شد، و هنوز هم در بسیاری از تراس‌ها، خانه‌ها و مدارس ویکتوریایی دیده می‌شود.

آجرها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که رایج‌ترین آنها خاک رس است، اگرچه گاهی اوقات از سیلیکات کلسیم و بتن استفاده می‌شود، و امروزه ساخت آنها کارآمدترین کارایی است که تا به حال داشته است.

با این حال، پختن آجرها به سوزاندن سوخت‌های فسیلی منجر می‌شود، بنابراین اعتبار پایداری آنها باید در این زمینه دیده شود. در بسیاری از آجرکاری های مدرن، آجرها به آرامی از میان کوره های تونلی که به طور مداوم پخته می شوند حرکت می کنند. دو نوع اصلی آجر نما وجود دارد: ماشینی (قالب شده یا اکسترود شده و سیمی) و دست ساز که در این آجرها طیف وسیعی از رنگ ها و بافت ها وجود دارد. رنگ پخته شده آجرهای سفالی متاثر از محتوای شیمیایی و معدنی مواد اولیه، دمای پخت و جو موجود در کوره است.

چگونه یک دیوار آجری بسازیم | استانداردها ، کیفیت و مراحل
بیشتر بخوانید

آجر سفالی ذاتاً پایدار است. ساختمان با آجر می تواند به کاهش نوسانات دمای داخلی از طریق جرم حرارتی بالای آنها کمک کند. اما آنها همچنین دارای کربن تجسم نسبتاً کم هستند. تجزیه و تحلیل چرخه عمر نشان می دهد که در طی یک دوره 50 ساله، تا 89 درصد از کل انرژی در فاز عملیاتی یک خانه آجری ساده، به جای فرآیند ساخت، استفاده می شود – گرمایش و سرمایش نشان دهنده حجم بسیار بزرگتری است. منبع انتشار کربن نسبت به تولید خود مواد است.

طی حدود 30 سال گذشته، فرآیند تولید آجر واقعاً پیشرفت کرده است و به بهبود تدریجی پایداری مواد کمک کرده است. کارخانه‌های تولیدی برای استفاده از کوره‌های تونلی بسیار کارآمد، با استفاده از گاز طبیعی، با تمام گرمای زباله و خاک رس بازیافت شده در همان کارخانه، مهندسی مجدد شده‌اند. و نوآوری مداوم به این معنی است که انرژی مورد نیاز برای ساخت آجر هر سال کاهش می یابد.

بنابراین آجر نسبت به بسیاری از مواد تولیدی دیگر آسیب کمتری دارد. اما برای به حداقل رساندن انتشار کربن و در عین حال کاهش هزینه ها و اتلاف، در اینجا چند قانون ساده وجود دارد که باید هنگام مشخص کردن آجرهای (سفالی) در نظر داشته باشید.

قوانین ساخت و ساز آجری پایدارتر

  1. آجر خود را با دقت انتخاب کنید

تحقیق کنید که آجر شما از کجا می آید. از کارخانه دیدن کنید، نحوه ساخت آنها را ببینید، ترکیبات و رنگ های مختلف را بررسی کنید و در مورد کاربرد مورد نظر فکر کنید. استفاده از آجر با تضاد ظریف یا شدیداً می‌تواند به خوبی هم برای زمینه‌سازی و هم برجسته‌تر شدن کار کند، اما آخرین چیزی که می‌خواهید این است که آجری را مشخص کنید که کاملاً خارج از زمینه یا اشتباه به نظر برسد. اگر اینطور باشد، احتمال دوام ساختمان شما کمتر است.

آجر خود را با دقت انتخاب کنید

آجر خود را با دقت انتخاب کنید

  1. استفاده مجدد و بازیافت آجر در صورت امکان

آجرها را می توان نجات داد، تمیز کرد و دوباره برای ایجاد ساختمان های جدید استفاده کرد. آجرهای قدیمی را می توان به آجرهای جدید یا، در حالت ایده آل، دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگدانه یا بتن، برای محوطه سازی یا به عنوان زیربنای سنگفرش ها یا جاده ها بازیافت کرد و به این ترتیب تقریباً به طور نامحدود قابل استفاده مجدد یا بازیافت است. و به دلیل عمر طولانی و دوام آنها، ساختمان های آجری اغلب می توانند برای اهداف مختلف بازسازی شوند و نیاز به ساخت یک ساختمان کاملاً جدید با تمام اثرات زیست محیطی مرتبط با آن را از بین ببرند. در مورد خراب کردن قطعات، نجات آجرها باید همیشه اولین گزینه ای باشد که باید در نظر گرفته شود.

  1. برداشت مواد

دانکن بیکر-براون از BBM Sustainable Design در مصاحبه ای با AJ در فوریه 2019 از تکنیکی به نام “نقشه برداری برداشت” صحبت کرد. او در مورد پروژه های خود گفت: “ما شعاع 5 تا 10 کیلومتری را از سایت خارج می کنیم تا مواد را پیدا کنیم. می توانید این مورد را در منابع آجر به کار ببرید تا حمل و نقل مورد نیاز برای تهیه مواد در محل را به حداقل برسانید، تولیدکنندگان آجر را انتخاب کنید که در نزدیکی هستند یا حتی در حال ساخت ساختمان هایی با استفاده از انبارهای آجرهای زیر و بیش از حد پخته شده (که معمولاً از آنها استفاده می شود. سوراخ ها را پر کنید). این همه به کاهش ردپای کربن کمک می کند. بیکر-براون خاطرنشان می کند: “شما فقط باید مراقب باشید که کجا می توانید از آنها استفاده کنید.”

  1. تا حد امکان تعمیر کنید

تعمیر اغلب می تواند پیچیده به نظر برسد، اما می تواند به طور اساسی در ضایعات صرفه جویی کند. به جای خراب کردن دیوارهایی که در شرایط نامناسب هستند، آجر به عنوان یک ماده عالی است زیرا می توان از آنها برای دوختن قدیمی به جدید استفاده کرد. یک مثال خوب بازسازی قلعه آستلی در وارویکشر توسط ویترفورد واتسون مان است که در سال 2013 برنده جایزه استرلینگ شد. این نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از آجرکاری سفالی برای پرکردن شکاف‌های سازه استفاده کرد و از خرابه‌ها محافظت کرد و در عین حال تضاد قابل مشاهده‌ای بین سازه‌های جدید و قدیمی به شیوه‌ای جذاب ایجاد کرد.

  1. مقدار «آجرهای ویژه» را به حداقل برسانید

برنامه ریزی چیدمان آجری برای یک ساختمان زمان می برد، اما زمانی که به دقت و هوشمندانه انجام شود، می توان در مصرف آجرهای مخصوص برش خورده صرفه جویی کرد. کاهش نیاز به تعداد زیادی آجر اضافی و غیر ضروری، ضایعات و هزینه ها را کاهش می دهد.

برای ساختن اجاق پیتزا از چه آجرهایی استفاده کنم؟
بیشتر بخوانید

تعداد آجر مورد نیاز

تعداد آجر لازم

 

منبع :

https://www.architectsjournal.co.uk/specification/six-rules-for-improving-sustainability-of-brick

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *