طبقه بندی آجرها

طبقه بندی آجرها

  • اهمیت شناخت آجر برای استفاده در دیوار و دیگر قسمت های سازه ، برای افرادی که در ساخت و ساز دست دارند و به هر نحوی با آجر ساختمانی سر و کار دارند پوشیده نمی باشد .

در این مقاله قصد داریم تا انواع آجر ساختمانی ، آجر سنتی و … را معرفی کرده و به مقایسه آن ها بپردازیم . بنابراین توصیه می کنیم تا با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید .

آجرها به طور کلی با توجه به مواد اولیه ، شیوه ساخت و شکل ظاهری به انواع مختلفی دسته بندی می شوند . این تقسیم بندی ها به این دلیل انجام می شوند که بتوان با توجه به شناختی که در مورد آن ها بدست می آید ، نوع مناسبی از آن را خریداری کرده و مورد استفاده قرار داد ، بدون اینکه متحمل هزینه های اضافی شد یا با انتخاب نادرست زمان و هزینه را هدر داد.

طبقه بندی آجرها بر اساس مواد اولیه

  • آجر سفال :

آجر سفال

آجر سفال از جمله انواع آجر سبک می باشند که از ترکیب خاک رس و آب تولید می شوند . به دلیل بافت خوب و جاذب خوب بودنشان در ابعاد گوناگون و به صورت سوراخ دار تولید می شوند .

آجر سفال در انواع فوم دار و سوراخ دار وجود دارند که  دارای ویژگی های بخصوصی می باشند . چسبندگی این محصول با ملات بالا می باشد و دارای استحکام و دوام بالایی می باشند و فوم داخل آجر موجب می شود تا همچون عایق عمل نمایند و دیوار را عایق بندی کنند . آجر سفال از لحاظ ابعاد در انواع آجر سفال 15 سانتی و آجر سفال 10 سانتی تولید می شوند .

برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیق تری در مورد آجر سفالی و ویژگی ها و قیمت آن ها دریافت نمایید ، می توانید با شماره 09129640179  تماس حاصل کرده و از مشاوره های رایگان بهره ببرید .

  • آجر نسوز :

آجر نسوز

آجر نسوز انواعی از آجرهای بسیار پر کاربرد می باشند که ساختاری متفاوت نسبت به سایر آجر ها دارند . مواد تشکیل دهنده ی این نوع از آجر ها پوکه های معدنی نسوز و کانی ها می باشند . استفاده از مواد نامبرده در تولید این آجر ها موجب می شود تا دوام و استحکام این آجر ها تا میزان بالایی افزایش یابد به طوری که در دمای بالا متلاشی نشده و مقاومت خود را حفظ نمایند .

  • آجر ماسه آهکی :

از مواد تشکیل دهنده آجر آهکی می توان سیلیکات و کلسیم را نام برد که محیط فشار و بخار نیز از شرایط ساخت آن ها می باشد . این نوع از آجر ها مناسب برای استفاده در هر محیطی نمی باشند زیرا آهک و ماسه سیلیسی به کار رفته در آن موجب می شود تا آن ها جذب آب و رطوبت بالایی داشته باشند . بنابراین آجر ماسه آهکی مناسب برای استفاده در پی و کرسی و همچنین محیط های اسیدی و نمک های قوی نمی باشند .

  • آجر جوش :

آجر جوش

 آجر جوش از جمله انواع آجر ها می باشند که مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا دارند . مقاومت دمایی این محصول هزار درجه می باشد به این معنی که در دمای بیش از هزار درجه آسیب نمی بینند و حالت خمیری پیدا نمی کنند . ترکیبات آجر جوش حاوی گداز آور می باشد که به دلیل جلوگیری از عرق کردن بیش از حد آجر به کار برده می شود . رنگ این آجر ها سرخ مایل به سیاه می باشد .

کوره های آجرپزی
بیشتر بخوانید

طبقه بندی آجرها با توجه به شیوه ساخت

  • روش سنتی :

در روش سنتی ساخت یا تولید آجر ، تمامی فعالیت های مربوط به ساخت به وسیله ی دست و فعالیت های انسانی انجام می شود . استفاده از این روش ساخت در ایران بسیار رایج تر می باشد .

برای تهیه آجر به این صورت پس از این که گل مخصوص آجر تهیه شد ، آن را با استفاده از فشار دست به داخل قالب فشار می دهند . گل در درون قالب فشرده می شود و بعد از قرار گرفتن در برابر آفتاب خشک می شود . در مرحله پایانی آجرها را برای پخته شدن وارد کوره می نمایند .

  • روش ماشینی :

در این روش تولید آجر ، همانگونه که از نامشان مشخص است تهیه گل و قالب گیری به صورت ماشینی به وسیله ی دستگاه انجام می شود . سپس خشت های آماده را در برابر نور آفتاب یا در داخل دستگاه خشک کن قرار می دهند تا خشک شود و در نهایت در درون کوره های آجر پزی قرار می دهند تا بپزد .

  • روش تمام اتوماتیک :

در این روش نیز همانطور که مشخص است تمامی مراحل از قبیل تهیه گل ، قالب گیری ، خشک کردن و تمامی جابه جایی ها و تخلیه و … به وسیله ی دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود .

طبقه بندی آجرها بر اساس کاربرد

  • آجر معمولی :

آجر معمولی برای مصارف معمولی از قبیل ساخت دیوار ، ستون کشی و …. به کار برده می شود . آجر معمولی به دو صورت ماشینی و دستی در ابعاد گوناگون تولید می شوند .

  •  آجر مهندسی :

آجر مهندسی به روش ماشینی تولید می شوند و دارای رنگ نیمه شفاف با تراکم و استحکام بالا می باشند . از این آجر ها در ساخت ساختمان های عمومی و سازه هایی که متحمل رفت و آمد و یا وزن زیاد می باشند استفاده می شود .

آجر نما ها به منظور زیبایی ظاهری ساختمان ها در نماهای داخلی و خارجی آن ها به کار برده می شوند و این نوع از آجر ها که قابلیت تولید به دو روش سنتی و ماشینی دارند از ظاهر مناسبی برخوردار می باشند به طوری که پس از اجرای آن ها نیازی به عملیات اندودکاری نمی باشد .

آجر در دکوراسیون داخلی
بیشتر بخوانید

طبقه بندی آجرها بر اساس شکل ظاهر

  • آجر توپر :

در این نوع از آجر ها حجم سوراخ های موجود در آن ها بیشتر از 25 درصد حجم کل آجر نمی باشد . به همین علت این آجر ها از استحکام بیشتری برخوردار می باشند و از آن ها در ساخت دیوار های بار بر استفاده می شود .

  • آجر تو خالی :

در این نوع از آجر ها ابعاد سوراخ ها متفاوت می باشد و بیشتر  از 25 درصد حجم آجر را شامل می شوند . بنابراین آن ها را برای ساخت تیغه یا دیوارهایی که فشار زیادی بر روی آن ها اعمال نمی شوند به کار می برند .

  • آجر لعابی :آجر لعابی

آجر لعابی از انواع آجر های پر کاربرد می باشند که از زمان های گذشته تا به امروز از محبوبیت بالایی برخوردار بودند . این آجر ها دارای لایه لعابی بر روی خود می باشند که موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر جذب آب و رطوبت می شود . از طرفی نیز بافت لعابی براق این محصول موجب زیبایی سازه به وسیله ی کار با آن ها می شود .

  •  آجر متخلخل :

آجر متخلخل به روش پرس تولید می شوند و بیش از 20 درصد از حجم آن را منافذ آن تشکیل می دهند .

آجر های سوراخ دار همانطور که از نامشان مشخص است دارای سوراخ هایی در سطح خود می باشند که این سوراخ ها بیش از 25 درصد از حجم آن ها را شامل می شوند . این آجر ها در انواع 3 سوراخ ، 6 سوراخ و 9 سوراخ تولید می شوند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *