طبقه بندی محصولات آجری

طبقه بندی محصولات آجری

بررسی انواع آجر از لحاظ طبقه بندی های مختلف

آجر به عنوان قدیمی ترین مصالح ساختمانی تقریباً در همه جا یافت می شود، جهانی، زیبا، بادوام است. بیایید سعی کنیم به تفصیل بفهمیم که انواع آجرها بسته به مواد ساخت آن، دامنه کاربرد آن، روش های ساخت و اندازه ها چیست. قالب و ترکیب آن متنوع است، این ماده مسیر دشواری را در تاریخ تمدن طی کرده است.

انواع آجر بسته به جنس ساخت

هر نوع برای طیف کاربرد یا فرآیند خاص خود طراحی شده است. و اولین شاخصی که آجر را می توان طبقه بندی کرد، ماده ای است که از آن ساخته شده است.

سرامیک

آجرهای سرامیکی از خاک رس مرغوب و بدون افزودنی مارن و سولفات ساخته می شوند. معمولاً از مواد اولیه با حداقل درصد کلسیت تجزیه نشده در ترکیب استفاده می شود. آجر در ابتدا قالب گیری می شود و پس از آن خشک می شود و در کوره ای با دمای 1000 درجه سانتیگراد پخته می شود. هنگامی که آجر را تحت عملیات حرارتی قرار می دهید، بسیار مهم است که اجازه ندهید فرسودگی یا سوختگی کمتری داشته باشید.. آجر نسوخته سبک به نظر می رسد و آجر سوخته سایه های مشکی خواهد داشت. یک محصول سفالی خوب دارای سطحی نیمه مات است، در هنگام ضربه صدای متمایزی تولید می کند و ساختار متخلخلی در هنگام شکست دارد.

آجر سرامیک

سیلیکات

آجر سیلیکات از سنگ های کوارتز تصفیه شده (شن و ماسه) تشکیل شده است و آهک و رطوبت خود حدود 10 درصد از جرم مواد خام را تشکیل می دهند. درصد ممکن است بر اساس ترکیب و کیفیت توده آماده شده متفاوت باشد. شرط اصلی در تولید یک محصول خوب، تمیز کردن اجزاء از ناخالصی های آلی، خاک رس، منگنز است. آهک نباید حاوی مقدار زیادی اکسید کلسیم باشد، نباید سوزانده شود. فرآیند تولید تحت فشار زیادی انجام می شود. این نوع آجر گرمتر از سرامیک است. برای ساخت دیوارها و پارتیشن ها استفاده می شود.

سیلیکات

آجر پرس ( فشار داده شده )

ترکیب این نوع آجر معمولاً شامل غربالگری‌های مختلف از سنگ‌های آهکی، سنگ مرمر، سنگ صدفی و دولومیت است که در حین استخراج روباز ایجاد می‌شوند. این اجزا تا 90 درصد حجم جرم مواد اولیه را تشکیل می دهند. دومین جزء ضروری ترکیب، سیمان پرتلند با کیفیت بالا است. این نقش جزء قابض اصلی را ایفا می کند و 6-8٪ حجم توده آماده شده را اشغال می کند. آجر با فشار دادن به اشکال خاص ساخته می شود. اهمیت زیادی برای پرس کیفیت خود آب است که بخشی از ترکیب به عنوان عامل یک واکنش شیمیایی است. در نتیجه فشار دادن، آجرهایی با شکل و اندازه ایده آل به دست می آید. از آجرهای پرپرس برای پوشش دیوار ساختمان ها استفاده می شود. سطح خود آجر می تواند صاف باشد یا بافتی در زیر به اصطلاح “سنگ تکه تکه” داشته باشد.

آجر پرفشار

طبقه بندی آجر بر اساس هدف استفاده

در ساخت و ساز، بسته به منطقه کاربرد، چندین نوع آجر متمایز می شود.

آجر ساختمان یا آجر معمولی

در چیدمان دیوارهای داخلی ساختمان ها و نمای بیرونی استفاده می شود. می توان از این آجرها برای ساخت خانه استفاده کرد، اما فقط با گرم شدن یا تزئینات محافظ بعدی نما. این نوع آجر از ایده آل فاصله زیادی دارد و ممکن است حاوی تراشه های کوچک باشد، اما بر استحکام آن تأثیری نمی گذارد.

آجرهای اکسید کروم
بیشتر بخوانید

آجر نما

یکنواخت ترین و ایده آل ترین ماده بدون نقص است. حداکثر انحرافات مجاز بیش از 4 میلی متر نیست. طول، 3 میلی متر در عرض و 2 میلی متر. در ارتفاع به عنوان روکش، می توان از آجر سرامیکی، سیلیکات یا هایپرپرس استفاده کرد.

هزینه نسبتا پایین آجرهای سرامیکی روکشی دارای مزیت هایی نسبت به انواع تزئینی با قیمت است. با استفاده از این آجر به عنوان آجر روکش باید توجه داشته باشید که به دلیل رطوبت کم در مناطق پست و مناطق مرطوب آب و هوایی استفاده می شود. جایی که استفاده از گونه های سیلیکات به دلیل خاصیت آبگریز محصول (جذب رطوبت) غیرقابل قبول است. برعکس، در عرض های جغرافیایی خشک و گرم، سیلیکات بهترین انتخاب در بین انواع آجرهای نما خواهد بود، ساختمان در برابر نوسانات دما پایدار و خنک است.

در میان آجرهای نما ، دو نوع متمایز وجود دارد – آجرهای بافت دار و شکل دار هستند.

  1. آجر بافت دار، با لبه های صاف یا ناهموار که برای پوشش نماهای ساختمان و تجهیز نرده ها تولید می شود. لبه های چنین محصولی می تواند نورد، صاف یا بدون درمان باشد.

  2. گزینه شکل دار با پیکربندی های مختلف ، طراحی شده برای قرار دادن اشکال پیچیده در اطراف پنجره ها، طاقچه های پنجره، طاق ها، ستون ها، نرده ها، درختان. به عنوان مثال، انواع آجرهای ساختمانی شکل دار با لبه های گرد برای گوشه ها، برای چیدمان نمای ساختمان های پیچیده، یعنی گوشه ها، عالی هستند.

آجر شکل دار

طیف رنگ انواع آجرهای نما بزرگ است و از رنگ زرد روشن تا تقریباً سیاه متغیر است.

آجر نسوز خاک رس

 آجر شاموت، این محصول نسوز  دارای شکل هندسی صحیح، پایه دانه ای است و می تواند به رنگ نی، با لکه های قرمز یا قهوه ای باشد. آنها برای عایق کاری و ساخت تاسیسات در معرض دمای بالا ثابت (اجاق گاز، شومینه) استفاده می شوند. تشکیل یک پوسته مقاوم در برابر حرارت، با عملکرد محافظت از کوره در برابر آتش مستقیم یا زغال سنگ داغ.

ویژگی های اصلی که چنین محصولاتی باید داشته باشند: مقاومت در برابر حرارت، چرخه بالا، هدایت حرارتی کم. خاک نسوز باید حرارت بسیار طولانی و چرخه های زیادی را تا دمای 1000 درجه سانتیگراد بدون از دست دادن کیفیت و استحکام خود تحمل کند. نسخه نسوز لزوماً به شکل صحیح تولید نمی شود.

آجر نسوز خاک رس

آجر کلینکر

آجر کلینکر سرامیکی از لایه های رسی نسوز ساخته شده است که تف جوشی شده و توده ای همگن را تشکیل می دهد. در انتخاب توده خاک رس به عنوان ماده اولیه برای تولید با دقت رفتار می شود. ترکیب خاک رس باید تمیز و پلاستیکی باشد، نباید حاوی گچ و نمک فلزات قلیایی، مواد معدنی غیر ضروری باشد. در فرآیند عملیات حرارتی، کلینکر بالاترین استحکام و چگالی خوب را به دست می آورد. رطوبت سنجی کم و بی تکلفی نسبت به دماهای انجماد. خاک رس شیل ترکیب مناسبی برای این کار دارد، انعطاف پذیر و نسوز است.

این آجر رنگ ها و بافت های زیادی دارد. بنابراین، آجر کلینکر برای روکش دیوار، پایه، سنگفرش مسیرهای باغ استفاده می شود.

مزایا و معایب آجر کف فرش
بیشتر بخوانید

تفاوت آجر سرامیکی در روش ساخت و نوع قالب گیری

تولید آجر سرامیکی با توجه به روش قالب گیری به دو نوع اصلی تقسیم می شود. آجر از نوع قالب گیری پلاستیک و آجر از نوع قالب گیری نیمه خشک.

  1. آجرهای قالب گیری پلاستیکی.

قالب گیری پلاستیک شامل چندین فرآیند است و از توده های رسی پلاستیکی با رطوبت 15-21٪ انجام می شود. انواع اصلی آجرهای ساختمانی با اکسترود از طریق دهانه های پروفیلی پرس های پیچی مختلف تولید می شوند. هم کارخانه های خلاء و هم کارخانه های معمولی وجود دارد. سنگ جامد معمولاً روی تجهیزات بدون خلاء فشرده می شود و گزینه های توخالی – روی گیاهان و پرس های خلاء.

  1. آجرهای نیمه خشک.

محصولات قالب گیری نیمه خشک نیز با استفاده از پرس و پخت از خاک رس تولید می شود. اما تفاوت اصلی با روش پلاستیکی این است که مواد اولیه ابتدا به رطوبت خاصی (حدود 8-14٪) می رسند. سپس در قالب فشرده می شود و تنها پس از آن در کوره های دوار یا تونلی پخته می شود. رطوبت کم قطعات کار به محصولات نهایی اجازه می دهد شکل صحیح و سطح شفاف را حفظ کنند.

انواع آجر با کیفیت بالا برای ساخت خانه که عمدتاً با قالب گیری پلاستیک به دست می آیند. لبه های صاف و سطوح صاف دارند.

انواع آجر بسته به ماهیت پر کردن

بسته به نوع پر کردن، آجر می تواند توخالی و جامد باشد. انتخاب این یا آن آجر بستگی به کره و جسمی دارد که قرار است برای ساخت آن استفاده شود.

آجر جامد

همانطور که از نام آن پیداست، چنین آجری هیچ فضای خالی ندارد. در یک محصول سیلیکات استاندارد، توخالی به شکل منافذ از 12 تا 13 درصد تجاوز نمی کند، برای یک نسخه کامل. در محصول کلینکر تخلخل ماده تا 5 درصد است. دیوارهای باربر فقط با آجر جامد ساخته می شوند.

آجر جامد

آجر سوراخدار (آجر تو خالی)

برای آجرهای سیلیکات سوراخدار ، میزان توخالی از 24 تا 30 درصد متغیر است. عملکرد محصولات سرامیکی کمی متفاوت است. توخالی می تواند به 45٪ برسد. سوراخ ها یا محفظه ها گرما را کاملاً حفظ می کنند و درصد عایق صوتی کلی دیوارها را افزایش می دهند. آجری تزیینی و آجر نما با 4، 6، 8 و حتی ده حجره گرد و مستطیل وجود دارد. به طور طبیعی، پر شدن آجر بر استحکام کل سازه در حال ساخت تأثیر می گذارد. آجر های سوراخدار عمدتا برای ساخت پارتیشن ها استفاده می شود. از انواع آجر حفره دار در طراحی شومینه و اجاق گاز استفاده نمی شود.

آجر سوراخدار

در پایان مبحث، می خواهم نکاتی را در مورد انتخاب محصولات آجری اضافه کنم.

اولین کاری که باید هنگام انتخاب آجر انجام دهید این است که مارک، قدرت، مقاومت در برابر تأثیرات خارجی آن را بدانید. سازه ها یا ساختمان های از قبل ساخته شده را از آن کاوش کنید. ببینید ساختمان در چه زمانی کار می کند، آیا لایه برداری، ترک در دیوارها، گوشه ها وجود دارد.

قانون دوم و احتمالاً مهم‌ترین قانون، قبل از خرید اندازه معیوب، موجودی‌ها ، تولید یا انبار را بررسی کنید. ظاهر محصول و شیک بودن تولید می تواند چیزهای زیادی در مورد کیفیت بگوید.

منبع:

https://icdself.com/en/10/stroitelnye-materialy/209-vidy-kirpicha.html

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *