فرمولاسیون آجر نسوز

فرمولاسیون آجر نسوز

آجر نسوز انواعی از آجر می باشند که جنس آن ها چینی می باشد . این آجر ها مقاومت دمایی بسیار بالایی دارند و کاربرد اولیه  آن ها برای استفاده در کوره های ذوب و برای مصارف صنعتی می باشد.این نوع از آجر ها از خاک نسوز تولید می شوند و ساختار ظریف تر و متراکم تری نسبت به سفال ها دارند. فرمولاسیون آجر نسوز اختصاصی می باشد و در طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شوند .

فرمولاسیون آجر نسوز باعث می شود تا از آن ها به عنوان آجر های مقاوم در نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها ، در کوره ها و صنعت بسیار استفاده کرد بدون آن که آسیبی به بافت و ساختار آن ها وارد شود . ساختار مولکولی آجر نسوز متراکم و ظریف می باشد و در دمای بالای 1500 درجه سانتی گراد ساخته می شوند.

عوامل موثر بر فرمولاسیون:

آجر نسوز با توجه به فرمولاسیون خاص خود در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم می باشند و شوره و سفیدی نمی بندند و قابلیت حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی را در حرارت های بالا و شرایط محیطی مختلف دارند .

در فرمولاسیون آجر نسوز از کانی های معدنی خاص و پوکه های معدنی و خاک چینی استفاده می شود که نسوز می باشند و قابلیت تحمل دمای بسیار بالا را دارند . آجرنسوز با توجه به مواد  به کار رفته در تولید آن ها ، دارای انواع مختلفی می باشند که برای کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

فرمولاسیون آجر نسوز و نوع مواد استفاده شده در آن ها موجب می شود تا هر کدام از انواع آجر های نسوز گستره های مختلفی از دما را تحمل نمایند و برای موارد مختلفی به کار برده شوند .

انواع آجر نسوز با توجه به فرمولاسیون آن ها :

فرمول در تولید انواع آجرهای های نسوز متفاوت می باشد و در هر کدام ترکیباتی تازه یا متفاوت به کاربرده می شود . آجر نسوز با توجه به فرمولاسیون به کار رفته در آن دارای انواع مختلفی می باشد و هر کدام از آن ها حیطه ی دمایی مختلفی را تحمل می کنند.

چگونه بفهمیم که آجرها به تعویض نیاز دارند؟
بیشتر بخوانید

بنابرین باید انواع آجر های نسوز و فرمولاسیون آن ها را شناخت و با توجه به مقدار مقاومت دمایی که دارند در موارد گوناگون به کار برد .با توجه به فرمول استفاده شده به انواع  آجر نسوز سیلیسی ، آجر نسوز ویژه ، آجر آلومنیومی ، آجر نسوز قلیایی تقسیم می شود .

فرمولاسیون آجر سیلیسی :

آجر های سیلیسی همانطور که از نامشان مشخص است از خاک سیلیسی تشکیل می شوند . خاک های سیلیسی را اصطلاحا کورتزیت می گویند.

فرمولاسیون آجر نسوز سیلیسی شامل اکسید سیلسیوم به مقدار زیاد و مقداری اکسید کلسیم ، اکسید تیتانیوم ، اکسید آهن می باشد که برای تهیه این ترکیب  از کوارتز خالص استفاده می شود و به همین جهت از  آجر های سیلیسی در پوشش درونی کوره های فولاد سازی و همچنین تولید شیشه سرامیک و … به دلیل این که رسانایی گرمایی بالایی در نفوذ ناپذیری مقابل گاز ها دارند استفاده می شود .

فرمولاسیون آجر نسوز ویژه :

در این فرمولاسیون،فلزات واسطه استفاده می شود و دارای انواع مختلفی می باشند که ترکیبات متفاوتی دارند که شامل آجر نسوز اکسید کروم – کوروندوم ، آجر نسوز زیر کونیوم ، آجر نسوز اکسید کروم  می باشند .

فرمولاسیون آجر نسوز اکسید کروم – کوروندوم :

در فرمولاسیون این آجر های نسوز 90 الی 95 درصد اکسید آلومنیوم و 5 الی 10 درصد اکسید کروم به کار برده می شود .

فرمولاسیون آجر نسوز زیرکونیوم :

در فرمولاسیون این نوع از آجر های نسوز از سولفات زیرکونیوم طبیعی با افزودن مقدار کمی آلومین به کوارتز استفاده می شود و در نتیجه باعث تحمل مقاومت گرمایی بسیار بالا در آن ها می باشد و از همین رو در کوره های مذاب به کار برده می شوند .

فرمولاسیون آجر نسوز اکسید کروم :

در فرمولاسیون آجر نسوز اکسید کروم حدود 90 الی 95 درصد اکسید کروم وجود دارد .

فرمولاسیون آجر آلومنیومی :

در نوع آجر نسور آلومینیومی مقدار زیادی اکسید آلومنیوم یا آلومین وجود دارد که سبب مقاومت حرارتی بسیار بالا حدود 1750 درجه سلسیوس  و مقاومت آن ها در برابر قلیا ها می شود .

آجر در دکوراسیون داخلی
بیشتر بخوانید

فرمولاسیون آجر نسوز قلیایی :

فرمول در آجر نسور قلیایی ، اکسید منیزیم و سیلیسیم دی اکسید استفاده می شود که اکسید کروم و اکسید آهن نیز در صورت افزایش مقاومت گرمایی به فرمولاسیون آن ها اضافه می شود .

تاثیر فرمولاسیون آجر نسوز در کاربرد آن ها در مقایسه با سایر آجرها :

آجر های نسوز و آجر های معمولی هر دو با نام آجر شناخته می شوند ولی تفاوت های بسیاری در فرمولاسیون آجر نسوز با فرمولاسیون آجر معمولی وجود دارد که موجب می شود کاربرد های متفاوتی داشته باشند.

آجر های نسوز به دلیل ترکیباتی که در تولید آن ها استفاده می شوند ساختار قوی تری در برابر حرارت نسبت به آجر های معمولی دارند . این آجر ها همانند آجر های معمولی در مقابل آفتاب خشک نمی شوند بلکه در کوره و زیر دمای بالایی قرار می گیرند که موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر آتش و حرارت و دما های بالا می شود و از همین جهت علاوه بر استفاده از کوره ها و شومینه ها و …در نما های داخلی و خارجی ساختمان ها نیز به کار برده می شوند.

فرمولاسیون آجر نسوز به آجر نسوز رنگ طبیعی می دهد که در برابر نور خورشید و تغییرات جوی و … دچار تغییر رنگ نمی شوند و شوره و سفیدک نمی بندند .

تاثیر فرمولاسیون در قیمت آن :

آجر های نسوز با توجه به فرمولاسیون اختصاصی و همچنین کاربرد خاک نسوز در تولید آن ها ، قیمت های بالاتری نسبت به آجر های دیگر دارند و در عوض مقاومت و دوام و زیبایی که آجر های نسوز به محیط می دهند نسبت به قیمت آن ها بیشتر می باشد . علاوه بر این باید به زمان و سختی پروسه تولید آجر های نسوز نیز توجه نمود که همه ی این موارد موجب بالاتر بودن قیمت آجر های نسوز می شوند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *