مزایای آجرهای سفالی دست ساز

مزایای ساخت و ساز با آجرهای سفالی دست ساز

خاک رس پخته شده یکی از چندمنظوره ترین و مستحکم ترین مصالح ساختمانی موجود است – و یکی از قدیمی ترین ها. برای قرن ها، محصولات ساختمانی سفالی در سرتاسر پوشش ساختمان به شکل آجر، بلوک، کاشی سقف و سنگفرش استفاده شده است. آجرها و کاشی های سفالی عمیقاً در تاریخ فرهنگی و هویت معماری با نمونه های بی شماری از سازه های نمادین ساخته شده با سفال ریشه دارند.

آجرهای سفالی به دلیل ویژگی‌های ماندگارشان امتحان زمان را پس داده‌اند. هنگامی که از طریق یک کوره پخت می شود، واحد خاک رس را از طریق یک فرآیند شیشه ای شدن طی می کند که ذرات خاک رس را با هم ذوب می کند. نتیجه یک مصالح ساختمانی بسیار مقاوم و قوی است که می تواند چندین دهه دوام بیاورد – حتی در چالش برانگیزترین آب و هوا.

جذابیت آجرهای سفالی فراتر از استحکام، طول عمر و عملکرد آنهاست. با مزایای زیست محیطی متعدد، آجرهای سفالی یک انتخاب عالی برای ساختمان های پایدار در آینده هستند. آجرهای سفالی نه تنها با استفاده از مواد اولیه طبیعی به وفور ساخته می شوند، بلکه می توان آنها را پس از اینکه سازه به هدف اولیه خود رساند، دوباره مورد استفاده قرار داد و بازیافت کرد.

علاوه بر این، گزینه‌های بی‌شماری طراحی ارائه شده در بازار امروز، معماران را قادر می‌سازد تا سازه‌های آجری زیبا با ویژگی‌های چشمگیر و زیبایی‌شناسی جاودانه خلق کنند.

البته همه محصولات آجر سفالی یکسان نیستند. آجرهای سفالی به طور گسترده تولید می شوند. تولیدکنندگان طیف وسیعی از تکنیک‌های تولید و تکمیل را به کار می‌گیرند که در نتیجه محصولاتی با سطوح مختلف کیفیت، ظاهر، بافت و قوام متفاوت هستند. برای طراحان و تعیین کننده ها مهم است که چنین تفاوت هایی را درک کنند و سازنده و محصول مناسب را برای دستیابی به چشم انداز طراحی خود انتخاب کنند.

در این مقاله، ما بررسی می‌کنیم که چرا آجرهای سفالی به عنوان مصالح ساختمانی برتر باقی می‌مانند و مزایای آجرهای دست‌ساز را نسبت به مشابه‌های تولید انبوه آن در نظر می‌گیریم.

نحوه ساخت آجر سفالی

اصول تولید آجر در طول زمان تغییر چندانی نکرده است. آجر از خاک رس ساخته شده است و شیل های تشکیل شده، خشک شده و پخته شده و به یک محصول ساختمانی بادوام تبدیل می شود. خاک رس مورد استفاده در ساخت آجر باید دارای خاصیت شکل پذیری باشد به طوری که در صورت مخلوط شدن با آب بتوان آن ها را شکل داد یا قالب زد و در عین حال دارای استحکام کافی در هوای مرطوب و خشک برای حفظ شکل خود پس از شکل گیری باشد.

آجرها با مخلوط کردن خاک رس آسیاب شده با شیل و آب و سپس تشکیل خاک رس به شکل دلخواه تولید می شوند. شکل آجر را می توان به سه روش اکستروژن، قالب گیری و پرس خشک تشکیل داد. پس از تشکیل آجر، بسته به نوع کوره و سایر متغیرها، به مدت 10 تا 40 ساعت آن را خشک می کنند. زمانی که ذرات خاک رس در معرض دماهای بسیار بالا قرار می گیرند، به هم جوش می خورند. پس از پختن آجرها، برای مدت معینی سرد می شوند و از کوره تخلیه می شوند. در نهایت، آجرها برای اطمینان از کیفیت، یکنواختی و سازگاری مرتب شده و درجه بندی می شوند.

اصول اولیه تولید آجر در سراسر صنعت نسبتاً سازگار است، اما تولیدکنندگان منفرد تولید خود را متناسب با نیازهای مواد خام، عملیات و محصول خاص خود تنظیم می‌کنند. اکثر آجرها با استفاده از کوره تونلی تولید می شوند، نوعی کوره پیوسته که معمولاً در دو انتها باز است و به طور مرکزی گرم می شود و برای خط تولید مداوم و/یا خودکار مناسب است.

نحوه ساخت آجر سفالی

آجرسازان بوتیک کوره های دسته ای به سبک سنتی و صنایع دستی را برای تولید محصولات منحصر به فرد و منحصر به فرد در دسته های کوچک انتخاب می کنند. کوره های دسته ای سنتی می توانند به دمای فوق العاده بالا برای مدت طولانی تری نسبت به سایر انواع کوره های مدرن دست یابند. این دماهای بالا و روشی که آجرها در کوره دسته ای چیده می شوند، تغییرات طبیعی، فلاش و سایه ایجاد می کنند.

تغییرات در محصولات آجری نیز می تواند ناشی از تکنیک های مختلف رنگ آمیزی و ترکیب باشد. برای مثال، ممکن است رنگ‌ها روی آجر پخته شوند یا روی آن اعمال شوند تا جلوه‌ها و پرداخت‌های منحصر به فردی ایجاد کنند. تولیدکنندگان همچنین می توانند خاک رس های مختلف را برای دستیابی به خواص زیبایی شناختی و عملکردی مورد نظر با هم ترکیب کنند.

آینده آجر نما: روندها و نوآوری ها
بیشتر بخوانید

مزایای معماری آجر سفالی

دوام

آجرهای سفالی یکی از بادوام ترین مواد ساخته شده توسط انسان هستند – آنها پوسیده نمی شوند، کدر نمی شوند، سوراخ نمی شوند، محو می شوند، زنگ نمی زنند، خراش می خورند، پوسته نمی شوند، فرسایش نمی یابند و نمی سوزند. آنها همچنین می توانند در مناطق شدید آب و هوایی و مناطق صنعتی که در آن ترشحات اسیدی یا قلیایی بالا وجود دارد مقاومت کنند. در حالی که آجرها کاملا ضد آب نیستند، در برابر نفوذ آب مقاومت می کنند، که به کاهش رشد قالب، پوسیدگی چوب و هجوم حشرات و خوردگی کمک می کند. این ویژگی‌ها تضمین می‌کنند که آجرها می‌توانند برای نسل‌ها با طول عمر متوسط یک ساختمان سفالی که بیش از 100 سال تخمین زده می‌شود، دوام بیاورند.

تمامیت ساختاری

آجر رسی دارای خواص مکانیکی چشمگیر از جمله ظرفیت باربری بالا، پایداری ابعادی و مقاومت فشاری است. این خواص مقاومتی ترک خوردگی را محدود می کند، یکپارچگی سازه را تضمین می کند و احتمال عیوب ساختاری را در طول ساخت و ساز کاهش می دهد. پس از ساخته شدن، یک سازه آجری فوق‌العاده مستحکم است و نباید تغییر شکل داده یا حتی تحت فشار طولانی‌مدت ترک بخورد.

عملکرد حرارتی

جرم حرارتی توانایی یک ماده برای ذخیره گرما و سپس آزادسازی آهسته آن است. آجرهای سفالی دارای جرم حرارتی بالایی هستند که باعث ایجاد آب و هوای راحت در داخل خانه در تمام فصول سال می شود. در تابستان، سازه های آجری در گرم ترین بخش روز خنک می مانند. در زمستان، آجرها گرما را ذخیره کرده و آن را به داخل ساختمان بازتاب می دهند. هر دو اثر می توانند به کاهش استفاده از سیستم های گرمایش و سرمایش مکانیکی کمک کنند و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش دهند.

مقاوم در برابر آتش

در طول تولید، آجرهای سفالی در دمای بین 1000 تا 1200 درجه سانتیگراد پخته می شوند، بنابراین می توانند در برابر درجه حرارت بالا بدون آسیب مقاومت کنند. این مقاومت طبیعی در برابر آتش، آجر را به یک انتخاب ایده آل برای ساخت و ساز تبدیل می کند، زیرا غیر قابل احتراق بودن یک نیاز حیاتی برای عناصر ساختمانی تحت قانون ساخت و ساز است.

سلامتی و تندرستی

آجرهای سفالی سنگ بنای ساختمان های سالم هستند. در طول مرحله استفاده از آنها، ترکیبات آلی فرار، فرمالدئید یا آلرژن‌ها منتشر نمی‌کنند و در صورت قرار گرفتن در معرض آتش، بخارات سمی منتشر نمی‌کنند. راندمان حرارتی آنها به تنظیم دمای داخلی و حفظ کیفیت هوای داخل کمک می کند. علاوه بر این، تراکم و جرم آجرهای سفالی آنها را به یک مانع صوتی طبیعی تبدیل می کند. همه این ویژگی‌ها به ایجاد محیط‌های داخلی راحت کمک می‌کنند که برای بهره‌وری، یادگیری و سلامتی مفید هستند.

نگهداری

آجرهای سفالی نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند و این امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه صاحبان آن سال به سال می شود. یکپارچگی ساختاری و دوام آنها تضمین می کند که آجرکاری سفالی می تواند در شرایط دشوار مقاومت کند و در عین حال از ساختار ساختمان در برابر رطوبت و آوارهای ناشی از باد محافظت می کند.

چرا صنایع دستی را به تولید انبوه ترجیح می دهیم؟

انعطاف پذیری طراحی

در پاسخ به تقاضای رو به رشد ساخت و ساز، شکل مکانیزه تولید انبوه آجر سفالی به آرامی در نیمه اول قرن نوزدهم صورت گرفت. در حالی که آجر را مقرون به صرفه تر کرده است، تولید انبوه معایبی دارد. تمرکز روی یکنواختی به این معنی است که آجرها یکسان به نظر می رسند و اغلب فقط در مجموعه محدودی از اندازه ها و گزینه های رنگی موجود هستند.

با توجه به اینکه معماران و طراحان به دنبال آزادی بیشتر برای ایجاد طرح های منحصر به فرد هستند، راه حل های دست ساز یا سفارشی جذاب تر شده اند. آجرهای دست ساز انعطاف پذیری باورنکردنی را ارائه می دهند زیرا آجرها را می توان با هر مشخصاتی ساخت.

تفاوت بین آجرهای مهندسی و آجرهای نما چیست؟
بیشتر بخوانید

زیبایی شناسی دست ساز

یکی از جنبه‌های آجر سفالی که آن را در بین محبوب‌ترین مصالح ساختمانی نگه داشته است، توانایی آن در ترکیب و بازتاب طیف گسترده‌ای از سبک‌های معماری موجود، و گزینه‌های طراحی بی‌شماری است که معماران و طراحان را قادر می‌سازد تا جلوه‌های زیبایی‌شناختی منحصربه‌فرد را به دست آورند. الگوهای ابداعی، انتخاب رنگ، اندازه واحد، و پرداخت سطح را می توان در پیکربندی های مختلف برای برانگیختن حس مدرنیته یا سنت استفاده کرد.

به ویژه، آجرهای دست ساز گرما و شخصیت منحصر به فردی را به هر طراحی معماری می بخشد. تغییرات طبیعی در فرآیند صنایع دستی، تمایز خاصی را به هر آجری می بخشد که با تکنیک های تولید انبوه قابل تکرار نیست.

زیبایی شناسی دست ساز

ترکیبی از زیبایی شناسی دست ساز با عملکرد بالای محصولات سرامیکی با بالاترین کیفیت برای تطبیق آجرکاری های قدیمی در پروژه های مرمت میراث یا در ساختمان های مدرن با سبک میراثی، صنعتی یا روستایی ایده آل است. می توان به اشکال ویژه ای دست یافت، از جمله گوشه ها، شعاعی ها، پوزه ها، رکاب های شیب دار، هدرها، کلاهک های مقابله ای که می توانند برای زوایای چشمگیر و منحنی ها استفاده شوند.

ثبات رنگ طبیعی آجر سفالی با افزودن به تطبیق پذیری زیبایی شناختی، تضمین می کند که رنگ ها و بافت ها زیبایی خود را برای تمام عمر حفظ می کنند. برخی از محصولات آجری دارای رنگ هایی هستند که برای ایجاد جلوه یا پرداخت منحصر به فرد بر روی سطوح آجر یا سنگ فرش اعمال می شود. فینیش ها دوغاب ها و مخلوط هایی با فرمولاسیون ویژه هستند که روی آجرها اعمال می شوند که در طی فرآیند پخت با آجر پایه ترکیب می شوند. این رنگدانه های رنگی را در آجر قفل می کند تا در طول زمان محو یا تغییر رنگ ندهند.

تولید بوتیک یعنی کیفیت بالاتر

تولید انبوه می تواند منجر به آجر با کیفیت پایین تر به دلیل حجم بالای محصول ساخته شده و تأثیرات کاهش هزینه در یک عملیات در مقیاس بزرگ شود. این یکی از دلایلی است که تولیدکنندگان آجر بوتیک روی تولید دسته‌ای کوچک تمرکز می‌کنند. تولید آجر در دسته‌های کوچک به سازنده اجازه می‌دهد تا هر آجر را به صورت جداگانه دسته‌بندی کند و امکان کنترل کیفیت بهینه و حداقل اتلاف را فراهم کند.

تولید بوتیک یعنی کیفیت بالاتر

حفاظت از ساختمان

آجرهای دست ساز می توانند طول عمر محیط ساخته شده را افزایش دهند. انعطاف پذیری و گزینه های زیبایی شناختی موجود برای آجرهای دست ساز به معماران و طراحان این امکان را می دهد که سبک میراث منحصر به فرد را هنگام تعمیر یا گسترش یک ساختمان قدیمی حفظ کنند. آجرهای سفارشی را می توان مطابق با آجرهای قدیمی امپراتوری یا عتیقه ساخت.

یک انتخاب مسئول محیط زیست

پیشرفت‌های اخیر در تولید و فرآیندهای آجر، تولیدکنندگان را قادر ساخته تا اثرات زیست‌محیطی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. از جمله ماشین‌آلاتی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و کوره‌هایی که با روغن‌های زباله بازیافتی کار می‌کنند. در طول سال‌ها، به جای دور ریختن آجرهای غیرقابل استفاده، تمرکز بیشتری بر استفاده از آجرهای غیرقابل استفاده و بازیافت آنها در فرآیند تولید شده است.

انعطاف پذیری و طول عمر آجرهای سفالی به کاهش اثرات زیست محیطی چرخه عمر آن کمک می کند. هزینه انباشته زیست محیطی منبع یابی، ساخت و استفاده از محصولات ساختمانی سفالی به میزان قابل توجهی در طول عمر بیش از 100 سال محصولات مستهلک می شود.

مرحله پایان عمر آجرهای سفالی نیز نتایج زیست محیطی مثبتی را ارائه می دهد. آجرهای سفالی زمانی قابل نجات و استفاده مجدد هستند که سازه موجود عمر مفید خود را به پایان رسانده باشد. به عنوان مثال، آجرهای قدیمی را می توان بازیافت کرد و مجدداً در ساختمان دیگری مورد استفاده قرار داد یا خرد کرد و مجدداً به عنوان سنگدانه برای ساخت و ساز جاده، زیرپایه یا دفن زباله غیر سمی و تسطیح سایت مورد استفاده قرار داد.

ما در شهر آجر تولید کننده انواع آجر نما و آجر نسوز هستیم ، چنانچه نیاز به مشاوره رایگان و یا قصد سفارش دارید با شماره 09129640179 تماس داشته باشید

منبع:

https://littlehamptonbrick.com.au/the-benefits-of-building-with-handcrafted-clay-bricks/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *