نحوه تمیز کردن دوده از آجر 1

نحوه تمیز کردن دوده از آجر

یک شومینه می تواند افزودنی دنج برای هر خانه باشد، اما یکی از محصولات جانبی اجتناب ناپذیر دوده روی آجرهای اطراف است. دوده می تواند لکه های ماندگاری بر روی موادی که با آن در تماس است باقی بگذارد، بنابراین تمیز کردن این تجمع حداقل یک بار در سال مهم است. برای تمیز کردن دوده از آجر ، از جوش شیرین یا سرکه سفید به عنوان محلول طبیعی استفاده کنید، یا از پاک کننده های شیمیایی مانند TSP برای تمیز کردن دوباره آجرها استفاده کنید.

روشهای تمیز کردن دوده از آجر

روش 1 : شومینه خود را برای تمیز کردن آماده کنید

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 1

  1. قبل از شروع به کار اجازه دهید شومینه شما حداقل 12 ساعت خنک شود. آجرهای داغ را نباید تمیز کرد. بعد از آتش زدن، بگذارید همه چیز یک شبه یا حداقل 12 ساعت قبل از شروع هر روش تمیز کردن خنک شود. این کار از دست‌های شما محافظت می‌کند و مطمئن می‌شود که هنگام استفاده از آنها هیچ ماده شیمیایی گرم نمی‌شود.
  • اگر از شومینه خود برای گرما استفاده می کنید، در طول ماه های تابستان که نیازی به استفاده زیاد از آن ندارید، آن را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 2

  1. خاکستر و دوده شل را بردارید. قبل از اینکه شومینه خود را بشویید، از یک برس و گردگیر برای تمیز کردن آن استفاده کنید. خاکستر یا تکه های بزرگ چوب زغالی که ممکن است در شومینه باشد را دور بریزید. این روند تمیز کردن شما را بسیار آسان تر می کند.
  • می توانید چوبی را که نسوخته اند کنار بگذارید تا بعداً استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 3

برای محافظت از کفپوش، پارچه یا حوله ای را روی زمین قرار دهید. هنگام تمیز کردن، ممکن است آب یا مواد شیمیایی روی زمین اطراف شومینه خود چکه کنید. یک پوشش محافظ روی کف‌های اطراف شومینه‌تان بگذارید تا مطمئن شوید که به فرش یا چوب سخت‌تان آسیب نمی‌رسانید.

هشدار: از روزنامه استفاده نکنید، زیرا جوهر در صورت خیس شدن می تواند به کف منتقل شود.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 4

  1. برای محافظت از دستان خود دستکش لاستیکی بپوشید. همانطور که شومینه خود را تمیز می کنید، ممکن است در نهایت مواد شیمیایی روی دستان خود وارد شوید. برای محافظت از پوست و جلوگیری از تحریک، دستکش های لاستیکی آشپزخانه بپوشید. اگر از پاک کننده TSP استفاده می کنید، عینک ایمنی را نیز به چشم بزنید.

روش 2 : استفاده از جوش شیرین

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 5

  1. خمیری از آب و جوش شیرین به نسبت 1:1 درست کنید. 4 قاشق غذاخوری (56 گرم) جوش شیرین را با 4 قاشق غذاخوری (59 میلی لیتر) آب گرم ترکیب کنید. مواد را با هم هم بزنید تا به شکل خمیر غلیظی در بیاید. اگر مخلوط شما خیلی آبکی است، جوش شیرین بیشتری اضافه کنید.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 6

  1. مخلوط را با دست به آجرها بمالید. مقدار زیادی از خمیر جوش شیرین خود را بردارید و آن را روی شومینه خود پخش کنید. از بالا به پایین کار کنید تا یک لایه نازک در سراسر صورت آجری ایجاد کنید. خمیر اضافی را در داخل شومینه پخش کنید، زیرا در آنجا دوده غلیظ ترین خواهد بود. به شکاف ها و شیارهای بین آجرها توجه ویژه ای داشته باشید. تمرکز بر روی هر قسمت از شومینه به خصوص کثیف است.
انتخاب رنگ آجر نسوز
بیشتر بخوانید

برای محافظت از دستان خود دستکش های لاستیکی آشپزخانه بپوشید یا به جای آن از یک پارچه تمیز برای پخش خمیر استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 7

  1. اجازه دهید خمیر به مدت 10 دقیقه بماند. جوش شیرین برای از بین بردن چربی و کثیفی روی آجرهای شما کار می کند. اجازه دهید خمیر حدود 10 دقیقه بماند تا دوده آن شل شود. اجازه ندهید خمیر تا آخر خشک یا سفت شود وگرنه به آجرهای شما آسیب می رساند.
  • اگر خمیر خیلی خشک شد، آن را با آب اسپری کنید تا دوباره شل شود.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 8

  1. مخلوط را با یک برس اسکراب ساینده پاک کنید. از یک برس اسکراب با موهای سفت برای پاک کردن مخلوط استفاده کنید. گاهی اوقات برس خود را در آب فرو کنید تا باقیمانده جوش شیرین بشویید. جوش شیرین ساینده ملایم با برس شما برای پاک کردن دوده سخت کار می کند.
  • آنقدر مسواک نزنید که به خود آجرها آسیب برسانید.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 9

  1. آجرهای خود را با آب گرم پاک کنید و پارچه های قطره را بردارید. از یک اسفنج نرم آغشته به آب گرم استفاده کنید تا جوش شیرین باقیمانده روی آجرها را کاملاً پاک کنید. قبل از استفاده مجدد، بگذارید شومینه کاملا خشک شود. هر گونه پارچه یا حوله‌ای را که زمین می‌گذارید تا نریزید را بردارید.

روش 3 : تمیز کردن با سرکه

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 10

  1. نسبت 1:1 سرکه سفید و آب را در یک بطری اسپری ترکیب کنید. 1 فنجان (240 میلی لیتر) سرکه سفید را با 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب گرم در یک بطری اسپری ترکیب کنید. بطری را تکان دهید تا مطمئن شوید که خوب مخلوط شده اند. از یک بطری اسپری تمیز استفاده کنید که هرگز مواد شیمیایی خشن در آن وجود نداشته باشد.

اخطار: اگر آجرهای شما بیش از 20 سال از عمرشان گذشته باشد، ممکن است سرکه روی آنها خیلی سخت باشد. به جای آن از پاک کننده های غیر اسیدی مانند جوش شیرین استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 11

  1. داخل و خارج شومینه را با محلول سرکه اسپری کنید. با کار از بالا به پایین، محلول سرکه خود را روی تمام آجرها اسپری کنید. به مناطقی که دوده زیادی دارند توجه ویژه ای داشته باشید که می تواند درست در اطراف دهانه شومینه باشد. اطمینان حاصل کنید که یک پارچه قطره ای پایین دارید تا هر قطره ای را بگیرید.
  • اگر محلول سرکه باقی مانده است، می توانید از آن به عنوان یک پاک کننده طبیعی برای حمام ها و میزها استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 12

  1. بگذارید مخلوط به مدت 10 دقیقه بماند. سرکه اسیدی ملایمی دارد، بنابراین برای از بین بردن دوده و دوده چسبیده به آجرها موثر است. بگذارید سرکه و آب روی آجرهایتان بنشیند، اما نگذارید خشک شود. اجازه ندهید بیش از 10 دقیقه بماند، در غیر این صورت اسیدیته ممکن است شروع به آسیب رساندن به آجرهای شما کند.
نحوه انتخاب آجر نما
بیشتر بخوانید

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 13

  1. آجرها را از بالا به پایین با برس اسکراب بشویید. برس اسکراب خود را در آب گرم فرو کنید و آجرهای خود را بشویید. به شیارهای بین آجرها و هر قسمتی که دوده زیادی دارد توجه ویژه ای داشته باشید. آجرها را بمالید تا بوی سرکه دیگر نباشد.
  • می توانید جوش شیرین را روی آجرهای خود بپاشید تا سرکه سریعتر از بین برود. با این حال، این باعث ایجاد واکنش کف در آجرهای شما می شود و می تواند باعث ایجاد آشفتگی شود.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 14

  1. آجرهای خود را با آب گرم تمیز کنید و پارچه های قطره را بردارید. از یک اسفنج نرم برای پخش سریع آب گرم روی تمام آجرهای خود استفاده کنید. هر گونه پارچه یا حوله ای را که روی زمین اطراف شومینه خود استفاده کرده اید بردارید. بگذارید شومینه شما کاملاً خشک شود قبل از اینکه دوباره چیزی در آن بسوزانید.

روش 4 : حذف دوده با TSP

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 15

  1. برای محافظت از دستان خود دستکش بپوشید. TSP یا تری سدیم فسفات می تواند به پوست شما آسیب برساند اگر مستقیماً آن را به بدن خود وارد کنید. برای محافظت از دستان خود دستکش لاستیکی آشپزخانه بپوشید. تا می توانید از لمس TSP با دست خالی خودداری کنید.

هشدار: TSP همچنین می تواند به چشم شما آسیب برساند. اگر نگران پاشیدن آن هستید از عینک ایمنی استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 16

  1. تری سدیم فسفات و آب گرم را در یک سطل مخلوط کنید. 8 قاشق غذاخوری (112 گرم) TSP و 1 گالن (3800 میلی لیتر) آب گرم را با هم ترکیب کنید. از یک سطل پلاستیکی استفاده کنید که بعداً با مواد غذایی تماس پیدا نکند. مخلوط را هم بزنید تا به صورت خمیر نازک و آبکی در بیاید.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 17

  1. از یک برس موی سخت برای مالش دادن مخلوط روی آجرها استفاده کنید. خمیر را با استفاده از برس روی آجرهای خود در خارج و داخل شومینه خود بمالید. از بالا به پایین کار کنید و خمیر اضافی را روی مناطقی که دوده بیشتری دارند بمالید. نواحی را بشویید تا دوده از بین برود. مواظب باشید در هنگام شستشو به خود آجرها آسیب نرسانید، به خصوص اگر شومینه شما قدیمی است.

نحوه تمیز کردن دوده از آجر 18

  1. آجرها را با آب گرم با اسفنج بشویید. از یک اسفنج نرم برای اعمال آب گرم روی تمام آجرهای خود استفاده کنید. به آرامی هر گونه باقیمانده TSP را که روی آجرهای شما باقی مانده است دور بریزید. سطل و برس های خود را پس از پایان استفاده از آنها کاملاً بشویید.
  • اگر هنوز دوده روی آجرهای شما باقی مانده است، خمیر TSP بیشتری بمالید و دوباره آنها را بشویید.
  • وقتی کارتان تمام شد، پارچه های قطره ای را بردارید.

ما در شهر آجر روشهای مختلفی را جهت تمیز کردن انواع آجر نما و یا آجر نسوز شومینه ارایه دادیم. برای بررسی این روشها به بخش مقالات مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *