هارمونی رنگ ها در آجر نسوز

هارمونی رنگ ها در آجر نسوز

اولین بخشی که در فضای بیرون ساختمان و حتی فضای درونی آن به چشم می خورد نمای آن می باشد. به کار بردن نمای زیبا با هارمونی رنگ ها در آجر نسوز که سازگار با محیط باشد موجب می شود تا ساختمان ایده آل به نظر برسد. نمای ساختمان در فضاهای شهری نیز به عنوان یک عنصر تاثیر گذار عمل می کنند و در نتیجه ایجاد طرح زیبا و رنگ مناسب نما بسیار حائز اهمیت می باشد.

آجر نسوز به عنوان نمای بسیار پرکاربرد در ساختمان ها می باشند که علاوه بر نمای خارجی در نمای داخلی ساختمان نیز استفاده می شوند. هارمونی رنگ ها در آجر نسوز از عوامل اصلی کاربرد آجر نسوز در نمای داخلی ساختمان ها می باشد . رنگ ها دارای دمای مشخصی می باشند که می توانند انرژی و حرارت خاصی را در روحیه افراد ایجاد نمایند و آجر های نسوز نیز از جمله ی نما هایی می باشند که دارای طیف های رنگی متنوعی می باشند که قابلیت ترکیب با رنگ های سرد و گرم فضاهای اطراف را دارند .

از مهمترین موارد در طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده از قوانین هارمونیک در آن ها می باشد و این امر در آجر های نسوز به دلیل تنوع بسیار بالای رنگی که در آن ها وجود دارد موثر می باشد و موجب هماهنگی آن ها با هر نوع دکوراسیون و طراحی می شود. استفاده از اجزا و رنگ هایی که با یکدیگر هارمونی دارند همانند آجر نسوز  موجب ایجاد فضایی سرشار از عشق و علاقه همراه با نظم و زیبایی می شود .

تاثیر هارمونی رنگ در آجر نسوز در نمای داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ها و ایجاد نمای داخلی با استفاده از آجر نسوز هارمونی جایگاه ویژه ای دارد.منظور از هارمونی رنگ در آجرنسوز یعنی هماهنگی و تعادل آن با فضا یا نمای اطراف می باشد.بسیاری از رنگ ها با همدیگر تطابق ندارند و کاربرد آن ها در کنار یکدیگر حالتی زننده و نچسب ایجاد می کند اما آجر نسوز به دلیل داشتن تنوع رنگی بسیار زیاد و طرح های مختلف قابلیت سازگاری با هر فضایی از قبیل سنتی و مدرن را دارند.

مزایا و معایب آجر
بیشتر بخوانید

برای مثال در مورد هارمونی رنگ در نمای داخلی منازل می توان اینطور بیان کرد که  کاربرد چند نوع آجر نسوز با طرح تیره در نما موجب به هم ریختن هارمونی می شود و در نتیجه نمایی زننده ایجاد می کند که فضایی داخلی محیط را نیز کوچکتر نشان می دهد اما اگر از رنگ هایی تیره و روشن از یک نوع طیف رنگی مثلا قرمز در کنار هم استفاده شود می توان هارمونی رنگ در آجر  نسوز را به خوبی مشاهده نمود .

هارمونی رنگ در آجر نسوز به فضا های اطراف محل نما کاری شده نیز بستگی دارد و معمولا باید نمای داخلی خانه ها با اسباب و اسایه و رنگ دیوار ها و مبلمان و … نیز هارمونی داشته باشد تا شکل زیبایی ایجاد نماید.

چگونگی ایجاد هارمونی رنگ در آجر نسوز

همانطور که می دانیم آجر نسوز دارای رنگ بندی های مختلفی می باشند که بستگی به عناصر به کار برده شده در آن ها و درجه حرارت کوره و مواد معدنی و … دارد . به کار بردن مقداری خلاقیت در افزودن عناصر به آجر نسوز و ایجاد رنگ های زیبا موجب می شود تا انتخاب بیشتری در استفاده از آجر نسوز به عنوان نما داشت و از رنگ بندی های متنوعی که دارای هارمونی می باشند استفاده نمود .

استفاده از برخی نما ها مانند نمای سنگی یا شیشه ای حالت سردی را در محیط ایجاد می کنند اما نماهای آجری محیط گرم ایجاد می کنند. رنگ ها نیز دارای دمای  سرد و گرم می بخشند و رنگ هایی مانند رنگ قرمز و زرد و نارنجی و سایر رنگ های مکمل آن ها رنگ گرم محسوب می شوند و رنگ آجر نسوز چون شامل رنگ قرمز ، زرد ، قهوه ای ، شاموتی و … می باشد رنگ گرم محسوب می شود .  به کاربردن نمای آجرنسوز با رنگ گرم موجب ایجاد انرژی و حرارت خاص در روحیه افراد می شود .

عناصر موثر بر رنگ آجر نسوز
بیشتر بخوانید

انتخاب رنگ مناسب با توجه به هارمونی در نمای داخلی و خارجی ساختمان :

ترکیب رنگ سرد و گرم از مهمترین نکات در هارمونی رنگ ها می باشد بنابرین به کاربردن آجر نسوز با رنگ گرم در کنار دیوارها یا رنگ های سرد موجود در فضای خانه موجب ایجاد گرمی در فضای ساختمان می شود . از الزامات طراحی و اجرای نمای آجری در ساختمان ها هارمونی رنگ در آن ها می باشد و هارمونی یا تناسب رنگ از جمله ویژگی های بارز و جذاب در یک نما به شمار می رود . زمانی که رنگ آجر نسوز با دقت و درستی انتخاب شود علاوه بر ایجاد محیطی زیبا می تواند کیفیت و مرغوبیت آجر نسوز را نیز به نمایش بگذارد .

هارمونی رنگ در نمای داخلی موجب ایجاد گرمی و محیط با نشاط در خانه و در نمای خارجی موجب ایجاد ارتباط ساختمان با محیط بیرون می شود و به طور کلی در صورتی که این هماهنگی به درستی برقرار شود موجب می شود بین اجزای مختلف دکوراسیون داخلی و یا خارجی تعادل و هماهنگی ایجاد شود .

نکات مهم در ایجاد هارمونی رنگ آجر نسوز در نمای داخلی :

ایجاد هارمونی در رنگ آجر نسوز در نمای داخلی خانه ها به صورت تصادفی انجام نمی شود بلکه باید در انتخاب آن ها به تاثیری که رنگ آجر نسوز بر محیط می گذارد و همچنین زمینه های روانشناختی آن ها و همخوانی آن با سایر بخش های خانه دقت شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *