آجر نسوز مناسب دیوار

از انواع مختلف آجر نسوز کدام یک برای دیوار مناسب است

امروزه برای حفظ و ماندگاری ساختمان ها در برابر سایش و یخبندان های مکرر و قابل استفاده در تمامی شرایط اقلیمی از آجر نسوز استفاده می شود. استفاده از آجر نسوز تنها به ساختمان سازی محدود نمی شود بلکه در بسیاری از صنایع مانند فولاد، سیمان، سرب، روی، شیشه و … کاربرد دارد و در این صنایع از آجر نسوز برای کوره استفاده می شود. آجرهای نسوز تنها به مقاومت در برابر حرارت محدود نمی شوند، بلکه خواص دیگری نیز دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد. به تعویق انداختن:

  • ترکیب و تجزیه و تحلیل شیمیایی و فاز
  • تراکم و تخلخل
  • استحکام فشاری سرد
  • استحکام خمشی گرم
  • ستحکام خمشی سرد
  • سانایی حرارتی
  • انبساط حرارتی
  • غییرات ابعادی و گرم شدن مجدد
  • مقاومت در برابر شوک حرارتی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • قاومت در برابر سایش

P0

انواع آجرهای نسوز شامل:

آجر نسوز کروم اکسید کروم: حدود 95 درصد این نوع آجر را اکسید آلومینیوم و 5 درصد باقیمانده را اکسید کروم تشکیل می دهد. آجر نسوز اکسید کروم کروم در داخل کوره بلند برای ذوب آهن استفاده می شود.

آجر نسوز کونیوم: مقاومت حرارتی آجر نسوز زیرکونیومی بسیار بالاست، بنابراین در کوره های ذوب شیشه و کوره های ذوب آهن آلومینیوم استفاده می شود.

آجر نسوز اکسید کروم: این نوع آجر در کوره های شیشه استفاده می شود و ۹۵ درصد آن را اکسید کروم تشکیل می دهد.

آجر نسوز صنعتی: آجر نسوز صنعتی آجرهایی هستند که شکل خاصی دارند. این گونه آجرها به آجرهای کوره ای نیز معروف هستند. این نوع آجرها از نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند. نمونه ای از این آجرها دارای ابعاد و شکل استاندارد هستند. این نوع آجرها مورد تایید اکثر سازندگان بوده و اکثر آنها از این ابعاد برای تولید آجر استفاده می کنند. نمونه دیگری از آجرهای نسوز صنعتی آجرهایی هستند که شکل خاصی دارند. چنین آجرهایی با استفاده از دستگاه پرس تولید می شوند. برخی دیگر با استفاده از قالب گیری دستی تولید می شوند.

آجر نسوز سنتی: همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از آجر از دیرباز مورد توجه معماران و طراحان ساختمان بوده است. در گذشته از این عنصر بعنوان آجر نما و قسمت های مختلف استفاده می شد. امروزه نیز از آجر سنتی در طراحی نما و دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

آجر نسوز دستی: آجر نسوز دستی نمونه دیگری از آجرهای نسوز است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای این نوع آجرها می توان به مواردی مانند عدم ایجاد شوره سر، جذب کم آب، مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، مقاومت در برابر آتش، قابلیت ساخت بر اساس نیاز مشتری، عدم تغییر رنگ در برابر اشعه خورشید و قیمت اشاره کرد.

کدام بهتر است ؟ آجر نما یا بلوک
بیشتر بخوانید

آجر نسوز مناسب دیوار

کاربرد آجرهای نسوز:

صنعت یکپارچه تولید فولاد: کوره بلند، بخاری، مجموعه کوره های کک سازی، میکسرهای چدنی، جرثقیل ملاقه ای، واگن های قطار، کوره های برقی.

صنعت فولاد: کوره های الکتریکی، مبدل ها، چاله ها، کوره های گاز زدایی، کوره های عملیات حرارتی و پالایش، کوره های نورد برای تیرهای تحت فشار و متحرک.

صنعت شیشه: ذوب کوره های شیشه ای توخالی و مسطح، حمام های قلع، کوره های آنیلینگ.

صنایع فلزی: کوره های ذوب مس، کوره های آلومینیوم، کوره های پخت آند، کوره های ریشه زایی پیریت، کوره های سرب، برج های ذوب.

صنعت سیمان: کوره های دوار، مبدل های حرارتی، هودهای کوره، رنده و کولرهای ماهواره ای.

صنعت زباله: زباله سوز، کوره های بستر سیال برای زباله های شهری و صنعتی، اتاق های احتراق.

صنعت سرامیک: کوره های تونلی، کوره های محفظه ای، واگن ها.

صنایع پتروشیمی: کوره های بنزین، کوره های اتان و فرآیندهای مربوطه، دیگ های بخار، کوره های کراکینگ.

صنایع مختلف: کوره های شفت عمودی، خشک کن های قند، مولدهای گاز داغ نیروگاه ها، کوره های قوس برای ریخته گری، کوره های عمودی برای آهک، کوره های دوار برای بخش های کاغذ، کوره های پخت و دودکش این آجرها ضد شوره هستند و جلبک بر روی آنها تشکیل نمی شود. سطح هیچ محدودیتی برای اندازه این نوع آجر وجود ندارد.

آجر نسوز مقاومت لازم را در برابر انقباض، انبساط، ضربه، خراشیدگی و فرسایش دارد. جذب آب توسط این آجرها ناچیز است. در چیدمان آجرهای نسوز می توان از الگوهای مختلفی استفاده کرد و زیبایی سطح را دو چندان کرد. آجرهای نسوز دوستدار محیط زیست هستند و هیچ آسیبی به آن وارد نمی کنند. رنگ این آجرها ثابت است و نور مستقیم خورشید کیفیت رنگ آنها را از بین نمی برد. آجرهای نسوز در برابر حرارت بالا و آتش بسیار مقاوم هستند. نصب این آجرها نیازی به استفاده از ابزار و تجهیزات خاصی ندارد. متریال آجر نسوز و تنوع رنگ بالای آن باعث شده تا با معماری ایرانی هماهنگی خوبی داشته باشد.

کاربرد آجر نسوز

نصب آجر نسوز

آجر نسوز را می توان با ملات سیمان یا چسب روی سطح مورد نظر کار کرد. استفاده از آجرهای نسوز با طرح های متنوع و ترکیب آنها در کنار هم جلوه بسیار زیبایی به ساختمان می بخشد. از این نوع آجر هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود. آجرهای نسوز دارای طرح ها و رنگ های متنوعی هستند، بنابراین قبل از اجرای آنها باید طرحی از پیش تعیین شده برای ترکیب آنها داشته باشید، در غیر این صورت نمی توان به نمای ایده آل و ترکیبی زیبا دست یافت.

آجرکاری و بلوک کاری
بیشتر بخوانید

ویژگی های جرم نسوز:

در عمل می توان یک ماده نسوز را به عنوان ماده ای تعریف کرد که می تواند برای مدت طولانی در دماهای بالا از نظر اقتصادی سودآور باشد بدون اینکه خواص آن اعم از فیزیکی و شیمیایی و همچنین شرایطی که در آن کار می کند از بین برود.

مواد نسوز را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی طبقه‌بندی کرد:

از نظر خواص شیمیایی:

ماهیت واکنش‌پذیری ماده (اسیدی، خنثی یا بازی)، رفتار آن را در برابر دمای بالا و سرباره‌ها و حمام‌هایی که در آن واکنش‌های شیمیایی انجام می‌شود، نشان می‌دهد.

ویژگی های آجر نسوز

از نظر ترکیب شیمیایی:

بسته به درصد ترکیبات و افزودنی ها، گروه ها و زیر گروه ها ایجاد می شود: سیستم های سیلیس، سیستم های سیلیس- آلومینا، سیستم های آلومینا، بر پایه اکسید منیزیم و … با افزودن کربن، زیرکون، کاربید سیلیکون. و غیره و همچنین ترکیبی از این فرمول ها و فرمول های خاص.

از نظر ماهیت شیمیایی: طبقه بندی معتبر برای تحقیق و توسعه محصولات جدید. اکثریت قریب به اتفاق مواد از اکسیدها تشکیل شده اند.

از نظر شکل:

این روش برای کاربر نهایی واضح و قابل توضیح است و در توسعه مهندسی دقیق نسوز برای هر واحد استفاده می شود. این مواد را به شکل (آجر و بلوک های پیش ساخته) و بدون شکل (بتن/ریخته گری و مواد مختلف مانند عایق محصولات الیاف سرامیکی) تقسیم می کند.

هدف تولید:

آنها مواد را بر اساس محصولات متراکم، در معرض فرآیندهای صنعتی و مواد عایق طبقه بندی می کنند که وظیفه آنها حفظ گرما در داخل واحد برای کاهش مصرف سوخت و همچنین محافظت از پوشش فلزی واحد در برابر دماهای بالا است.

 برای خرید آجرهای نسوز می توانید با کارشناسان فروش شهر آجر تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را از آنها دریافت کنید. با توجه به شرایط زندگی، امروزه زمان زیادی برای گشت و گذار در بازار و انتخاب متریال مورد نظر وجود ندارد، بنابراین می توانیم به راحتی با استفاده از سایت www.shahreajor.com این کار را انجام دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *