آجر چگونه ساخته می شود؟

آجر چگونه ساخته می شود؟

سالانه میلیون ها آجر در سراسر جهان تولید می شود.

اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه آنها ساخته می شوند؟

آجرسازی از زمانی که ما شروع به ساخت آنها کردیم به طور قابل توجهی تغییر کرده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد آن، تاریخچه آجر و آجرسازی ما را بررسی کنید.

این فرآیند در طول سال ها تا حدودی اصلاح شده است و اکنون تولید آجر مدرن از یک فرآیند بسیار خاص پیروی می کند.

در این پست، نحوه ساخت آجر معمولی در کوره را بررسی خواهیم کرد.

مواد خام

ماده اصلی اکثر آجرها خاک رس است. همیشه بوده است.

انواع خاصی از کانی‌های رسی وجود دارند که برای ساخت آجر مناسب‌تر هستند و اغلب محل قرارگیری خاک رس می‌تواند بر رنگ محصول نهایی تأثیر بگذارد.

مواد تشکیل دهنده آجر

مواد تشکیل دهنده آجر

یکی از اجزای بزرگ آجر اضافه کردن شن و ماسه است. بسیاری از آجرها همچنین حاوی مواد افزودنی دیگری مانند آهک، اکسید آهن و منیزیا هستند که فواید دیگری نیز دارند.

آخرین عنصر حیاتی در فرآیند ساخت آجر نما آب است.

 فرآیند تولید آجر

اکنون به خود فرآیند تولید می رسیم.

همانطور که در بالا ذکر کردیم هر آجری که می بینید به شکلی که در زیر توضیح می دهیم ساخته نمی شود، اما اکثریت قریب به اتفاق آجر نسوز هستند.

  1. خرد کردن / سنگ زنی

ابتدا مواد خاک رس خشک و خام خرد شده و در چیزی که سنگ شکن فکی نامیده می شود آسیاب می شود. این ماده را به ذرات کوچکتر تبدیل می کند و در این مرحله است که مواد دیگر اضافه می شوند.

قطعات با اندازه های مختلف از هم جدا می شوند و قطعات بزرگتر برای کوبیدن کنار گذاشته می شوند تا بتوان از آنها در دسته دیگری استفاده کرد.

  1. شکل دادن آجر

تعدادی گزینه مختلف برای این مرحله وجود دارد که امروزه در سراسر جهان استفاده می شود.

اکستروژن (یا Wirecut) محبوب ترین است زیرا کمترین هزینه را برای تولید آجر در مقیاس فراهم می کند – این گزینه بسیار تولید انبوه است.

در اینجا جزئیاتی در مورد سه نوع رایج تولید آجر آورده شده است.

اکستروژن (یا Wirecut)

پس از خرد کردن، مواد پودر شده به یک انتهای آسیاب پاگ وارد می شوند. سپس مواد با هم تا می شوند تا همه به درستی مخلوط شوند.

زیبایی خانه با آجر نما
بیشتر بخوانید

سپس به داخل اکسترودر وارد می شود، جایی که از دو فاز دیگر عبور می کند – تمام هوا در خلاء خارج می شود و مواد فشرده می شود.

شکل آجر با فشار دادن مواد از طریق یک قالب تشکیل می شود. این یک روزنه در انتهای دستگاه است که به صورت مقطع آجری شکل گرفته است.

سپس بخش هایی به طول مورد نظر با اره یا سیم بریده می شود یا در برخی موارد کابل بلند تشکیل می شود و سپس از آنجا به قطعات بریده می شود.

قالب ها درجه خاصی از تطبیق پذیری در تولید را فراهم می کنند. به عنوان مثال، می توان بخش های استوانه ای را برای ایجاد سوراخ در آجر گنجاند.

قالب گیری

خاک رس مرطوب نرم توسط یک قالب شکل می گیرد. با آجرهای دست ساز، این خاک رس در قالب ریخته می شود – اغلب یک جعبه چوبی که با ماسه پوشانده شده و خشک می شود.

در تولید در مقیاس بزرگتر، یک پرس هیدرولیک مواد را به شکل مورد نیاز فشرده می کند. ماسه داخل قالب به حذف آجر کمک می کند و همچنین بافت سطحی خاصی به آن می دهد.

فشار دادن

این شبیه به روش قالب گیری است اما از خاک رس بسیار ضخیم تر و نیروی بیشتری در پرس استفاده می کند.

مخلوط خاک رس غلیظ دارای محتوای آب کمتری است که با فشار دادن به آجری دقیق تر و لبه تیزتر منجر می شود. این ماده در قالب قرار می گیرد و سپس با یک پیستون فولادی فشرده می شود. این را می توان در فشارهای مختلف تنظیم کرد.

این پیستون‌ها اغلب دارای «قورباغه‌ها» هستند – فرورفتگی که در بالای برخی از آجرها مشاهده می‌کنید – و طرح کلی واضح‌تر خواهند داشت.

این فرآیند گران‌تر است، به خصوص که معمولاً پخت طولانی‌تری مورد نیاز است، اما آجرهای بسیار بادوام‌تری ایجاد می‌کند.

  1. مراحل اختیاری

پس از این تکنیک‌های تولید، برخی از تولیدکنندگان ممکن است بسته به نیاز آجر، مراحل دیگری را انتخاب کنند.

اینها شامل پخ زدن است که شامل داشتن یک غلتک برای ایجاد فرورفتگی یا اعمال شیار هنگام خروج از اکسترودر است.

آیا می توانید از آجرهای معمولی به عنوان کف فرش استفاده کنید؟
بیشتر بخوانید

برخی از آجرها نیز ممکن است با ماسه پوشانده شوند، یا توسط دستگاه روکش دستگاه ارتعاشی، غلتک فشاری یا برای سخت‌ترین مواد، ماسه‌بلستر.

  1. خشک کردن

پس از اینکه خود آجر ساخته شد، باید خشک شود.

حذف رطوبت اضافی مهم است. اگر جدا نشود، در هنگام پخت خیلی سریع تبخیر می شود و باعث ترک خوردن می شود و در نتیجه آجر را خراب می کند.

چند راه برای خشک کردن مقدار زیادی آجر وجود دارد. برای مدت طولانی، رایج ترین روش انجام این کار استفاده از خشک کن تونلی بود.

اینها از یک محفظه طولانی تشکیل شده اند که ظروف تازه به آرامی از آن عبور می کنند. هوای گرم با گردش فن وارد خشک کن پوشاننده آجر می شود.

خشک کن های محفظه ای اتوماتیک نیز کاربرد گسترده ای دارند. آجرها روی میله های اکسترود شده می نشینند و در ردیف هایی قرار می گیرند که در آب و هوای بسیار منظم خشک می شوند.

  1. پختن آجر

مرحله اصلی بعدی در ساخت آجر، فرآیند پخت است.

به طور کلی، آجرها روی همان ماشین‌هایی که برای فرآیند خشک کردن استفاده می‌شوند می‌مانند تا آنها را به کوره ببرند. اینجاست که پختن انجام می شود.

کوره ها در طول سال ها به طور قابل توجهی تکامل یافته اند و ظرفیت، ثبات و کارایی اقتصادی را افزایش داده اند.

بیشتر کوره‌های در حال کار، کوره‌های تونلی هستند، به‌وسیله آن آجرها در حین پختن، از میان یک تونل طولانی و مخصوص ساخته شده رانده می‌شوند.

آنها قبلاً بلند و باریک بودند. در حال حاضر آنها به طور کلی پایین تر و گسترده تر هستند، و اجازه می دهند آجرهای بیشتری به طور همزمان پخته شوند.

این روزها بیشتر آجرها به منظور تنظیم بهتر دمای مداوم با گاز سوزانده می شوند. اما در برخی موارد ممکن است از آتش زغال سنگ استفاده شود.

  1. تخلیه

بخش پایانی فرآیند شامل اجازه دادن به آجرها برای خنک شدن و سپس تخلیه می شود.

آن‌ها از ماشین‌ها جدا می‌شوند یا «هک» می‌شوند و سپس در پشته‌هایی «قرار می‌یابند» که می‌توان آن‌ها را برای توزیع بسته‌بندی و بسته‌بندی کرد.

 

منبع:

https://brickhunter.com/blog/how-are-bricks-made

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *