انواع آجر سنتی

انواع آجر سنتی

آجر سنتی از جمله آجر های پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز می باشد که بناهای بسیار زیاد معروفی از قبیل سی و سه پل به وسیله ی آن ها ساخته شده است . از کاربردهای آجر سنتی علاوه بر بازسازی سازه های قدیمی در نمای داخلی و خارجی ساختمان های جدید ، کف سازی ، سفت کاری و ساخت مکان های مذهبی و … می باشد  .

این نوع از آجر ها در ساخت خانه های تاریخی بسیاری از قبیل خانه داروغه در مشهد و خانه تیزنو در دزفول نیز به کار برده شده اند .

تولید آجر سنتی به صورت دستی و با خاک رس می باشد . مراحل تولید آن بدین صورت است که پس از این که خاک رس با آب مخلوط شد ، گل تولید می شود و پس از آن قالب زنی انجام شده و با دست فشرده می شود . سپس خشت ها برای خشک شدن در حرارت بالای کوره پخته می شوند .

این آجر ها را بر اساس کاربرد در دسته های آجر سنتی کف ، آجر نما سنتی و آجر سنتی دیوار تقسیم بندی می نمایند .

انواع آجر سنتی

تقسیم بندی انواع آجر سنتی

آجر سنتی کف :

آجر سنتی کف

آجر سنتی کف در ساخت پیاده رو ها ، پوشش کف آلاچیق ها ، کف رستوران های سنتی و حیاط خانه ها و ….. به کار برده می شوند . این آجر ها خود دارای انواع مختلفی می باشند که بهترین نوع آن که در کف سازی به کار برده می شود ، آجر قزاقی می باشد که از استحکام بسیار زیادی بر خوردار می باشند . ابعاد آجر های قزاقی که در گذشته در ساخت سرباز خانه ها به کار برده می شد 20*10*5 بود اما امروزه در انواع مختلف با ابعاد گوناگون ساخته می شوند .

دوام و استحکام بسیار بالای آجر قزاقی از مهمترین مزیت آن ها می باشد به طوری که مقاومت بالایی در برابر شرایط بد جوی و همچنین رفت و آمدهای مکرر دارند . در هنگام بارش باران و یا شست و شوی آن ها امکان لیز خوردن بسیار کم می باشد و دارای ضخامت بیشتری نسبت به مصالحی از قبیل سرامیک می باشند .

آجر نما سنتی :

در ساختمان های مدرن به کاربردن آجر نمای سنتی موجب می شود تا دو طرح سنتی و مدرن تلفیق شده و نمایی زیبا با فضای گرم ایجاد نمایند . آجر نما سنتی با توجه به روش ساخت و شکل ظاهری در انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از آجر لعابدار ، آجر رستیک ، آجر آنتیک ، آجر قزاقی و آجر سه سانتی .

در زیر به معرفی هر کدام از آجر نماهای  سنتی می پردازیم .

آجر لعابدار :

از انواع آجر های سنتی زیبا می توان به نوع لعابدار آن ها اشاره کرد . این آجرها بدلیل لعابدار بودن سطح آن علاوه بر زیباتر کردن محیط موجب می شوند تا آب به درون آن نفوذ نکرده در برابر سرما و گرما مقاومت بیشتری داشته باشند . همچنین آجر لعابدار در برابر هوازدگی بسیار مقاوم می باشند و عمر مفید آن ها بالا می باشد .

سایدینگ چه رنگی با آجر سفید مطابقت دارد؟
بیشتر بخوانید

برای ساخت آجر ها پس از این که آن ها را به روش سنتی پختند برروی آن ها لعاب می زنند و در نهایت آجر لعاب زده را در داخل کوره می پزند .

آجر نما لعابدار ، دارای رنگ بندی های خیره کننده ای می باشند که استفاده از آن ها را بسیار بیشتر نموده به طوری که از دیر باز مورد توجه و استفاده قرار می گرفتند . رنگ فیروزه ای و لاجوردی رنگ غالب آن ها به شمار می رود اما با این وجود رنگ های دیگری همچون سبز ، زرد ، قهوه ای و کرم نیز از رنگ های آن ها می باشند . از  اکسید فلزاتی همچون قلع ، سرب ، آهن ، کبالت ، کروم و مس برای ایجاد رنگ های مختلف لعاب استفاده می شود . علاوه بر این رنگ لعاب بستگی به میزان اکسیژن و همین طور میزان حرارت نیز دارد . از آجر نمای سنتی لعابدار در نمای مساجد و رستوران های سنتی ، بازسازی بناهای قدیمی ، آجر کاری سنتی و … استفاده می شود .

  • آجر سنتی رستیک :

نام آجر رستیک بر گرفته از واژه روستایی می باشند که دارای سطحی خشن و طبیعی می باشند و به همین دلیل استفاده از آن ها موجب می شود تا فضاها حالت طبیعی با حال و هوایی نوستالژیک داشته باشند . این نوع از آجر نما ها قابلیت کاربرد در نماهای داخلی و بیرونی ساختمان ها را دارند . ابعاد گوناگون و رنگ های متنوع آن ها موجب سازگاری آن ها با هر سلیقه ی می شود . می توان این آجر ها را در رنگ های قرمز ، گلبهی ، مشکی ، کرم ، زرد و نارنجی و … تولید کرد که به کاربردن رنگ های مختلف در کنار هم یا به تنهایی موجب زیبایی ساختمان ها می شوند . آجر رستیک مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و ضد شوره و ضد رطوبت نیز می باشند .

  • آجر آنتیک :

آجر آنتیک

آجر آنتیک از دیگر انواع آجر نما می باشد که فاقد سطح صاف و صیقلی می باشند و خلل و فرجی بر روی آن ها وجود دارد . در ساخت این آجر ها از آجرهای طبیعی قدیمی الگو برداری شده است . قابلیت کاربرد در فضاهای مختلفی از قبیل نمای بیرونی و دیواری ساختمان ها ، فضای بین کابینت ها و دیوار پشت تلویزیون دارند . تنوع در طرح و رنگ آن ها بسیار می باشد و دارای وزن کمی می باشند . این آجر ها در برابر تابش نور خورشید مقاومت بالایی دارند و عایق حرارتی بسیار خوبی می باشند که موجب کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن می شود .

  • آجر نما قزاقی :

آجر قزاقی از جمله پر کاربردترین و پر طرفدارترین انواع آجر نماها می باشند که از آن ها در مرمت و باز سازی نماهای قدیمی و همچنین در ساخت ساختمان های مدرن و جدید بسیار استفاده می شود . آجر قزاقی مراحل ساخت مشابهی با آجر سنتی دارند و به صورت طرح دار و گرد در رنگ های مختلف همچون زرد ، گلبهی ، ابلق ، اخرائی ، آتشی ، حنایی و پوست پیازی و … تولید می شوند .

طرح آجر نما
بیشتر بخوانید

رنگ آجر قزاقی با درجه حرارت کوره رابطه مستقیمی دارد و دارای رنگ ثابتی می باشند . به همین دلیل نگهداری از آن ها بسیار آسان و ارزان می باشد . این آجر ها مقاومت بالایی در برابر هوازدگی و شکنندگی دارند و به دلیل این که عابق سرما و گرما می باشند هزینه های مصرف انرژی را کاهش می دهند . شوره زدن آجر ها از مشکلات رایج در آن ها می باشد که آجر قزاقی بسیار کم با این مشکل روبه رو می شود و درصد شوره زدن آن ها بسیار پایین می باشد .

  • آجر سنتی سه سانتی :

آجر سه سانتی به دلیل این که در نمونه های اولیه با عرض سه سانت تولید می شدند به این نام نامیده شده اند و با وجود این که امروزه در عرض های دیگری همچون 3.5 و 4 سانتی متر نیز تولید می شوند باز هم با این نام شناخته می شوند و از قدیمی ترین انواع آجر ها می باشند . رنگ های متنوع قرمز ، زرد ، سفید ، لیمویی و پوست پیازی و … از تنوع رنگی آن ها و طرح های دندانه موشی و لب گرد و لب قاشقی از طرح های متنوع آن ها می باشند .

دیوار آجری سنتی

در ساخت دیوارها آجر سنتی استفاده شده  معمولا از نوع قزاقی و گری می باشد . آجر گری به دلیل این که در گذشته خشت زنی آن با دست انجام می شد و گوشه های قالب به وسیله ی گل مخصوص و فشار دست کارگر پر می شد ، آجر فشاری نیز نامیده می شوند و از قدیمی ترین انواع آجر به شمار می روند . این نوع از آجر ها در ساخت دیوار حیاط ویلا و ساختمان های دارای حیاط به کار برده می شوند .

این آجر ها به دلیل این که دارای باربری مناسبی می باشند ، در گذشته از آن ها در ساخت دیوار گرفته تا طاق ضربی استفاده می شد . از بناهای معروفی که در ساخت آن ها از این آجر ها استفاده شده می توان به بنای شمس العماره اشاره کرد .

قیمت آجر سنتی

عوامل بسیاری از قبیل ضخامت ، کیفیت و برند و … در قیمت آجر سنتی نقش دارند . علاوه بر این قیمت این محصول بر اساس نوع کاربرد در کف سازی ، نما یا دیوار چینی نیز بسیار متفاوت می باشد . در کف سازی نیز قیمت آجر ها با توجه به ضخامت ، طرح و ابعاد و رنگ و … متفاوت می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *