حفظ حرارت آجر نسوز

ویژگی های حفظ حرارت آجر نسوز

آجر نسوز یکی از مصالح ساختمانی متداول است که در ساخت پوشش های شومینه و کوره استفاده می شود. این نوع آجر به دلیل داشتن خاصیت عایق بودن و همچنین قابلیت ذخیره حرارت مورد استفاده قرار می گیرد.

در اینجا از آجر نسوز برای پوشش و عایق کاری شومینه استفاده می شود.

از آنجایی که خواص مصالح آجر با ملات و آجر معمولی بسیار متفاوت است، معمولاً آجر نسوز را مستقل از مصالح بنایی معمولی نصب می‌کنند.

ویژگی های حفظ حرارت آجر نسوز کدام ها هستند؟

اندازه گیری حفظ حرارت آجر نسوز

اندازه گیری حفظ حرارت آجر نسوز

اندازه گیری حفظ حرارت یک ماده از چندین ویژگی مختلف تشکیل شده است که به طور جداگانه ارزیابی می شوند. رسانایی حرارتی، ظرفیت گرمایی و چگالی همگی به ارزش حفظ حرارت یک ماده کمک می کنند. مجموع این خواص چگالی انرژی ماده است.

هدایت حرارتی آجر نسوز

آجر نسوز معمولاً به عنوان یک ماده عایق استفاده می شود. با این حال، آجر نسوز متراکم معمولی رسانایی حرارتی نسبتاً بالایی دارد. رسانایی حرارتی آجر نسوز متراکم مورد استفاده برای پوشش شومینه‌ها 1.40 وات بر متر کلوین (W/(m_K)) است. آجرهای نسوز کم چگالی وجود دارد که برای خط کشی مناطقی که در معرض ضربه نیستند، مانند کوره ها استفاده می شود. این آجرهای نسوز که از یک سرامیک سیلیسی تشکیل شده‌اند، دارای رسانایی حرارتی0.24 W/(m_K) هستند.

تراکم آجر نسوز

دو نوع اصلی آجر نسوز وجود دارد. نوع متراکم معمولاً برای پوشاندن شومینه ها و جعبه های آتش اجاق گازها استفاده می شود که در اثر سوختن مواد سایش زیادی می کنند. نوع سبک آجر بیشتر به عنوان عایق در مکان هایی که مورد سوء استفاده مکانیکی قرار نمی گیرد استفاده می شود.

آجر کف فرش
بیشتر بخوانید

آجر نسوز متراکم دارای چگالی نسبت به آب 2.4 است، در حالی که آجر نسوز سبک دارای چگالی نسبی 0.60 است. از آنجایی که چگالی مقدار وزن یک ماده در مقایسه با سایر مواد هم اندازه است، ما از آب به عنوان مبنای مقایسه برای همه مواد استفاده می کنیم.

حفظ حرارت آجر نسوز

حفظ حرارت آجر نسوز

گرمای ویژه یک ماده مقدار انرژی است که برای گرم کردن یک کیلوگرم از ماده یک درجه سانتیگراد لازم است که بر حسب کلوین اندازه گیری می شود. انرژی بر حسب ژول اندازه گیری می شود. مقدار انرژی ذخیره شده در آجر نسوز تابعی از چگالی آجر ضربدر گرمای ویژه مواد آجری است.

آجر نسوز متراکم دارای چگالی انرژی 2.52 کیلوژول بر متر مکعب بر [kJ/(m3_K] درجه کلوین  است. آجر نسوز سبک فقط 0.36 کیلوژول بر (m3_K) چگالی انرژی دارد. در مقایسه، یک آجر قرمز معمولی دارای چگالی انرژی 1.4 kJ/(m3*K).

به طور خلاصه، آجر نسوز متراکم حدود هشت برابر آجر نسوز سبک انرژی گرمایی ذخیره می‌کند و می‌تواند گرما را به یک سطح خنک‌تر حدود پنج برابر سریع‌تر منتقل کند.

سوالات متداول:

آیا آجرهای نسوز گرما را منعکس می کنند؟

آجرهای نسوز رسانایی حرارتی پایینی دارند – به این معنی که گرما از آجرهای نسوز عبور نمی‌کند، در عوض گرما را به درون جعبه بخاری بازتاب می‌دهند تا از سوختگی داغ‌تر و کارآمدتر اطمینان حاصل شود.

با توجه به این موضوع، آیا آجرهای نسوز گرما را حفظ می کنند؟

آجر نسوز بلوکی از مواد سرامیکی نسوز است که در پوشش کوره ها، کوره ها، جعبه های آتش نشانی و شومینه ها استفاده می شود. آجرهای نسوز متراکم دارای جرم حرارتی بالایی هستند که گاهی اوقات یک خاصیت مفید است زیرا آنها گرما را حفظ می کنند، به عنوان مثال در یک اجاق پیتزا پس از خاموش شدن آتش.

آیا نمای خارجی آجری شما نیاز به تعمیر دارد؟
بیشتر بخوانید

همچنین آیا می توانید آجر نسوز را در مشعل چوب قرار دهید؟ نه. اما بیشتر اجاق‌ها کفی آجری دارند تا از سوختن جلوگیری شود. گرمای زغال سنگ درست روی کف اجاق فولادی سال به سال آن را کاهش می دهد. آجرها از کف محافظت می کنند. بله، آجر نسوز روی زمین بگذارید.

آجر نسوز چقدر گرما می تواند تحمل کند؟

آجر نسوز، آجری که می تواند دمای بالا را تحمل کند، برای خط کشی دودکش ها، پشته ها، کوره ها و شومینه ها استفاده می شود. به طور کلی، چنین آجرهایی دارای نقطه ذوب بالایی هستند که از حدود 2800 درجه سانتیگراد (1.540 درجه سانتیگراد) برای خاک نسوز تا 4000 درجه سانتیگراد (2200 درجه سانتیگراد) برای کاربید سیلیکون متغیر است.

آجر قرمز چقدر گرما را تحمل می کند؟

آجر نسوز درجه متوسط، مقاوم‌ترین و ایده‌آل‌ترین آجر نسوز در برابر حرارت است و به دمای بالای 900 درجه فارنهایت می‌رسد. آجرهای نسوز مستحکم هستند و تحت فشار گرمایش و سرمایش دائمی نمی‌ترکند، و برای استفاده در ساختمان‌ها عالی هستند. کوره ها آجر قرمز از پودر کردن خاک رس یا شیل ساخته می شود.

منبع:

https://homesteady.com/12562690/heat-retention-qualities-of-fire-brick

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *