دلایل استفاده از آجر نما سفالی

دلایل استفاده از آجر نما سفالی

آجرهای نما همانطور که از نام آن پیداست برای استفاده به عنوان نمای بیرونی دیوار ساخته می شوند. این آجرها با سایر آجرکاری های سازه ای متفاوت هستند زیرا کاربرد اصلی آنها زیبایی ظاهری ساختمان است. آجرهای نما از مواد مختلفی تشکیل شده اند.

این راهنما هر آنچه را که باید در مورد آجرهای نما بدانید از جمله رنگ، بافت، مزایا و غیره توضیح می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

آجرهای نما سفالی

در ساخت نما از آجرهای سفالی نما استفاده می شود. به عبارت دیگر، از آنها برای ساختن “نمای” اصلی ساختمان استفاده می شود. آجرهای نما به گونه ای ساخته می شوند که قابل رویت باشند و بنابراین در طرح های زیبا و دلپذیر در بازار عرضه می شوند. جدا از طرح‌های زیبایی‌شناختی و ظاهر جذاب، آجرهای نما نیز دارای بسیاری از ویژگی‌های عالی دیگری هستند که در ادامه در وبلاگ مورد بحث قرار گرفته‌اند.

آجر نما از نظر زیبایی شناسی و مقاومت در برابر آب و هوا نسبت به آجرهای معمولی الزامات بسیار بیشتری دارد. به عنوان یک ماده روکش دار کلاسیک و رسا، آجر نما سفالی می تواند جلوه های بصری مختلفی را از طریق پوشش ها و بافت های مختلف آجر، الگوهای تخمگذار، رنگ ها، اتصالات سیمانی و همچنین روش های نصب به دست آورد.

علاوه بر این، می توان آن را در ترکیب با مواد دیگر مانند آجر شیشه ای برای افزایش نما و جلوه فضایی استفاده کرد. این محصول چه در ساختمان های سبک مدرن یا سنتی استفاده شود، این محصول انعطاف پذیری و آزادی بیشتری را به معماران ارائه می دهد.

رنگ‌ها و بافت‌های آجر نما سفالی

آجرهای نما در طیف وسیعی از رنگ‌ها از قرمز، سفید، خاکستری، زرد و قهوه‌ای تا فلزی یا حتی سیاه کربنی موجود هستند. از نظر بافت سطح، سطوح طبیعی صاف، درگ، رو به شن، بافت رول شده و سایر سطوح معمولی و همچنین انواع سطوح دست ساز نیز موجود است. رنگ، شکل، و بافت سطح غنی همراه با تکنیک های مختلف بنایی و رنگ های ملات، امکانات متعددی را برای طراحی نمای ساختمان ارائه می دهد.

نصب آجرهای نما سفالی

در ساخت و سازهای مدرن، آجرهای نما می تواند هم در سنگ تراشی سازه ای و هم در بنایی غیر سازه ای به عنوان پوسته معماری استفاده شود. با توجه به هدف طراحی و نیاز تولید، آجرهای نما را می توان به صورت آجرهای توپر یا آجرهایی با سوراخ هسته تولید کرد که از سیستم های نما برای نصب استفاده می کنند. آجرهای نما معمولاً به روش زیر ثابت می شوند:

از طریق آجرکاری دیوار آجری با ضخامت معین تشکیل می شود. سپس توسط قطعات اتصال فلزی یا میلگردهای فولادی از پیش تعبیه شده با سازه اصلی ساختمان متصل می شود و در نتیجه به صورت یکپارچه در می آید. نگهدارنده های افقی و میلگردهای عمودی ساختار آن را تقویت می کنند، شکل پذیری آن را بهبود می بخشند، ایمنی و پایداری را تضمین می کنند و عملکرد ضد لرزه خوبی دارند.

انواع آجرهای رسی

آجرهای نما در طرح‌های مختلف و گزینه‌های متفاوتی از سبک‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های سنتی تا مدرن موجود هستند. این آجرها بر اساس مشخصات کاربر قابل تنظیم هستند.

  1. آجر اکسترود شده

آجرهای اکسترود شده که به عنوان آجرهای سیم برش نیز شناخته می شوند، نوع نسبتاً مدرنی از آجرهای نما هستند که در چند دهه گذشته بسیار محبوب شده اند. آنها از نظر شکل و اندازه یکنواخت تر از آجرهای گلی دست ساز یا نرم هستند. آجرهای اکسترود شده در بافت‌های مختلفی مانند بافت غلتکی، بافت سنباده‌شده، بافت‌های روستایی، بافت‌های سیم کشی و حتی لعاب‌ها وجود دارند.

  1. آجرهای استوک

آجرهای استوک که معمولاً به عنوان آجرهای گلی نرم شناخته می شوند، با استفاده از یکی از قدیمی ترین فناوری ها در آجرسازی تولید می شوند. آجرهای استوک بسته به اینکه از فرآیند ماسه زده یا آب زده ساخته شده باشند، بافت های متفاوتی دارند. آجرهای استوک عمدتاً برای اهداف تزئینی استفاده می شوند.

  1. آجرهای قوسی

از آجرهای قوسی برای تشکیل واحدهای طاق تزئینی زیبا و دلپذیر استفاده می شود. این آجرها تقاضای زیادی در بازشوهایی مانند درها و پنجره ها دارند تا چندین جزئیات مختلف قوس را تشکیل دهند. آجرهای قوسی در شکل ها و اندازه های مختلف، درست از پروفیل های سگمنتال تا مسطح، نیم دایره ای و سرباز ساخته می شوند.

  1. آجرهای آب زده

آجرهای واتراستیک با استفاده از فرآیندهای سنتی با لمس معماری مدرن تولید می شوند. این دسته از آجرها به دلیل استفاده از آب در فرآیند قالب گیری، بافت منحصر به فردی دارند.

  1. آجر مهندسی

آجرهای مهندسی در درجه اول برای ارائه عملکرد فنی پیشرفته ساخته می شوند. این نوع آجرهای نما بیشتر به دلیل ویژگی های ظاهری خود استفاده می شوند تا ظاهر زیبایی. مقاومت فشاری بالا و جذب آب کم دو ویژگی اصلی این آجرها است. آجرهای مهندسی معمولاً به رنگ قرمز صاف هستند اگرچه آجرهای مهندسی آبی نیز به طور گسترده در دسترس هستند.

  1. آجر دست ساز

آجرهای دست ساز عموماً در قالب های روی نیمکت ها ساخته می شوند و هنگام فشرده سازی خاک رس در قالب های مذکور، خاک رس با دست پرتاب می شود. در طول این فرآیند از هیچ ماشین آلاتی استفاده نمی شود، از این رو بافت آجر سطحی منحصر به فرد است.

  1. آجرهای لعابدار

محصولات آجر لعاب دار دارای سطح بیرونی براق هستند که معمولاً از یک پوشش سرامیکی ساخته می شود. این پوشش به هر آجر نما ظاهری براق، صاف و از نظر زیبایی شناسی دلپذیر می بخشد و در عین حال از نظر ساختاری محکم و قابل اعتماد باقی می ماند.

کدام نوع آجر نما را می توانید در طراحی ساختمان تجاری استفاده کنید
بیشتر بخوانید

مزایای آجر نما سفالی:

برخی از مزایای آجر نما سفالی عبارتند از:

  1. از دیدگاه هنری

آنچه دیده می شود فروخته می شود! آجر نما قیمت فروش ملک را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. نمای هنری منحصر به فرد ارائه شده توسط این آجرها غیرقابل مقایسه است.

(الف) از نظر زیبایی شناسی

آجرهای نما در رنگ‌ها، شکل‌ها و بافت‌های سطحی متنوع موجود هستند که طیف گسترده‌ای از گزینه‌های طراحی را ارائه می‌دهند و ظاهری چشم‌گیر را همراه با ارزش طولانی مدت و کیفیت طراحی پایدار تضمین می‌کنند.

(ب) مناسب برای آخرین ترند

اکثر آجرهای نما با استفاده از فرآیند سنتی قدیمی اما با لمس عناصر طراحی معماری مدرن طراحی شده اند.

(پ) توانمندسازی صنایع دستی

نمای معماری ساختمان چیزهای زیادی را می گوید – نه تنها در مورد ساختمان ها بلکه در مورد مردم ساکن در این ساختمان ها. آجرهای نما طیفی از طرح‌ها و بافت‌ها را ارائه می‌دهند که شخصیت را به یک ساختار ثابت می‌آورد.

(ج) ظاهر

آجر نما سفالی می تواند اثر سه بعدی سطح دیوار را بهبود بخشد، زمانی که روش های مختلف آجرکاری مانند چرخاندن آجرها به زوایای مختلف، چیدمان آجرها به نقوش هندسی، یا بهره گیری از ضخامت های متفاوت درزهای ملات و همچنین استفاده از آجرهای آجرکاری متفاوت است.

(د) افزایش کارایی ساخت و ساز

روند ساخت و ساز بسیار ساده است زیرا آجرهای نما سفالی بر روی قسمت خارجی دیوار نصب می شوند که عایق حرارتی و تزئین در یک مرحله تکمیل می شود. در همین حال، راندمان ساخت و ساز را می توان تا حد زیادی افزایش داد زیرا بدنه دیوار و مبلمان به طور همزمان تکمیل می شوند.

  1. از نقطه نظر فنی

(الف) مقاوم در برابر آتش

انتخاب رنگ آجر نسوز
بیشتر بخوانید

منظور ما از مقاومت در برابر آتش، مدت زمانی است که مواد دیواری یک خانه می تواند از آتش سوزی کاملاً توسعه یافته جلوگیری کند. پخت در دمای فوق العاده بالا تضمین می کند که آجرهای نما در برابر آتش مقاوم هستند و هرگز به گسترش آتش کمک نمی کنند.

(ب) عایق حرارتی بهبود یافته

آجرهای سفالی یکی از بهترین مواد کم مصرف هستند که می‌توان آن را در خانه‌های خود قرار داد. آجرهای نما معمولاً از خاک رس یا بتن ساخته می شوند و بنابراین خاصیت عایق حرارتی بهبود یافته ای را ارائه می دهند.

(پ) زیست محیطی پایدار

آجرهای نما محصولات طبیعی خالص ساخته شده از خاک رس هستند که تمام الزامات ساخت و ساز سازگار با محیط زیست را برآورده می کنند، به گونه ای که به سختی هیچ مصالح ساختمانی دیگری می تواند مطابقت داشته باشد.

(ج) بادوام

آجرهای نما رسی از خاک رس در دمای بالا کلسینه می شوند تا ضد هوا و ضد خوردگی باشند. این آجرها معمولاً دارای نرخ جذب آب بیش از 8 درصد نیستند، به طوری که در برابر چرخه های یخ زدگی و ذوب شدن بسیار مقاوم هستند.

  1. از دیدگاه صرفه جویی در هزینه

(الف) عدم نیاز به تعمیر و نگهداری

آجر نما نیاز به نگهداری و هر نوع هزینه دیگری ندارد. علاوه بر این، از پوسیدگی، تاب برداشتن، فرورفتگی، محو شدن، زنگ زدگی، پوسته شدن یا موریانه ها جلوگیری می کند. بنابراین، صاحبان ملک نیازی به نگرانی یا تلاش اضافی برای حفظ املاک خود ندارند.

(ب) ارزان تر

آجرهای نما با ظاهر زیبایی‌شناسی طراحی عالی همراه هستند. بنابراین برای جذاب کردن قسمت بیرونی خانه خود نیازی به استفاده از رنگ اضافی یا سفیدکاری و غیره ندارید. این باعث صرفه جویی زیادی در پول می شود. علاوه بر این، نیازی به نگهداری اضافی ندارد و تا چندین سال بدون صرف هزینه اضافی دوام می آورد.

(پ) انرژی کارآمد

آجرهای نما به دلیل خاصیت عایق حرارتی، گرما را به آرامی جذب و آزاد می‌کنند و در نتیجه خانه را در طول روز خنک و در طول شب گرم نگه می‌دارند. این به نوبه خود منجر به صرفه جویی کلی در انرژی می شود.

نتیجه

با گذشت زمان، آجرهای نما بیشتر و بیشتر محبوب می شوند. معماران آجرهای نما را برای بیشتر آرایش نما توصیه می کنند و حتی سازندگان نیز به طور قابل توجهی از آن استفاده می کنند.

شهر آجر از برترین تولید کنندگان آجر در ایران است که آجرهای با کیفیتی مانند آجر نسوز، آجر سنتی، آجر سفید، آجر رستیک نسوز، آجر کف فرش است. برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد انواع آجر نما با شماره 09129640179 تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *