سوراخ دار بودن آجر

چرا برخی از آجرها سوراخ دارند؟

ممکن است با آجرهای سفالی برخورد کرده باشید که سوراخ هایی در آنها وجود دارد. این سوراخ‌ها – که معمولاً بیش از سه سوراخ نیستند – معمولاً روی سطح بالایی قرار می‌گیرند و درازا می‌روند.

اهمیت این آجر نماهایی که سوراخ دارند چیست؟ چرا آنها آنجا هستند و چه هدفی را دنبال می کنند؟ آیا این آجرها بهتر از آجرهای صاف استاندارد با همان ابعاد هستند؟

چرا آجرها سوراخ دارند؟

درک اینکه چرا برخی از آجرها دارای سوراخ هستند، ضروری است، زیرا این محصولات منحصر به فرد ممکن است بر هر ساختار تجاری که انتظار می رود آن ها را حفظ کنند، تأثیر بگذارد.

هنگامی که آجرها در بستر ملات قرار می گیرند، ملات به داخل سوراخ ها نفوذ کرده و خشک می شود و آجر را در جای خود محکم می کند. این فرآیند استحکام و استحکام ساختار را تضمین می کند. آجرهای سوراخ دار نیز سبک تر هستند، حمل و نقل آسان تر و سریعتر قرار می گیرند. علاوه بر این، ساخت آنها آسانتر است زیرا گرمای حاصل از پخت به راحتی به مرکز آجر نفوذ می کند. آنها همچنین ارزان تر از آجر جامد هستند، زیرا از مواد کمتری استفاده می کنند.

برخی از آجرها به دلایل مختلفی سوراخ دارند که در زیر ذکر شده است:

  • سوراخ ها باعث می شود آجرها وزن کمتری داشته باشند.
  • به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای آجرهای رسی جامد. سوراخ ها باعث صرفه جویی در مواد خام برای تولید کننده می شود
  • برای صرفه جویی در مواد اولیه برای تولید کنندگان آجر.
  • برای توزیع مداوم و سریع‌تر حرارت هنگام پخت آجر در کوره‌ها، که منجر به درمان یکنواخت و کامل می‌شود.سوراخ‌ها اجازه می‌دهند تا زمانی که آجر در حال پختن در کوره است، گرما در سرتاسر آن توزیع شود و در نتیجه درمان کامل و یکنواخت انجام شود.
  • برای اطمینان از نفوذ و اتصال آسان ملات آجر به سایر آجرها. این نکته آخر به ویژه قابل توجه است. سوراخ ها به آجرکاری بنایی اجازه می دهد تا با آن سطح امنیتی بیشتر ساخته شود. آجرها هنگام استفاده در ساخت و ساز چرخانده می شوند، بنابراین سوراخ ها در دیوارهای بیرونی پنهان می مانند. هنگامی که سوراخ ها با ملات پر می شوند، سیستمی از آجرهای قفل کننده را به یکدیگر نزدیکتر می کنند.
آجر ضد اسید:ویژگی ها، انواع، آزمایش و مزایا
بیشتر بخوانید

انواع سوراخ ها در آجر

انواع سوراخ ها در آجر

آجرها اغلب دو نوع سوراخ دارند: سوراخ هسته و قورباغه. سوراخ های هسته سه سوراخ با فاصله مساوی هستند که در امتداد مرکز آجر قرار گرفته اند، بسیار شبیه به یک چراغ راهنمایی توخالی شده. آجر قورباغه ای حاوی یک سوراخ بزرگ است که ظاهری صاف و فرورفته به آجر می دهد

چرا آجرهای سوراخ دار مفید هستند؟

آجر مزایای بی شماری دارد، از جمله دوام باورنکردنی، استحکام و قابلیت تحمل بار. آجرهای دارای سوراخ فقط خواص فیزیکی عظیم خود را تقویت می کنند و به آنها اعتبار می بخشند، بدون اینکه به ارزش زیبایی شناختی و تطبیق پذیری آنها اشاره کنیم.

با داشتن سوراخ در آجر، فضای اضافی برای اتصال هر آجر به یکدیگر با ملات و میلگرد وجود دارد. این امر ثبات ساختاری اضافی را با دیوارهای خارجی ساختمان های تجاری تضمین می کند.

قرار دادن سوراخ ها در مرکز آجرها به سازنده و تامین کننده کمک می کند. هنگامی که فرآیند تولید آجر شروع می شود، استخراج و تشکیل خاک رس نیاز به تلاش زیادی دارد. با گذاشتن سوراخ‌ها، خاک رس باقی‌مانده برای آجرهای آینده ذخیره می‌شود و در نتیجه به حفظ مواد کمک می‌کند.

فرآیند پختن به طور قابل توجهی از نظر بازده زمانی و اثربخشی بهبود یافته است، زیرا سوراخ ها اجازه نفوذ سریع مواد را می دهند. هنگام پختن، گرما با سرعت بیشتری آجرها را فرا می گیرد و در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می شود.

کف فرش های سفالی آجری

آجر بدون سوراخ اغلب در کف فرش استفاده می شود. آنها مستحکم، مسطح و بدون سوراخ هستند و نوع منحصر به فردی از یکپارچگی ساختاری را ارائه می دهند.

بهترین آجر نسوز
بیشتر بخوانید

آجر های کف فرش سفالی  به طور مستقیم روی سطح صاف اعمال می شوند، پس از تصفیه، صاف و پردازش با ماسه، که در مجموع یک سطح بادوام را تشکیل می دهد که می تواند مقادیر زیادی وزن و فشار را تحمل کند.

آجرهای بدون سوراخ برای پروژه های زیر مناسب هستند :

  • دیوارها
  • جاده ها
  • پاسیو
  • پیاده روها

مراحل

هنگام استفاده از هر محصول آجر سفالی، اولویت همیشه باید ایمنی و قابلیت اطمینان آن باشد. اگر آجرها سوراخ‌هایی آسیب دیده‌اند، استفاده از آنها عاقلانه نیست زیرا ممکن است پایداری ساختمان را به خطر بیندازند.

هنگام ساخت با آجرهای با کیفیت بالا، باید یک رویکرد سیستماتیک دنبال شود. الگوی اتصال مناسب باید در نظر گرفته شود، همچنین پایداری مواد و اینکه چگونه آجرها می توانند در شرایط آب و هوایی مقاومت کنند.

نحوه استفاده از آجرهای سوراخ دار

با وجود ظاهر ، همه آجرها شبیه هم نیستند و همه آنها برای یک هدف استفاده نمی شوند. به عنوان مثال، آیا می دانستید که آجرهایی که برای ساخت سازه های عمودی استفاده می شوند دارای سوراخ هستند؟ این آجرها – آجر نما یا آجرهای سازه ای – انواع مختلفی دارند که همگی برای اطمینان از استحکام سازه طراحی شده اند. به طور کلی، آجرهای سوراخ دار برای ساخت خانه ها یا دیوارها استفاده می شوند.

آجر کف فرش در مقابل آجرهای نما / سازه ای

آجرها به گونه ای طراحی شده اند که به صورت مسطح یا روی هم چیده شوند. هنگام ساختن یک باغ، خانه یا دیوار، از آجرهای سوراخ دار – که اغلب به عنوان آجرهای نما یا آجرهای سازه ا ی نامیده می شود – استفاده می شود. توجه به این نکته مهم است که همه آجرهای نما دارای سوراخ نیستند. به عنوان مثال، آجر کف فرش ، که هم سنگین تر و هم قوی تر هستند، به گونه ای طراحی شده اند که روی زمین قرار بگیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *