طاق ضربی

مراحل ساخت سقف طاق ضربی

طاق ضربی نوعی روش اجرا برای سقف می باشد که با قرار گیری تعدادی آجر فشاری به همراه ملاتی از گچ و خاک میان دو تیر موازی که به آن پل گفته می شود ساخته می شود . در قدیم معماران برای این که بار مرده طاق ضربی از سقف به تیرهای فرعی منتقل شود آن را به صورت قوسی اجرا می کردند و برای این که آجرها در جای خود محکم شوند با اندکی فشار با استفاده از ضربه دست آجر را با گچ و خاک فیکس می کردند .

مراحل ساخت طاق ضربیطاق ضربی

تیر ریزی سقف

  • در مرحله اول و قبل از هر کاری ابتدا لازم است تا معمار بستر مناسب برای اجرا را فراهم نماید . پس از انجام این کار اسکلت فلزی یا بتنی را اجرا می کنند و با رعایت فواصل مناسب ، نشیمن اصولی را ایجاد می کنند . باید به این نکته توجه کرد که تیرآهن های مورد استفاده در اسکلت ، سالم باشند و در طول مقطع دارای تاب یا پیچیدگی نباشند .
  • مرحله تیر ریزی با استفاده از پروفیل و تیر آهن های فولادی انجام می شود . باید این نکته در نظر گرفته شود که طول این مقاطع حدالامکان بیشتر از 5 متر نباشد و فاصله داخل به داخل نیز 70 تا 110 سانتی متر در نظر گرفته شود . حفظ مقاومت سقف در قسمت میانی از دیگر نکات مهمی می باشد که باید به آن دقت شود . از آن جایی که طاق های ضربی  در میانه سقف حالت قوسی دارند ، بنابراین امکان فرو ریخن آجر ها با فاصله گرفتن از دهانه تیر ها وجود دارد .  در نتیجه لازم است تا برای جلوگیری از این امر تیر به میلگرد های حداقل 10 میل جوش داده شود .
  • لازم به ذکر است که این سقف ها به دلیل نداشتن صلیب کافی امکان دارد هنگام راه رفتن دچار لرزش شوند . برای حل این مشکل و مقاوم سازی سقف طاق ضربی دو راه حل وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم .
  • راه حل اول : مهار کردن نیرو با استفاده از میلگرد : بدین منظور معماران برای این که در سقف صلیب ایجاد نمایند قبل از کف سازی ، به تیرآهن ها میلگرد 10 میل را به صورت ضربدری جوش می دهند .
  • راه حل دوم : ملات ماسه و سیمان : در مواردی که پس از جوش میلگرد ، نتیجه مطلوب در تقویت سقف طاق ضربی حاصل نشد از ملات ماسه و سیمان استفاده می شود و آن را بر روی تیر ها می دهند . لازم است این نکته نیز در نظر گرفته شود که ماسه و سیمان موجب سنگینی سقف می شود .
چگونه ارزش خانه را با آجر افزایش دهیم
بیشتر بخوانید

آجر چینی سقف

پس از اینکه مرحله تیر ریزی با رعایت تمامی استاندارد ها به طور کامل انجام شد ، نوبت به اجرای سقف با استفاده از آجر فشاری و ملات خاک و گچ می رسد .

از جمله نکاتی که در انجام این مرحله باید انجام شود زنجاب کردن آجر فشاری کوره ای قبل از شروع کار و همچنین به کار بردن ملات زودگیر و توجه به نسبت ملات می باشد . برای اینکه ملات زودگیر باشد باید نسبت خاک به گچ میزان یک به دو داشته باشد . برای اتصال محکم میان آجر فشاری قرمز و تیرآهن در اولین ردیف آجر باید ملات ماسه سیمان اجرا شود .

برای اینکه به آجرها فشار وارد نشود و دهانه ها باز نشود لازم است تا در هنگام آجر چینی دهانه های سقف را به صورت همزمان و در کنار هم قرار داد .

در دهانه سقف مطلوبترین ارتفاع قوس 2 الی 4 سانتیمتر می باشد . اجرای آجر را با رعایت نکات گفته شده تا مراحل آخر ادامه می دهیم تا تمام شود . سپس در مراحل آخر ملات دوغاب گچ را از هر دو طرف زیر و رو بر روی سقف می دهند به طوری که تمامی منافذ پر شود . علاوه بر این باید فاصله آجر با تیر نیز کنترل شود تا از میزان مطلوبی دوغاب پر شده باشد این کار  مانع از حرکت سقف می شود .

از مهمترین نکات در ساخت این نوع سقف ها می توان ساخت اصولی قوس را نام برد زیرا با انتقال نیرو به تیرهای دو طرف موجب بالا رفتن مقاومت سقف می شود .

محاسبه قیمت دیوار آجری برای یک متر مربع
بیشتر بخوانید

محاسبه تعداد آجر فشاری در طاق ضربی

جهت ساخت طاق ضربی به میزان 500 لیتر ملات به ازای هر متر مربع از سقف نیاز هست . همچنین به میزان 70 عدد آجر فشار 11 سانتی برای ساخت هر متر مربع سقف و 137 عدد آجر 22 سانتی و 217 عدد آجر 35 سانتی مورد نیاز می باشد . البته در نظر بگیرید که مقدار دقیقتر مصالح مورد نیاز را مهندس ناظر پروژه ارائه می دهد .

جهت سفارش اجرای آجر نما با شماره 09129640179 تماس داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *