نحوه تمیز کردن آجرهای سفالی

نحوه تمیز کردن آجرهای سفالی

معرفی

این راهنما فقط تمیز کردن سنگ تراشی سفالی را پوشش می دهد و نباید برای سایر مصالح بنایی اعمال شود. علاوه بر جزئیات روش های تمیز کردن، راهنمایی در مورد تکنیک های طراحی و ساخت برای به حداقل رساندن لکه ها و نیاز به تمیز کردن بعدی ارائه شده است. اقدامات احتیاطی ساده به جلوگیری از لکه شدن و تغییر شکل کمک می کند و همیشه به تمیز کردن بعدی ترجیح داده می شود. روش هایی که در اینجا به تفصیل شرح داده شده بر اساس شیوه های موفقیت آمیزی است که در طی سالیان متمادی اجرا شده است. با این حال، آزمایش‌هایی برای تعیین مؤثرترین روش همیشه باید قبل از انجام هرگونه فرآیند تمیز کردن یا حذف لکه انجام شود.

طراحی و ساخت

بخش 1: طراحی و ساخت

در هنگام طراحی و ساخت باید موارد زیر را در نظر گرفت تا از مشکلات نظافت سنگ رسی جلوگیری یا به حداقل رساند.

آجرکاری

ملات اکسترود شده از درزهای سنگ تراشی در هنگام آجر کاری باید با ماله بریده شود. به این ترتیب، می توان با کمی لکه دار شدن صورت واحد، یک برش تمیز ایجاد کرد. پس از اتمام کار گذاشتن و درز کاری، لکه های ملات روی سطح کار باید با برس خشک پاک شود. اسفنج خیس درزهای ملات روشی معمول با آجرهای صاف است. اگرچه این کار باعث ایجاد سطح صاف تری در اتصال می شود، اما یک لایه ملات غنی از سیمان را روی سطح آجری می مالد که اغلب به رنگ آمیزی تبدیل می شود.

تمیز کردن حفره ها

حفره ها را می توان با شلنگ در پایان یک روز کار تمیز کرد. به طور موقت آجرها را در پایه دیوار بگذارید تا ملات بتواند از حفره خارج شود. مراقب باشید که ملات روی سنگ تراشی زیر کف حفره گیر نکند. بهتر است این کار با شیلنگ کردن سنگ تراشی زیر انجام شود.

فضولات بتن

تیرهای بتن آرمه اغلب در اثر ریزش و پاشیدن بتن ریخته می شود. اگر این رسوبات مجاز به تنظیم شوند، گاهی اوقات جبران خسارت غیرممکن است. محافظت بهتر با پوشاندن دیوارها با ورقه های پلاستیکی حاصل می شود. در مواردی که این کار انجام نمی شود، هر گونه رسوب روی دیوار باید قبل از اینکه بنشیند کاملاً جدا شود.

مقابله، آستانه، هوازدگی

مقابله، آستانه، هوازدگی

روکش ها و آستانه ها باید حداقل 10 میلی متر فراتر از سطح دیوار در قسمت زیرین طاقچه یا روکش قرار گیرند. تاقچه ها باید زاویه دار باشند تا آب به درستی ریخته شود. در جاهایی که لوله های پایینی نصب نشده اند، آب ناودان باید از آجرکاری منحرف شود.

عناصر داخلی

عناصر داخلی باید شیب دور از بنایی داشته باشند. زیرانداز عناصر اصلی مانند بالکن باید با قالب قطره ای تهیه شود. مطلوب است که تمام سقف ها دارای برآمدگی کافی برای محافظت از دیوار زیر باشند.

مواد افزودنی ملات

برخی از افزودنی های ملات، در صورت استفاده نادرست، ممکن است در فرآیند تمیز کردن آجر مشکلاتی ایجاد کنند، به عنوان مثال:

عوامل حباب کننده هوا مانند بایکول یا موارد مشابه برای بهبود کارایی ملات استفاده می شود. استفاده بیش از حد از آن ملات بسیار متخلخلی ایجاد می کند که به راحتی در حین تمیز کردن فرسایش می یابد. عوامل اصلاح کننده آب مانند Dynex یا موارد مشابه که برای به تاخیر انداختن جذب آب از ملات به آجر استفاده می شود، در صورت باقی ماندن بیش از بیش از آجر، حذف آن از آجر نما بسیار دشوار است.

تا ده درصد خاک رس طبیعی در ماسه بوته ای برای افزایش انعطاف پذیری ملات مفید است. با این حال، محتوای خاک رس در حدود 15 درصد برای ملات مضر است زیرا انقباض بیش از حد رخ می دهد و باعث ایجاد شکاف در داخل ملات و سطح مشترک ملات/آجر می شود.

شکری که به عنوان کندکننده ملات استفاده می شود توصیه نمی شود زیرا سطح ملات سختی ایجاد می کند که جذب اسید را مهار می کند و در نتیجه از نرم شدن و انحلال سیمان هنگام تمیز کردن بقایای ملات جلوگیری می کند .

اسپری و پاشیدن بیش از حد رنگ

برای جلوگیری از پاشیدن لکه های رنگ و الوار بر روی بنایی بسیار دقت لازم است. پاک کردن رنگ خشک شده بسیار دشوار است. بنابراین پیشگیری بهترین درمان است.

قطع باران

هنگامی که باران آجرکاری را قطع می کند – یا انتظار می رود یک شبه باشد – بالای دیوار تازه چیده شده را با ورقه های پلاستیکی محافظت کنید.

دیوارهای نگهدارنده

سطح پشتی دیوارهای حائل باید با روش هایی مانند رندر سیمانی، پوشش سمستیک، استفاده از غشای ورق پلاستیکی یا پوشش قیری ضد آب شود. این امر از مهاجرت نمک های محلول از طریق دیوار جلوگیری می کند. زهکشی مناسب نیز باید در پشت دیوار ایجاد شود.

داربست

تخته‌های داربست باید حداقل 150 میلی‌متر از دیوار فاصله داشته باشند تا فضله‌های ملات به‌جای اینکه بر روی تخته قرار بگیرند و دیوار را از بین ببرند، به صورت شفاف بریزند. در پایان هر روز کاری – یا زمانی که باران کار را قطع می کند – تخته نزدیک به دیوار باید روی لبه قرار گیرد تا از پاشیدن ملات که ممکن است روی آن جمع شده باشد روی دیوار جلوگیری شود.

بخش 2: تمیز کردن بقایای ملات

یک شروع تمیز

هرچه آجرکار دیوار را تمیزتر ترک کند، کار تمیز کردن آسانتر خواهد بود. اکثر بقایای ملات و لکه ها باید قبل از گیرش تمیز شوند. با این حال، در بیشتر موارد، برای حذف کامل بقایای ملات به تمیز کردن اضافی نیاز است.

اسیدها – اصول اولیه

الزامات ایمنی

تمام اسیدها و پاک کننده های اختصاصی خطرناک هستند. کاربران طبق قانون موظفند:

یک کپی از برگه اطلاعات ایمنی مواد سازنده (MSDS) برای هر ماده شیمیایی مورد استفاده در انجام کار خود تهیه کنید و فقط از محصول مطابق با دستورالعمل های برگه داده ایمنی مواد استفاده کنید.

به طور خاص، یادآوری می شود که اسید هیدروکلریک به عنوان یک سم خورنده S6 طبقه بندی می شود. تمام مراحل باید برای مطابقت با الزامات استفاده از آن در برگه داده ایمنی مواد انجام شود.

برای جلوگیری از صدمات شخصی، کاربران باید همیشه: از تمام تجهیزات ایمنی لازم استفاده کنند، اما به عینک یا ماسک صورت، دستکش، و لباس محافظ محدود نشوند. اسیدها را در آب بریزید – با این کار از پاشش اسید بسیار غلیظ روی اپراتور جلوگیری می شود.

غلظت اسید و احتیاط

غلظت اسید و احتیاط

ماده شیمیایی سنتی تمیز کننده سنگ تراشی اسید هیدروکلریک است (همچنین به عنوان اسید موریاتیک یا ارواح نمک شناخته می شود). وظیفه اصلی آن قرار دادن سیمان پرتلند در محلول است، یعنی حل کردن سیمان در مخلوط ملات. کمی کاربردهای دیگر دارد و در بسیاری از لکه ها نباید از آن استفاده کرد. حداکثر مقاومت توصیه شده برای آجرهای رسی رنگ روشن 1 قسمت اسید به 20 قسمت آب و حداکثر مقاومت توصیه شده برای سایر آجرهای سفالی 1 قسمت اسید به 10 قسمت آب است.

تمیز کردن – اصول اولیه

تکنیک های تمیز کردن ممکن است شامل تجهیزات پرفشار آب یا روش های دستی باشد. هر دو بعداً در این بخش توضیح داده می شوند. هر تکنیکی که استفاده می شود، الزامات زیر باید رعایت شود تا اطمینان حاصل شود که از مشکلات رنگ آمیزی اضافی جلوگیری می شود:

دیوار را اشباع کنید

آجرکاری باید قبل از استفاده از محلول اسیدی به طور کامل توسط شیلنگ خیس شود و قبل از استفاده از اسید مرطوب نگه داشته شود. منطقه ای که باید تمیز شود و همچنین تمام قسمت های آجرکاری زیر باید اشباع شده باشد. اگر به نظر می رسد که دیوار روی سطح خشک می شود، آب را مجدداً بمالید تا زمانی که محلول تمیز کننده را بمالید. عدم اشباع کامل دیوار یکی از دلایل اصلی تمیز کردن لکه ها است. محلول‌های تمیزکننده حاوی ذرات ملات محلول به داخل دیوار بنایی خشک کشیده می‌شوند و باعث ایجاد لکه‌های بیشتر می‌شوند. بعلاوه اشباع کردن دیوار محلول اسید را روی سطح سنگ تراشی که در آن لکه های ملات وجود دارد نگه می دارد. استحکام اسیدی توصیه شده بر اساس کاربرد بر روی دیوار اشباع است و تصور اینکه قبل از خیس شدن اسید را “ضعیف” می کند، یک افسانه است.

کاربرد اسید

محلول اسید را بمالید و بگذارید روی دیوار بماند تا عمل شیمیایی انجام شود، این می تواند 3 تا 6 دقیقه طول بکشد.

مراحل تمیز کردن دستی

قبل از ظهور تجهیزات پرفشار واتر جت، تمیز کردن دستی پرکاربردترین روش برای تمیز کردن دیوارهای بنایی سفالی بود. این روش برای کارهای کوچک یا جاهایی که استفاده از تجهیزات پرفشار جت آب ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد کند بسیار مناسب است.

  1. صبر کنید تا ملات سفت شود. شروع نظافت 24 تا 36 ساعت پس از اتمام کار بنایی بسته به نوع آجر و شرایط آب و هوایی (خشک شدن) امکان پذیر است.
  2. قبل از استفاده از آب یا محلول های تمیز کننده، تمام ذرات درشت ملات را با ابزارهای دستی – یک پارو چوبی، آجر یا اسکنه – بردارید. این “پیش تمیز کردن” بخش مهمی از تمیز کردن بنایی جدید است. انتظار نداشته باشید که اسید و/یا آب به تنهایی ذرات بزرگ ملات سخت شده را حذف کند.
  3. طبق توصیه سازندگان محصولات، مواد مجاور مانند فلز، شیشه و چوب را بپوشانید و در غیر این صورت محافظت کنید.
  4. قبل از استفاده از محلول اسید کلریدریک باید در شناسایی و حذف هرگونه لکه وانادیوم روی آجرکاری دقت کرد، زیرا ممکن است وانادیوم را سیاه کرده و حذف آن را دشوارتر کند.
  5. سطح دیوار را کاملا با آب تمیز خیس کنید. تمام قسمت هایی که باید تمیز شوند و همچنین قسمت های بنایی زیر باید اشباع شوند.
  6. از یک برس یا اسپری برای اعمال محلول اسید روی دیواره اشباع شده استفاده کنید. تمیز کردن را از بالای دیوار شروع کنید. یک منطقه کوچک را بپوشانید.
  7. اجازه دهید محلول به مدت کافی روی دیوار بماند تا واکنش انجام شود. این ممکن است 3 تا 6 دقیقه طول بکشد. سپس به شدت با یک برس شستشو بشویید – آجرها را بشویید نه اتصالات.
  8. همانطور که مناطق کوچک در حال تمیز شدن هستند، کاملاً بشویید. برای کاهش تبخیر، قبل از آفتاب کار کنید. این شرایط ایده آل اجازه می دهد تا دیوارها بلافاصله پس از شستن خشک شوند و به اپراتور اجازه می دهد قبل از حرکت خیلی جلوتر، مشاهده کند که آیا تمام لکه ها پاک می شوند یا خیر.

تمیز کردن جت آب با فشار بالا

تمیز کردن با جت آب پرفشار را می توان در سنگ تراشی سفالی استفاده کرد، اما اقدامات احتیاطی ساده زیر باید انجام شود تا آجرها و درزهای ملات در اثر این فرآیند آسیب نبینند.

احتیاط: اتصالات توربو یا سر چرخشی به آجرکاری آسیب می زند، بنابراین نباید از آنها استفاده کرد.

احتیاط: برای تعیین اثربخشی ترکیب تمیزکننده و تکنیک و بررسی دیوار از نظر آسیب احتمالی ناشی از سیستم، یک منطقه نمونه را آزمایش کنید.

اجازه دهید ملات سفت شود. نظافت با فشار آب بالا نباید قبل از سه روز از عمر ملات شروع شود.

  1. قبل از استفاده از آب یا محلول های تمیز کننده، تمام ذرات درشت ملات را با ابزارهای دستی – یک پارو چوبی، آجر یا اسکنه – بردارید. این “پیش تمیز کردن” بخش مهمی از تمیز کردن سنگ تراشی جدید است. انتظار نداشته باشید که اسید و/یا آب به تنهایی ذرات بزرگ ملات سخت شده را حذف کند.
  2. طبق توصیه سازندگان محصولات، مواد مجاور مانند فلز، شیشه و چوب را بپوشانید و در غیر این صورت محافظت کنید.
  3. قبل از استفاده از محلول اسید کلریدریک باید در شناسایی و حذف هرگونه لکه وانادیوم روی آجرکاری دقت کرد زیرا ممکن است وانادیوم را سیاه کرده و حذف آن را دشوارتر کند.
  4. سطح دیوار را کاملا با آب تمیز خیس کنید. تمام قسمت هایی که باید تمیز شوند و همچنین قسمت های بنایی زیر باید اشباع شوند.
  5. هنگامی که مکش آجر تمام شد، محلول تمیز کننده مناسب را اعمال کنید و از بالای دیوار شروع کنید و در مناطق کوچک کار کنید. محلول را می توان با یک برس تمیزکننده سنگ تراشی، جارو نرم یا اسپری کم فشار (حداکثر 40 psi) روی دیوار اعمال کرد. استفاده از محلول های اسید تحت فشار بالا توصیه نمی شود. این عمل برای اپراتور، برای اموال مجاور مضر است و می تواند محلول تمیز کننده را بیشتر از آنچه برای تمیز کردن سطح لازم است به داخل سنگ تراشی هدایت کند و احتمالاً باعث ایجاد لکه های بیشتر شود.
  6. اجازه دهید محلول تمیزکننده روی دیوار باقی بماند تا واکنش شیمیایی انجام شود، این ممکن است 3 تا 6 دقیقه طول بکشد، اما برای آجرهای تولید شده در کوئینزلند و استرالیای غربی زمان کمتری توصیه می‌شود یا ممکن است رنگ‌آمیزی ثانویه رخ دهد.
  7. دیوار را با آب پرفشار از بالا به پایین بشویید تا تمام ذرات ملات حل شده به طور کامل از سطوح دیوار شسته شود.
تراس ساخته شده از آجر تخریب
بیشتر بخوانید

حداکثر فشار در پمپ باید پایین نگه داشته شود، حدود 7000 تا 8000 کیلو پاسکال (1000 تا 1200 psi)، تا از آسیب به واحدهای بنایی یا ملات جلوگیری شود.غلظت نیرویی که جت آب با آن به دیوار برخورد می کند تابعی از جریان در شلنگ، فشار، نوع نازل و فاصله نازل تا دیوار است. هرگز نباید از جت آب مستقیم یا صفر درجه استفاده کرد. . زاویه پاشش 15 درجه که فن جت نامیده می شود، به اپراتور اجازه می دهد تا فشار را روی آجرها متمرکز کند نه روی اتصالات. جت معمولاً باید 500 میلی متر از دیوار باشد و برای لکه های موضعی هرگز از 300 میلی متر نزدیکتر نشود.تمیز کردن تحت فشار باید به صورت “دوران” از بالای دیوار به پایین انجام شود تا زباله ها در طول تمیز کردن شسته شوند. عرض یک دویدن معمولاً 1 تا 1.2 متر است و باید فقط به اندازه ای باشد که اپراتور بتواند آن را تمیز کند و در عین حال کنترل کامل تفنگ فشار را حفظ کند. تفنگ باید در حرکت نگه داشته شود: اگر در یک نقطه مکث کند، ساییدگی سطح رخ می دهد. از جت های سر آب توربو نباید استفاده کرد زیرا پتانسیل بالایی برای آسیب رساندن به آجرها و/یا ملات توسط نیروی متمرکز آب وجود دارد.

  1. هر توده یا لکه‌ای که پس از درمان اولیه باقی بماند، نیاز به خراش دیگری دارد و به دنبال آن مرطوب کردن، درمان اسیدی و تمیز کردن فشار انجام می‌شود.
  2. وقتی تمام تمیز کردن تمام شد، به عقب برگردید و شن و ماسه شل و خاک را از روی لبه‌ها، دیوارها و پنجره‌ها بشویید. هنگامی که دیوارها شروع به خشک شدن کردند، بررسی کنید که آیا تمیز کردن بیشتری لازم است یا خیر.

تمیز کردن آجرکاری داخلی

تمیز کردن آجرکاری داخلی

استفاده از اسید کلریدریک برای تمیز کردن رسوبات ملات روی سنگ تراشی داخلی نیاز به مراقبت ویژه دارد. کار باید قبل از محصور شدن ساختمان انجام شود تا حداکثر تهویه و تخلیه دود اسیدی تضمین شود.

  • از یک پاک کننده اختصاصی حاوی بازدارنده اسید استفاده کنید که بخار حاصل از اسید کلریدریک را کاهش می دهد، یا
  • پس از شستشو، یک شستشوی خنثی کننده شامل 65 گرم بی کربنات سدیم در هر لیتر آب اعمال کنید. این را روی دیوار بگذارید. اگر مشکوک به خروج بخارهای اسیدی از دیوار هستید، با کاغذ تورنسل آزمایش کنید. یک نوار را مرطوب کرده و روی دیوار بمالید. اگر کاغذ آبی قرمز شد، اسید وجود دارد و باید یک شستشوی خنثی کننده اعمال شود.

بخش 3: از بین بردن لکه

سوختگی اسیدی (لکه اکسید آهن)

این یک لکه زنگ مانند زرد، نارنجی تا قهوه ای است. در آجرهای خامه ای بیشتر مشهود است، اما می تواند به طور مشابه در آجرهای تیره رنگ رخ دهد. لکه های اکسید آهن اغلب به دلیل استفاده نادرست از اسید کلریدریک در سنگ تراشی سفالی ایجاد می شود.

این لکه معمولاً «اسیدسوختگی» نامیده می شود زیرا واکنش بین اسید هیدروکلریک و اکسیدهای آهن در آجر و/یا ماسه ملات باعث تشکیل اکسید آهن یا زنگ زدگی روی سطح آجر می شود و همچنین می تواند به درز ملات نفوذ کند.

شایع ترین دلایل تمیز کردن نادرست اسید هیدروکلریک که منجر به رنگ آمیزی اکسید آهن می شود عبارتند از:

  • عدم خیس کردن کامل دیوار و مرطوب نگه داشتن آن قبل از عملیات تمیز کردن.
  • ناتوانی در شیلنگ کردن کامل هر چهار تا شش متر مربع از منطقه تمیز شده.
  • استفاده از محلول اسید کلریدریک قوی تر از 1 قسمت اسید به 20 قسمت آب روی آجرهای رنگ روشن یا قوی تر از 1 قسمت اسید به 10 قسمت آب روی آجرهای دیگر.
  • اغلب اوقات به محلول اسید زمان کافی برای عملکرد صحیح داده نمی شود و معمولاً منجر به افزایش قدرت اسید توسط اپراتور می شود.

قبل از خیس شدن و شستشوی مکرر برای جلوگیری از نفوذ بی رویه اسید به آجر و ملات طراحی شده است که در آن واکنش ها و لکه های بیشتر اتفاق می افتد. لبه‌ها و گوشه‌های پنجره‌ها نیاز به توجه خاصی با قبل از خیس شدن دارند، زیرا آب به‌جای جذب شدن، به راحتی از بین می‌رود.

تکنیک حذف سوختگی اسیدی

اسید فسفریک

  1. قدرت و مدت زمان کاربرد متفاوت خواهد بود. به عنوان راهنما، از مخلوطی از 1 قسمت اسید فسفریک و 6 قسمت آب استفاده کنید.
  2. با قلم مو یا اسپری روی دیوار خشک بمالید و بگذارید بماند تا زمانی که لکه از بین برود، معمولاً در عرض 30 دقیقه، اما می تواند تا 24 ساعت طول بکشد.
  3. ممکن است بیش از یک برنامه مورد نیاز باشد.

ملات حاوی رنگدانه رنگی اکسید آهن با این درمان روشن می شود. برای حفظ ظاهر یکنواخت، کل دیوار را ترمیم کنید یا اسید فسفریک را از ملات پاک کنید.

برای جلوگیری از تغییر رنگ بوسیله محلول اسید فسفریک، باید از وسایل با پوشش پودری، سطوح رنگ شده و بتن رنگ شده با اکسید مانند مسیرها و کاشی های سقف محافظت شود.

اسید اگزالیک

  1. از قدرت محلول 20 تا 40 گرم در هر لیتر آب استفاده کنید.
  2. روش استفاده مانند تیمار اسید فسفریک است.
  3. ممکن است بیش از یک برنامه مورد نیاز باشد.
  4. اسید اگزالیک را با استفاده از محلول 15 گرم بی کربنات سدیم خنثی کنید.

لکه های کلسیمی

لکه های کلسیم تقریباً به صورت یک لایه شیری رنگ روی آجرکاری ظاهر می شوند. این رسوبات سفید سخت زمانی که مرطوب هستند نامرئی هستند اما در آب نامحلول هستند، بر خلاف گلدهی که محلول در آب است.

معمولاً این لکه ها از محصولات حاصل از واکنش های گیرش سیمان پرتلند و ماسه آجرکاری حاوی خاک رس ایجاد می شوند. ترکیب خاک رس از ملات با کلسیم و بقایای سیلیس از سیمان، سیلیکات کلسیم را تشکیل می دهد که کف سفید نامحلول را تولید می کند. سیلیکات کلسیم در اکثر اسیدها بسیار نامحلول است.

کائولن، یک کانی رسی موجود در اکثر ماسه‌های آجرکاری، می‌تواند رسوب سختی را نیز تشکیل دهد. در اکثر اسیدها به جز اسید هیدروفلوئوریک نامحلول است.

رنگ آمیزی می تواند به یکی از روش های زیر رخ دهد:

  • تمیز کردن نادرست اسید هیدروکلریک هنگامی که از اسید زیاد و آب بسیار کم استفاده می شود، محصولات حاصل از واکنش بین اسید و ملات به جای شستشو از دیوار، جذب سطوح آجری می شود.
  • هنگامی که سنگ تراشی جدید بدون حفاظ و اشباع شده توسط باران است، آهک از سیمان یا آهک هیدراته در ملات در محلول قرار می گیرد.
  • با اثر متقابل آهک شسته شده توسط آب از عناصر بتنی یا سیمان.
  • توسط اسفنج مرطوب درزهای ملات که یک لایه ملات غنی از سیمان را روی سطح آجر می‌مالد.

لکه های وانادیوم

خاک رس های رنگ روشن اغلب حاوی نمک وانادیوم است که عموماً بی رنگ است، اما تحت شرایط خاص ممکن است به صورت تغییر رنگ زرد، سبز یا قرمز مایل به قهوه ای آجر ظاهر شود. ضروری است که هر گونه نمک وانادیوم که قبل از حذف بقایای ملات مشاهده می شود حذف شود، زیرا اسید کلریدریک ممکن است نمک را سیاه کند و حذف آن دشوار شود.

لکه های وانادیوم اغلب با استفاده از غلظت بیش از حد قوی اسید کلریدریک در طول فرآیند تمیز کردن اولیه یا نفوذ بیش از حد آب ایجاد می شود.

لکه های وانادیوم نه دائمی هستند و نه مضر و نشان دهنده نقص آجر نیستند. لکه های وانادیوم در نواحی در معرض عموماً به موقع از بین می روند، اما می توان از بین بردن آنها با عملیات شیمیایی تسریع کرد.

پس از حذف اولیه لکه های وانادیوم، آب بیشتر روی سنگ تراشی – حتی آن چیزی که در فرآیند تمیز کردن استفاده می شود – ممکن است بسته به مقدار داخل آجر، باعث گلدهی بیشتر نمک ها به سطح شود.

از بین بردن لکه های وانادیوم

تکنیک های از بین بردن لکه های وانادیوم

تعدادی از درمان های شیمیایی برای از بین بردن لکه های وانادیوم موجود است. بهتر است کارایی این مواد شیمیایی را روی یک منطقه آزمایش آزمایش کنید تا مناسب ترین روش برای استفاده را تعیین کنید.

هیپوکلریت سدیم

این ماده فعال در سفید کننده خانگی و کلر استخر است. این یک روش ارزان قیمت برای موارد خفیف رنگ آمیزی وانادیوم است. به سادگی هیپوکلریت سدیم را بدون قبل از خیس کردن روی لکه اسپری کنید یا برس بزنید، بگذارید بماند تا لکه از بین برود و سپس بشویید.

اسید اگزالیک

این احتمالاً شناخته شده ترین ماده شیمیایی برای از بین بردن لکه های وانادیوم است. با این حال، در صورت استفاده، باید شستشوی خنثی کننده را دنبال کنید. این عمل معمولا حذف می شود و لکه های بیشتر با ماهیت جدی می تواند منجر شود.

روش صحیح این است:

  1. 20 تا 40 گرم اسید اگزالیک را در هر لیتر آب (ترجیحا داغ) مخلوط کنید.
  2. بدون خیس شدن از قبل روی آجرهای لکه دار بمالید.
  3. با استفاده از محلول 15 گرم بی کربنات سدیم در هر لیتر آب، اسید اگزالیک را خنثی کنید. شستشو نکنید.

هیدروکسید پتاسیم یا هیدروکسید سدیم (سودا سوز آور)

150 گرم پتاسیم یا سدیم هیدروکسید را در هر لیتر آب مخلوط کرده و روی آجرهای لکه دار بمالید. روی دیوار بگذارید تا لکه از بین برود، سپس بشویید. پس از این کار ممکن است یک بقایای سفید ظاهر شود، و باید آن را نیز جدا کنید. هنگام استفاده از محلول های بسیار خورنده مانند این ها باید احتیاط بیشتری کرد.

پاک کننده های اختصاصی

اینها پاک کننده های همه منظوره هستند که به سرعت لکه را از بین می برند. هنگام استفاده از یک محصول تمیز کننده اختصاصی باید دستورالعمل ها و اقدامات ایمنی سازنده را رعایت کرد.

گلدهی

گل شکوفه یک لکه نیست، بلکه یک رسوب پودری و گاهی «کرکی» است که بر روی سطوح مصالح ساختمانی متخلخل مانند واحدهای بنایی، ملات و بتن تشکیل می شود. ظاهر موقت شکوفه در سنگ تراشی جدید رایج است.

تکنیک های آزمایش آجرهای عایق در دمای بالا
بیشتر بخوانید

تشکیل گلدهی به سه شرط نیاز دارد:

  1. وجود نمک های محلول
  2. مقدار بیش از حد آب وارد سنگ تراشی می شود
  3. تبخیر آب با خشک شدن سنگ تراشی و رسوب نمک روی سطح.

نمک های محلول که به صورت شکوفه ظاهر می شوند می توانند از منابع مختلفی وارد دیوار شوند:

اجزای ملات، به ویژه سیمان.

اجزای ملات، به ویژه سیمان.

  • خاک یا در تماس با دیوار پر کنید.
  • سمپاشی دریا در مناطق ساحلی.
  • واحدهای سنگ تراشی، با این حال، این یک منبع رایج نیست.

هر موقعیتی که اجازه دهد مقادیر بیش از حد آب وارد دیوار شود، به احتمال زیاد باعث افزایش شکوفه می شود.

شایع ترین علل عبارتند از:

  • برخوردهای ضعیف و چشمک زدن.
  • عدم محافظت از آجرکاری های جدید در هنگام باران، آجرکاری را قطع می کند.

تکنیک های حذف برای گلدهی

بیشتر شکوفه ها به طور طبیعی در طول زمان ناپدید می شوند. با این حال، حذف آن را می توان با مسواک زدن با یک برس خشک و سفت تسریع کرد. استفاده از گردگیر یا جاروبرقی برای جمع آوری نمک ها پس از مسواک زدن توصیه می شود زیرا از ورود مجدد نمک ها به آجرکاری یا هرگونه مواد متخلخل سنگفرش زیر جلوگیری می کند.

پس از مسواک زدن و تمیز کردن، می توان از یک پارچه جاذب (که فقط تا زمانی که مرطوب شود) برای جمع کردن باقیمانده ها استفاده کرد.

شستشوی مکرر پارچه در آب شیرین توصیه می شود. شستشوی آجرکاری با آب تنها باعث جذب مجدد نمک در آجر می شود و پس از خشک شدن دوباره ظاهر می شود.

گرافیتی و رنگ آمیزی

این لکه ها به سختی پاک می شوند، به خصوص اگر کهنه باشند. رسوبات رنگ قدیمی احتمالاً به ترکیبی از تکنیک های حذف نیاز دارند.

تکنیک های حذف گرافیتی و رنگ

رنگ آئروسل تازه

رنگ آئروسل تازه

مطابق دستورالعمل سازنده از یک رنگ پاک کن تجاری استفاده کنید.

رنگ ها یا لعاب های مبتنی بر روغن

بسوزانید و با خراش دادن و برس کشیدن سیمی، اطمینان حاصل کنید که به آجرکاری آسیب نرسانید.

رنگ خشک شده

  1. محل لکه را برای چند دقیقه با رنگ پاک کن از نوع متیلن دی کلراید بپوشانید.
  2. اسکراب کنید تا لایه رنگ شل شود.
  3. با آب بشویید تا رنگ شل شده شسته شود.
  4. تا زمانی که لکه از بین برود، آن را با پودر آب شویی بشویید.

روش ضماد

اگر با این روش ها تمام آثار رنگ از بین نرود، احتمالاً نیاز به ضماد زدن خواهد بود:

  1. محلول قوی هیدروکسید سدیم (سودا سوزآور) را در یک پایه بی اثر مانند خاک دیاتومه مخلوط کنید.
  2. به عمق حدود 5 میلی متر بمالید و حداقل 24 ساعت قبل از شلنگ روی دیوار بگذارید.

پاشش آهن و جوش

در جایی که فولاد محافظت نشده در سنگ تراشی ساخته می شود، لکه های زنگ زدگی ناخوشایند ممکن است روی آجرها و درزها ایجاد شود. اگر جوشکاری خیلی نزدیک به سنگ تراشی انجام شود، لکه های مشابهی ایجاد می شود.

تکنیک های حذف آهن و پاشش جوش

اسید فسفریک

  1. قدرت و مدت زمان کاربرد متفاوت خواهد بود.
  2. به عنوان یک راهنمای کلی، از مخلوطی از 1 قسمت اسید فسفریک و 6 قسمت آب استفاده کنید.
  3. با قلم مو یا اسپری روی دیوار خشک بمالید و بگذارید بماند تا لکه از بین برود، معمولاً در عرض 30 دقیقه، اما می تواند تا 24 ساعت باشد.
  4. ممکن است بیش از یک برنامه مورد نیاز باشد.

اسید اگزالیک

  1. از قدرت محلول 20 تا 40 گرم در هر لیتر آب استفاده کنید.
  2. روش استفاده مانند تیمار اسید فسفریک است.
  3. ممکن است بیش از یک برنامه مورد نیاز باشد.

پاک کننده های اختصاصی

اینها پاک کننده های همه منظوره هستند که به سرعت لکه را از بین می برند. هنگام استفاده از یک محصول تمیز کننده اختصاصی باید دستورالعمل ها و اقدامات ایمنی سازنده را رعایت کرد.

لکه های روغن، قیر و قیر

این لکه ها عموماً از اقدامات سایر مشاغل یا به دلیل عدم دقت در محافظت از مواد در سازه به وجود می آیند.

تکنیک های حذف لکه های روغن، قیر و قیر

  1. درمان با یک عامل امولسیون کننده تجاری (محلول چربی زدایی).
  2. برای جابجایی لکه، یک امولسیفایر را با نفت سفید مخلوط کنید. نفت سفید را فقط با امولسیفایر مخلوط با آب تمیز کنید. روغن سفت شده ابتدا باید خراشیده شود یا روغن آزاد بلافاصله با یک جاذب مانند دستمال کاغذی پاک شود. از پاک کردن باید اجتناب شود زیرا لکه را پخش می کند و تمایل دارد روغن را وارد سنگ تراشی کند. سپس ناحیه آسیب دیده باید با یک ماده جاذب خشک مانند خاک دیاتومه، آهک هیدراته یا سفیدک پوشانده شود و این روش تا زمانی که بهبود بیشتری حاصل نشود تکرار شود. (انتخاب ماده جاذب تابعی از رنگ واحد و مقبولیت یا عدم پذیرش مواد در بین فواصل سطح خواهد بود.)
  3. تمیز کردن بخار با محلول داغ 10 درصد هیدروکسید سدیم نیز ممکن است استفاده شود، اما خطر سفید شدن وجود دارد.
  1. روش دیگر استفاده از ضماد نفتا یا تری کلرواتیلن در ناحیه لکه شده است.

رشدهای ارگانیک

رشدهای ارگانیک

این موارد در مواردی که سنگ تراشی با خاک مرطوب در تماس است، مانند جعبه های گل، دیوارهای حائل و در نقاط بدون آفتاب رایج است.

برخی از کنترل رشد ارگانیک را می توان با استفاده از دافع آب یا درزگیرهای شفاف به دست آورد. جعبه های گل و قسمت پشتی دیوارهای حائل آجری باید با ملات ضد آب سیمان شوند یا با ورقه های پلاستیکی سنگین پوشانده شوند تا از نشت آب به دیوار جلوگیری شود. همچنین توصیه می‌شود که بالای این دیوارها را درآورید یا یک پوشش آجری ایجاد کنید تا اطمینان حاصل شود که ریزش متقاطع مناسبی برای ریختن سریع آب فراهم می‌شود.

تکنیک های حذف رشدهای آلی

تکنیک های حذف رشدهای آلی

تا جایی که ممکن است باید با مسواک زدن شدید با یک برس موی رشد از بین برود. برای رشد سنگین، خراش دادن و برس کشیدن سیمی ممکن است لازم باشد.

پس از این تمیز کردن خشک، از یک علف کش اختصاصی یا کلر مایع استفاده کنید که باید چند روز روی سطح باقی بماند. مسواک بزنید و با آب داغ و مواد شوینده تمیز کنید.

لکه های دود

این لکه ها از شرایط جزئی در اطراف شومینه های باز خانگی تا مشکلات عمده تمیز کردن سنگ تراشی صورت در ساختمان های آسیب دیده در اثر آتش سوزی متفاوت است. درمان های شیمیایی زیر ممکن است با تمیز کردن جت آب با فشار بالا تکمیل شود تا بسیاری از شکاف های کوچک روی سطح سنگ تراشی را تمیز کند.

تکنیک های از بین بردن لکه های دود

لکه های جزئی

لکه های جزئی را می توان به راحتی با صابون شکر که مخلوطی بسیار قلیایی است پاک کرد. حدود 500 گرم را در 2 لیتر آب داغ مخلوط کرده و با برس به مقدار زیاد بمالید. پس از ناپدید شدن لکه ها با مخلوطی از مواد شوینده و پودر تمیز کننده خانگی حاوی هیپوکلریت سدیم بشویید.

ساختمان های آسیب دیده از دود

مشکلات در ساختمان های آسیب دیده در اثر آتش سوزی معمولاً پیچیده است، با لکه های دود گسترده و لکه های شدید موضعی در جایی که مواد بسیار قابل احتراق سوخته اند. درمان اولیه با صابون قند برخی از رسوبات را از بین می برد. این را می توان با استفاده از هیپوکلریت سدیم دنبال کرد. ماده شیمیایی با استحکام کامل باید حدود 10 دقیقه قبل از شستشو و شلنگ روی دیوار باقی بماند.

مناطق به شدت آسیب دیده

این موارد ممکن است نیاز به درمان ضماد داشته باشند:

  1. از مواد پرکننده بی اثر مانند خاک دیاتومه، مخلوط با هیپوکلریت سدیم (سفید کننده) استفاده کنید تا خمیر غلیظی تشکیل شود.
  2. با ماله یا شناور استیل تا عمق 5 میلی متر روی نواحی لکه دار بمالید.
  3. 24 تا 48 ساعت قبل از برداشتن با شلنگ و شستشو روی دیوار بگذارید.

خاک و دوده

پایه های سنگ تراشی اغلب با پاشیدن از خاک مجاور تغییر شکل می دهند. این رسوبات باید در اسرع وقت حذف شوند.

این لکه ها از رسوب طولانی مدت در هوا به وجود می آیند. گریم در مناطق صنعتی با مشکلات آلودگی شدید بدترین است.

موارد خاص ممکن است، به عنوان مثال، از رسوب پرندگان یا نزدیکی به خطوط راه آهن رخ دهد. سطوح افقی مانند تاقچه ها، طاقچه ها و درزهای بنایی چنگکی بدترین مناطق آسیب دیده هستند.

تکنیک های حذف خاک و دوده

شستشو با الیاف یا برس نرم برنزی و مواد شوینده مایع معمولاً مؤثر است. برای جلوگیری از رنگ آمیزی زنگ ناشی از موهای شکسته، از برس های سیمی فولادی استفاده نکنید.

کارهای بزرگ معمولاً توسط تمیز کننده های متخصص با استفاده از آب پرفشار و سندبلاست خشک یا مرطوب انجام می شود. تمیز کردن آزمایشی باید قبل از اتخاذ تکنیک تمیز کردن نهایی انجام شود.

لکه های چوب

اینها معمولاً از پخش لکه های تانن یا رزین روی دیوار، به ویژه از چوب های سخت ناشی می شوند. لکه‌ها معمولاً قهوه‌ای یا خاکستری هستند و هم روی آجر و هم روی ملات دیده می‌شوند.

تکنیک های حذف لکه های چوبی

به طور معمول لکه های چوب با شستشو با محلول 20-40 گرم اگزالیک اسید در هر لیتر آب داغ پاک می شوند. بعد از این درمان دیوار را خنثی کنید.

در مواردی که لکه توسط این محلول پاک نمی شود، می توان از دو روش درمانی دیگر استفاده کرد. یکی این است که یک محلول سفید کننده حاوی هیپوکلریت سدیم بمالید و بگذارید روی دیوار خشک شود. درمان دیگر همان روشی است که برای از بین بردن سوختگی اسیدی در این بخش توصیه شده است.

لکه های منگنز

تغییر رنگ قهوه ای مایل به آبی تیره ممکن است روی آجرهایی که با افزودن منگنز در حین ساخت به رنگ خاکستری یا قهوه ای درآمده اند ایجاد شود. لکه به طور مشخص در امتداد لبه های آجر رخ می دهد و عموماً در اثر نفوذ بیش از حد آب ایجاد می شود.

در موارد شدید، ممکن است به صورت لکه ای در سطح آجر ظاهر شود.

مشکل رنگ‌آمیزی منگنز نه آنقدر از بین بردن لکه، بلکه جلوگیری از بازگشت آن در مدت کوتاهی با موارد زیر است:

  • به حداقل رساندن نفوذ آب به آجرکاری با اطمینان از پر شدن تمام درزهای ملات.
  • استفاده از اتصالات اتو شده زیرا سپر آب و هوای بهتری نسبت به انواع دیگر ایجاد می کنند.
  • اطمینان از موثر بودن پوشش های بالای دیوار.
  • پوشش تمام آجرکاری های در حال ساخت در دوره های آب و هوای مرطوب. قرار دادن غشاهای موثر مقاوم در برابر رطوبت با پیشرفت آجرکاری.

تکنیک های حذف لکه های منگنز

اسید فسفریک

  1. 1 قسمت اسید فسفریک را با 6 قسمت آب مخلوط کنید.
  2. با قلم مو یا اسپری روی دیوار خشک بمالید.
  3. از پاشیدن سطوح فلزی مجاور خودداری کنید.
  4. واکنش می تواند تا 24 ساعت طول بکشد و ممکن است بیش از یک بار استفاده لازم باشد.

استیک اسید

  1. 1 قسمت اسید استیک (80 درصد قوی تر) را با 1 قسمت پراکسید هیدروژن (غلظت 30 تا 35 درصد) با 6 قسمت آب مخلوط کنید.
  2. با قلم مو یا اسپری روی دیوار خشک بمالید.
  3. از پاشیدن سطوح فلزی مجاور خودداری کنید. واکنش باید تقریباً فوری باشد.
  4. با این حال، ممکن است بیش از یک برنامه مورد نیاز باشد.

منبع:

https://littlehamptonbrick.com.au/clay-masonry-cleaning-manual/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *