نگهداری، مراقبت و تمیز کردن آجر

نگهداری، مراقبت و تمیز کردن آجر

آجر ماده ای است که برای ماندگاری ساخته شده است، اما همچنان نیاز به نگهداری دارد. در حالی که برخی از موارد بهتر است در اختیار متخصصان گذاشته شود، راه‌های زیادی برای صاحبان خانه وجود دارد تا از آسیب بیشتر به آجر جلوگیری کنند. این نکات ساده نگهداری به شما کمک می کند تا آجر و خانه شما کاملاً جدید به نظر برسد.

آجر از مستعمرات باشکوه گرفته تا مزارع ساده، قرن ها به عنوان یک مصالح ساختمانی محبوب باقی مانده است. بهره وری انرژی و جذابیت زیبایی شناختی آن از نظر ارزش فروش مجدد یک امتیاز اضافی است. آجر نسبتاً بدون تعمیر و نگهداری است، اما تمیز کردن گاه به گاه، بررسی های نقطه ای از نظر آسیب آب، و نقطه گذاری مجدد برای اطمینان از یکپارچگی ساختاری طولانی مدت ضروری است.

زمانی که صحبت از تمیز کردن آجر به میان می‌آید، رویکرد کم تهاجمی باید اولین برنامه عمل شما باشد. درست مانند لباس های کثیف، انواع مختلف کثیفی در آجر نما خانه شما به یک ماده تمیز کننده متفاوت نیاز دارد. سالی یک بار از شلنگ باغبانی، با نازل اسپری یا بطری اسپری برای پاک کردن هرگونه آلودگی شل استفاده کنید.

اقدامات از بین بردن لکه ها از آجر

خزه، کپک

اگر قسمت خاصی از خانه شما نور خورشید کمی دریافت می کند و پوشش گیاهی اطراف مرطوب است، مراقب رشد خزه، یا کپک باشید. محلول یک فنجان سفید کننده مخلوط با یک گالن آب را می توان با یک برس اسکراب استفاده کرد و می توان از آن برای تمیز کردن بیشتر مناطق مشکل استفاده کرد. از یک برس موی طبیعی یا مصنوعی استفاده کنید (برس های سیمی ردپایی از فولاد در پشت خود باقی می گذارند که باعث زنگ زدگی و تغییر رنگ آجرها می شود). قبل از استفاده از محلول سفید کننده روی آجر، محل را کاملا خیس کنید. این به جلوگیری از جذب سفید کننده توسط آجر کمک می کند.

معایب مصالح آجری
بیشتر بخوانید

آسیب آب

آسیب آب به علت یکی از دو حالت ایجاد می شود: پس زدن پاشیده یا افزایش رطوبت. در پشت پاشیدن، باران به طور مداوم با آجر برخورد می کند و  ملات خیس می شود و باعث ترک خوردن درزهای ملات یا آجرها می شود. هنگامی که آب زیرزمینی از پایین به سمت بالا تراوش می کند و آنچه را که خط جزر و مد نامیده می شود پشت سر می گذارد، افزایش رطوبت حاصل می شود. رطوبت بالای خط جزر و مد در نهایت تبخیر می‌شود، اما کریستال‌های نمکی که باقی می‌مانند، به مرور زمان باعث شکسته شدن آجرها و ملات می‌شوند. چرخه های انجماد و ذوب می تواند آسیب به آجرهای آغشته به آب را تسریع کند، بنابراین تعمیر زودهنگام مشکلات از تعمیرات گسترده تر در آینده جلوگیری می کند. به طور سالانه به دنبال آسیب آب باشید و هر پنج تا ده سال یکبار برای برخی از موارد احتمالی آن بودجه را در نظر بگیرید.

ملات کاری مجدد آجر

ملات کاری مجدد آجر

در جاهایی که درزهای ملات نرم شده و یا خود ملات ترک خورده یا آسیب دیده است، نوک تیز کردن ضروری است. ملات آسیب دیده با دقت برداشته می شود تا مزاحمتی در آجرکاری اطراف ایجاد نشود. ملات تازه در لایه ها اعمال می شود. در هنگام رینگونت، عمق ملات جدید باید دو برابر عرض درز ملات باشد. ملات که مستقیماً روی سطح آسیب دیده اعمال می شود مقاومت نمی کند.

صاحبان خانه های تاریخی یا قدیمی می خواهند مطمئن شوند که ملات تازه با اصل مطابقت دارد. یک پیمانکار نمونه ای از ملات را می گیرد، آن را خرد می کند و در اسید حل می کند. این فرآیند بایندر را حذف می کند و دانه های ماسه را پشت سر می گذارد و تشخیص سایه مناسب را آسان تر می کند.

4 دلیل برای اینکه آجر بهترین مصالح ساختمانی است
بیشتر بخوانید

حذف رنگ از آجر

نقاشی نمای آجری برای اولین بار در اوایل دهه 1800 مرسوم شد. پاک کردن رنگ از آجر می تواند یک فرآیند پر زحمت باشد. درمان های شیمیایی برای حذف رنگ بهترین کار را دارد و بهتر است به متخصصان واگذار شود. سندبلاست هرگز نباید راه حلی برای حذف رنگ باشد، زیرا باعث آسیب ماندگاری به زیبایی و یکپارچگی آجر می شود. آجر باقیمانده از نظر بافت خشن خواهد بود و از آنجایی که سندبلاست پوسته بیرونی آجر سخت شده در کوره را از بین می‌برد، نسبت به تجمع کثیفی و نفوذ رطوبت حساس‌تر می‌شود. این امر به ویژه در مورد آجرهای ساخته شده قبل از شروع قرن صدق می کند.

روشهای تهاجمی، مانند کاربردهای شیمیایی که برای از بین بردن گچ، کربنات کلسیم و زنگ استفاده می‌شوند، بهتر است به متخصصان واگذار شوند. مواد شیمیایی باید در غلظت های مختلف آزمایش شوند. غلظت خیلی زیاد می تواند سطح آجر را حکاکی کند، به شیشه پنجره آسیب برساند یا باعث تغییر رنگ شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *