آجرسنتی

کاربرد آجر سنتی

آجر سنتی را بشناسید ؛ آجر یکی از مصالح ساختمانی است که کاربرد آن از زمان های بسیار گذشته، در صنعت ساخت و ساز ایران مورد توجه بوده است. آجر را به روش های مختلفی ساخته و در قسمت های مختلف  ساختمان  مانند  کف، قوس، پوشش سقف، نما سازی استفاده می کردند. کاربرد آجر در دوران های مختلف به پنج دسته تقسیم می شود. قرن دوم تا پنجم، که در این دوران آجرکاری به صورت ساده بود.

دوران دوم قرن پنجم تا نیمه قرن هفتم بود که در این دوران آجر کاری به اوج خود رسیده و در انواع بنا ها استفاده می شد. دوران سوم، قرن هفتم تا قرن دهم، که در آن از ترکیب آجر با کاشی و یا سنگ استفاده می کردند. دوران چهارم قرن دهم تا دوازدهم می باشد که در آن هم به علت رواج کاشی کاری، اهمیت آجر پایین می رود. دوران پنجم قرن دوازده تا سیزدهم است، و در این دوران کاربرد آجر دوباره به اوج می رسد. در اصل اهمیت آجر از دیرباز مورد توجه بوده است، پس آشنایی با انواع آجر بسیار مهم است. برای آشنایی با ویژگی های آجر سنتی مطالب زیر را مطالعه کنید.

تعریف و کاربرد  آجرسنتی

اگر برای آجر سنتی تعریفی ساده  مطرح شود، این است که آجر، سنگ مصنوعی است که از پختن خاک رس به دست می آید و ابعاد و رنگ آن براساس نیاز ها و استاندارد ها تعیین می شود. آجر سنتی در دمای 900الی 1200در جه سانتیگراد پخته می شوند و در پلاک های با ابعاد 2.7*5.20 سانتیمتر تولید می شوند.

5 دلیل اصلی استفاده از آجر نسوز
بیشتر بخوانید

از آجر های سنتی در نما نیز بسیار استفاده می شود که بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین در گنبد ها و گلدسته های مساجد، اماکن قدیمی یا بازسازی آن ها کاربرد دارد. مثلا در دیوار های سی و سه پل آجر سنتی به کار رفته است.

آجرسنتی به چه روشی تولید می شود؟

در مرحله اول مواد مورد نظر را استخراج می کنند. در مرحله دوم، مواد استخراج شده را آماده می کنند و مواد اولیه و متریال آجر آماده می شود. سپس در مرحله سوم، که مرحله تولید آجر می باشد، عمل قالب گیری مواد و خاک انجام می گیرد.

در نهایت، در مرحله آخر مواد را از قالب بیرون می آورند و آر ها را جهت پخت به کوره های آجر پزی منتقل می کنند. آجرسنتی 10 سوراخه  نیز،  به این  روش تولید می گردد.

با ویژگی های مکانیکی و شیمیایی آجرسنتی آشنا شوید.

طبق استاندارد های ایران، میزان جذب آب در آجر های سنتی حداکثر 20 درصد و حداقل 8 درصد تعیین شده است. چون آجر های در نما سازی ها بسیار کاربرد دارند، باید عاری از هرگونه معایب ظاهری مانند ترک خوردگی و شوره زدگی و … باشند. در برابر یخبندان مقاوم باشند و در آزمایش یخ زدگی دچار خرابی ظاهری مانند ترک و … نشوند.

وجود یک ترک عمیق در سطح متوسط آجرهای سنتی ، حدکثر تا عمق 40 میلیمتر در آجر پشت کار باشد مانعی ندارد ولی به طور کلی در آجرسنتی ترک دار نباید بیش از 25 درصد باشد.

در کل، قدمت استفاده از آجر به ده هزار سال پیش می رسد. اما با گذشت این زمان باز هم به عنوان یک مصالح ساختمانی مدرن در ساخت و ساز کاربرد فراوان دارد.

طرز تهیه آجر
بیشتر بخوانید

جهت دریافت مشاوره و یا سفارش انواع آجر نما با ما در ارتباط باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *