اجر قزاقی و مزایای ان

اگر بخواهیم زیبا ترین و مستحکم ترین و سنتی ترین اجری که با گذشت این همه سال باز هم تولید شده و خواهان خاص زیادی دارد را نام ببریم فقط یک گزینه وجود دارد و ان هم اجر قزاقی است اجر قزاقی جزو قدیمی ترین اجرها و هم پای اجر های ختائی و نظامی تولید میشده و چون اجر های نظامی و ختائی از نظر ابعاد بزرگ بوده و حمل و جابجایی و اجرا توسط نماکار مشکل بود به همین دلیل از رده خارج شده و اجر قزاقی همچنان تنها اجر سنتی تولید شده در کشور است.
اجر قزاقی در 3 نوع اجر قزاقی کامل و اجر قزاقی نیمه و اجر قزاقی 20*20 یا همان کف فرش تولید میشود. تولید این نوع اجر از همان زمان قدیم هیچ تغییری نکرده و همچنان به صورت کاملا سنتی و تماما با دست انجام‌‌ می‌گیرد. راز ماندگاری اجر قزاقی تا کنون زیبایی بی حد و دلربایی بی اندازه این نوع اجرنما پس از اتمام کار‌‌ می‌باشد که چشم هر بیننده‌ای را برای مدتی مات و مبهوت جلوه و زیبایی خود میکند.
این امر برای بارها ثابت شده است که اگر کسی نمای سازه‌ای که با اجر قزاقی اجرا شده باشد را ببیند تمام طرح هایی که قبل از ان برای نمای ساختمان خود در نظر گرفته را دور ریخته و به فکر اجرا نماکاری سازه خود با اجر قزاقی‌‌ می‌افتد.
اجر قزاقی که اصطلاحا به ان اجر قزاقی کامل‌‌ می‌گویند بیشتر برای مرمت پروژه های میراث فرهنگی مورد استفاده قرار میگیرد به این دلیل که اجر قزاقی دقیقا همان اجری است که برای ساخت ان نمای تاریخی به کار رفته ولی امروزه برای هر چه سبکتر در امدن سازه برای نماکاری از اجرهای قزاقی نیمه استفاده‌‌ می‌شود که همان جلوه اجر قزاقی کامل را دارد ولی با نصف وزن ان نمای ساختمان اجرا میشود.
اجر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *