آجر ماشینی بهتر است یا آجر دستی

آیا باید از آجرهای ماشینی استفاده کنید یا آجرهای دست ساز؟

هنگام ساختن یک خانه جدید یا انجام یک پروژه بازسازی، یکی از تصمیمات کلیدی که باید گرفته شود، نوع آجر مورد استفاده است. در حالی که آجرهای ماشینی در سال های اخیر به دلیل اندازه و شکل سازگار بسیار محبوب شده اند، بسیاری از سازندگان و صاحبان خانه ها همچنان آجرهای دست ساز را به دلیل شخصیت برجسته و جذابیت هنری خود انتخاب می کنند. اما کدام گزینه برای پروژه شما بهترین است؟

خوب، هر دو نوع آجر جوانب مثبت و منفی خود را دارند. بنابراین، اگر در انتخاب بهترین از بین هر دو سردرگم هستید، ممکن است بخواهید قبل از تصمیم گیری، این تفاوت ها را در نظر بگیرید. ما در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم.

تفاوت بین آجرهای دست ساز و آجرهای ماشینی چیست؟

تفاوت بین آجرهای دست ساز و آجرهای ماشینی چیست

آجر دست ساز آجر ماشینی
آجرهای دست ساز با استفاده از روش سنتی ریختن خاک رس در قالب ساخته می شوند. سپس آنها را قبل از پختن خشک می کنند. نتیجه محصولی است که ظاهری روستایی را با ارزش ملکی سنتی ترکیب می کند. از طرف دیگر، آجرهای ماشینی از طریق یک فرآیند خودکار مدرن ساخته می شوند. اینها با مقاومت فشاری بالا تولید می شوند تا سایش طولانی مدت را به حداقل برسانند. همچنین در برابر وزنه های سنگین بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل، آنها در صنعت ساختمان ترجیح داده می شوند.
آنها بسیار گران تر از ماشین های ساخته شده هستند. ساخت آنها بیشتر طول می کشد و خرید آنها هزینه بیشتری دارد. اما، آنها می توانند ارزش هزینه اضافی را داشته باشند. این به این دلیل است که ظاهری منحصر به فرد ارائه می دهند و بادوام و همه کاره هستند. این آجرها را می توان در طیف وسیعی از رنگ ها و بافت ها تولید کرد. آنها را می توان متناسب با هر سبک معماری طراحی کرد و در کاربردهای مختلف موجود است. با این حال، برچسب قیمت بالای آنها می تواند برای برخی افراد یک راه حل باشد.
این نوع آجرها ظاهر سنتی تری دارند و گزینه مناسبی برای املاک تاریخی هستند. آنها همچنین در اندازه های غیر استاندارد موجود هستند. این آجرها ظاهری شیک دارند که برای خانه‌های شیک و رستوران‌ها و بسیاری موارد دیگر مناسب‌تر است.

چه استفاده از آجرهای دستی یا ماشینی را انتخاب کنید، ظاهری متمایز و جالب به پروژه شما می بخشند. با این حال، اگر فقط به دنبال یک روکش تمیز و صاف هستید، ممکن است بخواهید آجرهای ماشینی را در نظر بگیرید.

آجرهای ماشینی چیست؟

محصولات ماشینی ویژگی های خاص خود را دارند و آجر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این آجرها به دلیل دقت و کیفیت بالا معروف هستند. آنها با استفاده از روش اکستروژن و سیم برش تولید می شوند.

تولیدکنندگان آجرهای ماشینی، مقادیر زیادی آجر با کیفیت بالا را مطابق با مشخصات دقیق تولید می کنند. این دقت و یکنواختی را در کل پروژه ساخت و ساز تضمین می کند.

  • اکستروژن پرکاربردترین روش برای ساخت آجر (یا سیم برش) است. یک ماشین باید خاک رس (و گاهی اوقات مواد دیگر) را از طریق قالب فشار دهد تا آجرهای معمولی در اندازه و شکل تولید شود.
  • آجرهای سیمی با اکسترود مداوم آجرها به اندازه و شکل مناسب و سپس برش دادن هر آجر با دست با سیم ساخته می شوند. به عنوان مثال، آب می تواند خاک رس را از قالب ها جدا کند و آجرهای “آب زده” ایجاد کند. یا با استفاده از ماسه برای ساخت آجرهای گلی نرم.

 

فرآیند ساخت آجر ماشینی

خشك كردن

وقتی آجرها حاوی یک پیمانه آب هستند، قبل از سوختن باید از طریق خشک کردن تبخیر شوند. آجر در هنگام خشک شدن حدود 10 درصد کوچک می شود. بنابراین برای جلوگیری از ترک خوردن، فرآیند باید به دقت مدیریت شود.

ترکیب آجر نما و سنگ
بیشتر بخوانید

خشک کن ها با احتراق تراشه چوب در دیگ های زیست توده گرم می شوند. آجرها پس از خشک شدن به صورت دستی در کوره قرار داده می شوند، با فاصله انگشتی بین هر آجر برای ایجاد بهترین آتش.

پخت و اختلاط

کوره های نفت سوز حدود 24 ساعت قبل از خنک شدن در طی سه روز می سوزند. سپس کوره یک بار در هفته تخلیه می شود. همه آجرها پس از خارج کردن از کوره به صورت دستی مخلوط می شوند تا از ترکیب رنگی یکسان اطمینان حاصل شود. این امر قوام رنگ را بهبود می بخشد.

 

آجرهای دست ساز چیست؟

آجرهای دست ساز به صورت دستی در قالب های سمباده کاری شده قرار می گیرند بدون اینکه از هیچ ماشینی برای فشرده سازی یا برش آنها استفاده شود. با توجه به روش متمایز تولید آجر، آجرهای دست ساز دارای چین و چروک و خطوط متحرک بر روی سطوح خود هستند.

آب موجود در خاک رس پس از خشک شدن در یک محیط کنترل شده تبخیر می شود و آجرهای دست ساز مانند آجرهای ماشینی در کوره سوزانده می شوند. آجرهایی که با دست ایجاد می شوند، برخلاف تابلوهای نقاشی یا پتوی بافتنی، کاملاً با دست ساخته نمی شوند. این نام اشاره به این واقعیت دارد که هیچ ماشین آلاتی در تراکم یا برش آجر استفاده نمی شود. در عوض، آنها را به صورت دستی در قالب های سمباده ای پرتاب می کنند.

در نتیجه، چین و چروک‌ها و خطوط موج‌دار روی نمای آجر ایجاد می‌شود و کیفیتی متمایز به آن می‌دهد که دستگاه نمی‌تواند آن را تکرار کند. علاوه بر این، آنها را می توان در هر اندازه ای که سازنده بخواهد تولید کرد. این می تواند در اندازه متریک فعلی، اندازه سنتی امپراتوری یا چیزی کاملاً متفاوت باشد.

آنها پس از قرار دادن در قالب ها در یک محیط کنترل شده خشک می شوند و اجازه می دهند آب موجود در خاک رس تبخیر شود.

 

فرآیند ساخت آجرهای دست ساز

آجرهای دست ساز در یک کوره گرم می شوند تا قوام بیشتری در آجرها ایجاد شود. با این حال، برخی از تولیدکنندگان به استفاده از کوره های تونلی معمولی برای حفظ اثر تاریخی معتبر ادامه می دهند. پس از تولید همه آجرها، تعدادی از آنها برای مخلوط‌ها و رنگ‌های مختلف انتخاب می‌شوند.

دلایل برتری آجرهای ماشینی

پنج دلیل اصلی برتری آجرهای ماشینی نسبت به آجرهای دست ساز به شرح زیر است:

  1. سازگاری

طراحی تقریباً جهانی، شکل یا بی نظمی ابعادی آجرهای دست ساز به طور قابل توجهی بر ساختار تأثیر می گذارد. از طرفی آجرهای ماشینی از هر نظر یکنواخت هستند حتی تا آخرین آجر دسته قبلی. در نتیجه، آنها اطمینان حاصل می کنند که نه زیبایی سازه و نه یکپارچگی ساختاری آن به خطر می افتد.

  1. مقاومت فشاری بالا

دلیل اصلی ترجیح آجرهای ماشینی، مقاومت فشاری فوق العاده بالای آنهاست. از آنجایی که این آجرها از خاک رس از پیش فرآوری شده که به صورت پودر ریز آسیاب شده ساخته شده اند، در برابر فشارها و وزن های سنگین بسیار مقاوم هستند و فقط به یک لایه نازک گچ برای تقویت نیاز دارند.

بیشتر خانه‌های جدید دارای سطوح ارتعاش قابل توجهی هستند، به خصوص هنگامی که از خطوط راه‌آهن یا بزرگراه‌ها بالا می‌روید یا نزدیک‌تر می‌شوید. آجرهای ماشینی به دلیل استحکام فشاری بالا می توانند بیشتر این ارتعاشات را جذب کنند و باعث کاهش سایش و پارگی طولانی مدت شوند.

  1. جذب آب کم

اکثر آجرهای دست ساز دارای نرخ جذب آب قابل توجهی هستند که اگر حتی اندکی نشتی یا تراوش آب وجود داشته باشد باعث رشد خزه و گیاه در طول زمان می شود. از سوی دیگر، آجرهای ماشینی دارای نرخ جذب آب اندکی هستند که به جلوگیری از توسعه پوشش گیاهی، ترک، ضعف ساختاری، لایه برداری رنگ و غیره کمک می کند.

  1. قابلیت سفارشی سازی

آجرهای دست ساز به دلیل فرآیند تولید، اغلب فقط در شکل ها، اندازه ها و رنگ های معمولی عرضه می شوند. با این حال، آجرهای ماشینی، مانند آجرهای دو سوراخ و چند سوراخ، می توانند در رنگ ها، بافت ها و شرایط مختلف ایجاد شوند. این امر کاربردی بودن و جذابیت زیبایی شناختی سازه را برجسته می کند و آجرهای ماشینی را در طیف گسترده ای از پروژه های ساختمانی قابل استفاده می کند.

  1. عایق حرارتی و صدا

در نهایت، آجرهای ماشینی می توانند به دلیل ترکیب و فرآیند ساخت، عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی را ارائه دهند و آنها را برای استفاده در سازه های مسکونی یا تجاری ایده آل کند.

آجر نما مشکی
بیشتر بخوانید

آجرهای ماشینی به دلیل ساخت حجیم و چند سوراخ یا توخالی، مقاومت بسیار خوبی در برابر امواج صوتی دارند و در شرایط مختلف محیطی کنترل دما را حفظ می کنند. آجرهای ماشینی با دوام استثنایی خود در بسیاری از پروژه های ساختمانی به کار می روند.

امروزه طیف گسترده ای از آجرهای ماشینی تخصصی با ویژگی ها و کاربردهای مختلف در بازار وجود دارد که ممکن است متناسب با نیاز شما باشد. آجرهای ماشینی به عنوان بهترین گزینه ظاهر شده اند زیرا پیشرفت فناوری به سرعت ماهیت، دامنه و اهداف پروژه های ساختمانی را تغییر می دهد.

 

شهر آجر چگونه به شما کمک می کند تا بهترین آجرهای با کیفیت را تهیه کنید؟

ما در شهر آجر انواع آجر نما و آجر نسوز را عرضه میکنیم و می‌دانیم که معماران و طراحان اغلب دیدگاه‌های خاصی دارند که به اندازه‌ها، شکل‌ها، منحنی‌ها و رنگ‌های تخصصی آجر نیاز دارند. ما از نزدیک با معماران همکاری می کنیم تا نیازهای طراحی آنها را درک کنیم و آنها را با سطح سفارشی سازی مطابقت دهیم تا باورنکردنی ترین امکانات را ارائه دهیم.

ما بهترین کیفیت آجر را از طریق روش های اکستروژن یا پرس به شما پیشنهاد می کنیم. ما مواد قابل بازیافت و تمام اجزای طبیعی را در مقادیر متناسب در سطح رطوبت مشخص مخلوط می کنیم. بخش اصلی، خاک رس، یک متغیر ثابت، مشکل واقعی را در این وضعیت نشان می دهد.

پس از آن، دما، زمان خشک شدن و زمان آتش‌سوزی همگی برای ایجاد آجر ایده‌آل مدیریت می‌شوند. آجرسازی هنری است که در طول نسل‌های متمادی مورد توجه قرار گرفته است. در شهر آجر، ما همیشه بر رضایت مشتری به عنوان پایه و اساس استراتژی موفقیت خود تأکید کرده‌ایم.

برای اطمینان از بالاترین کیفیت، ویژگی‌های آجر، از جمله مقاومت فشاری، جذب آب، شکوفه‌دهی و تاب‌خوردگی به دقت پیگیری می‌شوند. وقتی یک خانه آجری را با دیگران مقایسه می کنید، به سرعت خواهید دید که صاحبان خانه های آجری چقدر پول، زمان و کار پس انداز می کنند.

 

نتیجه

انتخاب بین آجرهای دست ساز یا ماشینی به چندین عنصر از جمله قدمت ساختمان و منطقه شما بستگی دارد. آجرهای دست‌ساز انعطاف‌پذیری، تنوع، و شخصیت و جذابیت آنی را ارائه می‌دهند و ارزش هزینه‌های اضافی را برای پروژه‌های مربوط به ساختمان‌های تاریخی یا پروژه‌هایی که در مناطق حفاظت‌شده انجام می‌شوند، دارند.

از سوی دیگر، آجرهای ماشینی خطوط تیز و دقیقی را برای طرح های مدرن تر ایجاد می کنند که بازسازی آنها با آجرهای دست ساز دشوارتر است.

تنها تفاوت بین آجر دست ساز و ماشینی قیمت و ظاهر آن است زیرا هر دو نوع آجر کاملا بادوام هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *