چه آجری برای ساخت خانه بهترین است

چه آجری برای ساخت خانه بهترین است؟

آجر رایج ترین مصالح ساختمانی به ویژه برای ساخت و ساز خانه است. آجرهای متنوعی در دسترس هستند، اما کدام آجر برای خانه شما بهتر است؟

آجرهای سفالی سوخته رایج ترین نوع آجر مورد استفاده در ساخت و سازهای مدرن هستند. آنها قوی هستند، با مقاومت در برابر آب و عایق خوب هستند. آجرهای آهکی شنی معمولاً برای ساخت و ساز خانه برای حمایت از دیوارهای باربر استفاده می شوند. بهترین آجر به چشم انداز و الزامات خانه بستگی دارد.

در این مقاله در مورد برخی از رایج ترین و بهترین آجرهایی که می توانید برای خانه خود استفاده کنید صحبت خواهیم کرد.

انواع آجر که می توانید برای ساخت و ساز خانه استفاده کنید

وقتی صحبت از آجر می شود، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد، از جمله آجرهای سفالی، آجرهای خاکستر بادی، آجرهای شنی آهکی و آجرهای سفالی سوخته. همه اینها مزایای خاصی برای سبک های خاص دارند و این پتانسیل را دارند که بهترین آجر برای شما باشند. بیایید با نگاهی به محبوب ترین آجر خانه سازی خود شروع کنیم – آجر سفالی سوخته.

آجرهای سفالی سوخته

آجرهای سفالی سوخته شکل کلاسیکی از آجر هستند که در بیشتر ساختمان‌های باستانی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه آنها همچنان رایج ترین نوع آجر مورد استفاده در ساخت و ساز هستند و یکی از بهترین آجرها برای ساخت و ساز خانه محسوب می شوند. آنها با قرار دادن خاک رس قالبی مرطوب در یک کوره و پختن آنها ساخته می شوند.

آجرهای سفالی سوخته رنگ مایل به قرمزی دارند و به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. آنها را می توان در دیوارهای بنایی، پایه ها و ستون های ساختمان ها استفاده کرد. هنگام ساختن دیوارها، آجرها را با ملات اندود می‌کنند تا استحکام، مقاومت در برابر آب و عایق‌سازی آنها بهبود یابد.

آجرهای سفالی سوخته چهار دسته هستند: درجه یک، درجه دو، درجه سه، درجه 4

آجرهای سفالی سوخته

آجرهای سفالی سوخته درجه یک:

آجرهای باکیفیت قوی تر و بادوام تر از سایر کلاس های آجر هستند. آنها عمدتا برای ساخت سازه های دائمی استفاده می شوند. آنها نسبت به کلاس های دیگر گران تر هستند، اما آجر با بهترین کیفیت هستند.

آجرهای سفالی سوخته درجه دو:

آجرهای با کیفیت متوسط که با قالب گیری زمینی ساخته می شوند. سطوح و لبه های آنها به اندازه آجرهای درجه یک صاف نیست. آنها قوی و بادوام هستند اما نیاز به گچ کاری صاف دارند.

آجرهای سفالی سوخته درجه سه:

آجرهای بی کیفیت عمدتاً برای سازه های موقت استفاده می شوند. اینها برای ساخت خانه استفاده نمی شوند. آنها دارای لبه های ناهموار و سطوح ناهموار هستند.

آجرهای سفالی سوخته درجه چهار:

در نتیجه سوزاندن بیش از حد، اینها خرد شده و به عنوان سنگدانه در ساخت بتن استفاده می شوند. آنها بی کیفیت ترین آجرها در بین تمام کلاس ها هستند.

ترکیب کردن آجرهای سفالی سوخته درجه یک با ابزارهای آجرکاری باکیفیت، نمای زیبایی به نمای بیرونی خانه شما می بخشد.

آجر خاکستر بادی

آجرهای خاکستر بادی آجرهایی هستند که از مخلوط کردن خاک رس و خاکستر بادی با یکدیگر و سوزاندن آنها در دمای بسیار بالا ساخته می شوند. خاکستر بادی محصول جانبی نیروگاه های زغال سنگ است و می تواند حاوی مواد سمی مانند آرسنیک، جیوه و کروم باشد. در واقع تولید آجرهای خاکستر بادی با استفاده مجدد و کاهش تعداد مواد سمی منتشر شده در محیط به محیط زیست کمک می کند.

آجرهای خاکستر بادی از آنجایی که در قالب ماشینی ریخته می شوند شکل یکنواختی دارند. نسبت به آجرهای سفالی سوخته متخلخل کمتری دارند. علاوه بر این، میزان جذب آب کمتر و مقاومت فشاری بالایی دارند. آنها جایگزین خوبی برای آجرهای سفالی سوخته هستند. اما آجرهای خاکستر بادی بزرگتر معمولاً دچار ترک و شکستگی می شوند، بنابراین معمولاً در اندازه های کوچک و سبک وزن هستند. آنها را می توان برای پایه ها، ستون ها، دیوارهای سازه ای و همچنین برای مکان هایی که مقاومت در برابر آتش مورد نیاز است استفاده کرد.

آجر آهک شنی

آجر آهک شنی

آجرهای آهکی شنی ترکیبی از ماسه و آهک هستند. این آجرها روکش صاف و یکنواختی دارند و در برابر آتش مقاوم هستند. آنها برخلاف آجرهای سفالی سوخته مایل به قرمز رنگ خاکستری دارند.

آجرهای آهکی شنی آجرهای مستحکم و مستحکمی با مقاومت فشاری بالا هستند. آنها بهترین آجر برای ساخت دیوارهای باربر در خانه ها و ساختمان های چند طبقه هستند. آجرهای آهکی شن و ماسه به مقدار زیادی ملات ملات نیاز ندارند که هزینه یک پروژه ساختمانی را کاهش می دهد. این آجرهای متراکم صدا را به راحتی از خود عبور نمی دهند، بنابراین عایق صوتی خوبی ارائه می دهند.

آجرهای مهندسی

آجرهای مهندسی به دلیل مقاومت فشاری بالا، ظرفیت تحمل بار عالی، مقاومت در برابر آتش و مقاومت در برابر سرما شناخته می شوند. تخلخل کمی دارند که باعث می شود در برابر مواد شیمیایی مقاوم تر شوند. آنها همچنین می توانند مقدار زیادی رطوبت را جذب کنند. این باعث می شود آجرها به راحتی نشت نکنند، ترک نخورند یا خرد نشوند. با توجه به این ویژگی ها، آجرهای مهندسی معمولاً برای ساخت زیرزمین، منهول، فاضلاب و دیوارهای حائل استفاده می شوند.

آجرهای مهندسی دو دسته هستند کلاس A و B. کلاس B یکی از پرکاربردترین آجرها در ساخت و سازهای مدرن است. آنها قوی و متراکم هستند، استحکام فشاری بالاتری نسبت به 75 نیوتن بر میلی متر مربع دارند و جذب آب پایینی دارند (که کمتر از 7 درصد است). آجرهای کلاس A باید مقاومت فشاری بالاتر از 125 نیوتن بر میلی متر مربع داشته باشند و جذب آب آنها کمتر از 5/4 درصد باشد.

آجرهای نسوز

آجرهای نسوز از خاک رس مخصوصی به نام خاک نسوز ساخته می شوند. بیشتر حاوی آلومینا و سیلیس است. به دلیل این ترکیب، این آجرها می توانند دمای بسیار بالا را تحمل کنند. اگر سازه‌ای می‌سازید که باید در برابر آتش و گرما مقاوم باشد (دودکش، کوره، شومینه و غیره)، آجر سنسوز بهترین انتخاب برای شماست. این آجرها همچنین در اثر تنش ناشی از گرما ترک نمی‌خورند و نمی‌شکنند.

بلوک های بتنی

بلوک های بتنی آجرهایی هستند که شکلی شبیه به آجرهای سفالی دارند. اما ترکیب آنها کاملاً متفاوت است. بلوک های بتنی از سیمان، ماسه و آب ساخته می شوند. این مخلوط در قالب های سفارشی ریخته می شود، که به تولید کنندگان اجازه می دهد تا اشکال و اندازه های مختلف بسازند. بلوک های بتنی در کاهش صدا و جلوگیری از گرما بسیار خوب هستند. از آنها برای ساخت نرده و نما یا آجرکاری داخلی استفاده می شود. اگر مجبور به بریدن این بلوک ها هستید، باید مراقب باشید. بهترین روش بریدن بلوک های بتنی بدون گرد و غبار برای محافظت از ریه ها است.

چگونه آجرهای با بهترین کیفیت را شناسایی کنیم؟

چگونه آجرهای با بهترین کیفیت را شناسایی کنیم؟

اگر می خواهید خانه شما محکم و بادوام باشد، باید از مواد با کیفیت استفاده کنید. به همین دلیل مهم است که بدانید چگونه آجرهای با کیفیت بالا را انتخاب کنید. در اینجا برخی از ویژگی های بهترین آجر برای ساخت خانه آورده شده است:

·         ساختار آجری یکنواخت و همگن است.

آجر نسوز در شومینه
بیشتر بخوانید

·         وقتی از ارتفاع 1 متری به زمین بیفتند نمی شکنند.

·         رنگ روشن و یکنواخت است.

·         آجرها باید به خوبی سوخته و دارای سطوح و لبه های صاف باشند.

·         ضد صدا و هدایت حرارتی کمتر.

·         وقتی یک روز در آب خیس می شوند، هیچ رسوب سفیدی روی آنها وجود ندارد.

·         وقتی به مدت یک روز در آب خیسانده می شوند، بیش از 20 درصد وزنی جذب نمی شوند.

·         هنگامی که دو آجر با هم برخورد می کنند صدای زنگ تولید کنید.

آیا آجر مناسب خود را پیدا کرده اید؟

بهترین آجر برای پروژه ساخت خانه شما به نیاز و بودجه دقیق شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر در حال ساخت شومینه در خانه خود هستید، آجرهای نسوز بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. اما اگر برای یک خانه چند طبقه دیوارهای باربر می‌سازید، آجرهای شنی انتخاب خوبی خواهند بود. نوع آجر به شدت به نیازها، نیازها و زیبایی شناسی مطلوب شما بستگی دارد. به راحتی می توانید آجرهای مختلفی را به بخش های مختلف خانه اختصاص دهید. همیشه بهتر است در این مورد با برنامه ریز خانه خود صحبت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *