آشنایی با ملات نسوز و موارد استفاده آن

ملات نسوز چیست و در کجا باید از آن استفاده کرد؟

بیایید کمی با هم صحبت کنیم. ممکن است تعجب کنید که متوجه شوید انواع مختلفی از ملات برای ساختن یا تعمیر دودکش یا شومینه استفاده می کنیم. اولین چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که ملات، بتن و سیمان یکسان نیستند.

سیمان ترکیبی از سنگ آهک، خاک رس، پوسته و ماسه سیلیس و سایر مواد است. سیمان برای مدت بسیار طولانی وجود داشته است،

تفاوت بین سیمان، بتن و ملات چیست؟

به زبان ساده:

  • سیمان دقیقاً تفاوتی با ملات یا بتن ندارد، یکی از اجزای هر دو است. مثل این است که بپرسید گوجه فرنگی چه تفاوتی با سس کچاپ دارد.
  • بتن با افزودن شن و ماسه به سیمان ساخته می شود. بتن فوق العاده بادوام است و در سازه ها و پایه ها استفاده می شود.
  • ملات با افزودن ماسه به سیمان (بدون شن) ساخته می شود. از ملات برای چسباندن سنگ و آجر به یکدیگر استفاده می شود. هیچ جا به اندازه پسرعموی بتنی خود قوی نیست و نباید برای کارهای سازه ای استفاده شود.

چرا فقط از بتن به جای ملات استفاده نمی شود؟

پاسخ در چند زمینه نهفته است. اگر یک بلوک یا دیوار آجری را با ملات بچسبانید و آن دیوار به طور طبیعی ته نشین شود، در این مورد، ساده ترین راه حل، ملات خواهد بود. اگر بین تمام بلوک ها بتن داشتید، ممکن است بلوک شما به جای ملات ضعیف تر ترک بخورد و ایجاد کند. از آنجایی که نمی توانید از ته نشین شدن جلوگیری کنید، بهترین ایده این است که مطمئن شوید آسیب ناشی از ته نشین شدن حداقل است. نصب مجدد (پر کردن مجدد) اتصالات ملات بسیار ارزان تر از جایگزینی یک دسته بلوک یا آجر است. ثانیا، ملات دارای محتوای هوای بسیار بالاتری است که باعث ایجاد حفره هایی برای انبساط آب یخ زده می شود. آب همیشه وارد ملات می‌شود و عمداً برای ایجاد حفره‌های هوا برای زمانی که آب یخ می‌زند طراحی شده است.

مقاومت فشاری آجر نما
بیشتر بخوانید

ملات نسوز چیست؟

ملات نسوز ترکیبی از سیمان، ماسه، خاک نسوز و سایر مواد تخصصی مانند آلومینات کلسیم است. Fireclay مجموعه ای از خاک رس های مختلف است که می تواند در برابر حرارت تا 3000 درجه فارنهایت مقاومت کند. فقط این را به عنوان خاک رس در نظر بگیرید که خواص خاصی در برابر حرارت دارد. خاک نسوز در ساخت آجر  نسوز استفاده می شود و بخشی از دلایلی است که آجرهای نسوز می توانند چنین حرارت بالایی را تحمل کنند. استانداردهایی مانند ASTM C-199 وجود دارد که نشان می دهد که آیا ملات نسوز یا مقاوم در برابر حرارت بالا است یا خیر.

ملات نسوز در کجا باید استفاده شود؟

یک دقیقه طول کشید تا به اینجا رسیدیم، اما بالاخره رسیدیم. من دو پاسخ ارائه خواهم داد، یک پاسخ منطقی و سپس یک پاسخ دیکته شده.

منطقاً ملات نسوز باید در هر جایی که در معرض دماهای بسیار بالا باشد استفاده شود. این یک عقل سلیم است، و با این حال ما به طور مکرر شاهد خرابی در قسمت های خاصی از شومینه های دودکش و شومینه هستیم زیرا یک بنایی از نوع مناسب ملات برای کاربرد استفاده نکرده است. به پاسخ دیکته شده

 آیا همه در جایی که باید از ملات نسوز استفاده می کنند؟

متاسفانه نه. برای بنایی که یک دسته ملات آماده کرده است بسیار آسان است که فقط از همان ملات برای همه چیز استفاده کند.. همچنین، برخی از بنا‌ها عادت دارند دسته‌های ملات دم‌شده با خاک نسوز را با هم مخلوط کنند، اما این مخلوط‌ها در محل کار آزمایش نشده‌اند و اغلب در برابر گرمای بسیار بالایی که توسط شومینه تولید می‌شود محافظت نمی‌کنند.

آجرهای اکسید کروم
بیشتر بخوانید

ملات نسوز در کجا استفاده می شود

از چه نوع ملات برای آجر نسوز استفاده می کنید؟

ملات آجر نسوز باید با توجه به نوع آجر نسوز انتخاب شود، ملات آجر نسوز ارائه شده توسط سازنده آجر نسوز را انتخاب کنید. ملات نسوز که از آجرهای نسوز بین اتصالات استفاده می کند محکم تر است.

سیمان آجر نسوز را می توان با ماسه یا مواد نسوز بالای 1770 درجه سانتیگراد (بوکسیت کلسینه شده، قطعات آجر آلومینیومی بالا) مخلوط کرد و به ملات نسوز یا بتن نسوز تبدیل کرد. برای پوشش کوره با دمای بالا استفاده می شود.

سیمان نسوز در مقابل ملات نسوز

مشخصات و کاربرد سیمان نسوز

  1. آجر نسوز و نسوز شبیه به هم هستند، اما چون سیمان نسوز متخلخل نمی شود، منقبض می شود و نقطه نرمی آن کمتر از آجر نسوز است.
  2. سیمان نسوز بهتر از اثر بایندر دمای پایین است، شدت فشار دمای ثابت بالاتر است.
  3. فرآیند تولید ساده است و فرآیند پیچیده ساخت آجر حذف می شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *