کاربرد آجر قزاقی در گذر زمان

آجر قزاقی را که میشناسید،آجر مصالح اساسی و بسیار ضروری در ساخت و ساز بنا است. آجر قزاقی از آن دسته مصالح ساختمانی است که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است. این متریال پیوند دهنده‌ی معماری مدرنیته و سنتی است. این آجر به صورت دستی و سنتی  ساخته می‌شود. با وجود پیشرفت‌‌های دنیای معماری آجر قزاقی هنوز هم در نمای بیرونی و داخلی ساختمان نقش موثری دارد و در طی دوران رد پای پررنگی از خود به جا گذاشته است که به عنوان مثال می‌توان از زیگورات چغازنبیل، ایوان مدائن، مسجد جامع اصفهان و یزد و رباط شرف (موزه ی آجر کاری ایران) نام برد.

تلفیق سنت و مدرنیته

امروزه نما و دکوراسیون سنتی طرفداران زیادی دارد. به راحتی توانسته نیاز این دسته از طرفداران را در نمای بیرونی٬ داخلی و حتی کف پوش رفع کند٬ همچنین می توان از آن به عنوان آجر پلاک و.. نیز استفاده کرد. سازندگان ساختمان برای مزین کردن نما و حتی فضای داخلی از این آجر استفاده‌ی فراوانی می‌کنند.

آجر قزاقی

آجر قزاقی به دلیل تنوعی که در طرح ٬ اندازه و رنگ دارد دست کاربران را باز گذاشته است و هر سلیقه ای را راضی نگه می دارد. البته می‌توان این متریال را همراه با مصالح دیگر به صورت ترکیبی استفاده کرد. با خلاقیت و مشورت با طراح با تجربه می توان ساختمانی مدرن با نمای فوق  العاده داشت. البته در به کارگیری آجر قزاقی باید به کاربرد ساختمان توجه کرد. باید یک ساختمان مسکونی با یک ساختمان تجاری و یا اداری تفاوتی داشته باشد.

جایگاه در معماری مدرن

آجر قزاقی جزو آجر سنتی است که جایگاه ویژ‌ه‌ای در معماری مدرن دارد. استحکام و دوام بالایی برخوردار است و در برابر تغییرات آب و هوایی دارای مقاومت است. از آجر نسوز قزاقی در داخل شومینه نیز استفاده می‌شود. نگه داری از این نوع آجر ارازان و راحت است.

دلایل استفاده از آجر نما
بیشتر بخوانید

آجر قزاقی

انواع آجر

آجرهای قزاقی به رنگ‌های ابلق٬ بهی (کرم) و قرمز در نمای ساختمان یشترین کاربرد را دارند. علاوه بر این انواع آجر قزاقی شامل: بادمجانی٬ خطایی- کرم٬ خطایی-پیازی٬ آجر نما 3 سانت کرم٬ آجرنما 3 سانت قرمز٬ آجر نما 3 سانت ال است.

ساختمانی که در ساخت آن از آجر قزاقی استفاده شده است  ارزش قیمت گذاری آن بیشتر است. از مزایای ایت آجر می‌توان به عایق بودن آن در برابر سرما و گرما و هچنین سرو صدا اشاره کرد. این مصالح باعث ایجاد تعادل دمایی در داخل ساختمان می شود. این آجرها در برابر ایجاد ترک و درز مقاوم هستند و از ماندگاری بالایی برخوردارند. در مقابل شوره زدگی مقاوم است و در مجاورت آب حاوی سولفات مقاومت دارد. این متریال به دلیل جذب ملات زیادی که دارد از سست شدن و یا سقوط جلوگیری می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *