استفاده از آجر قزاقی در نمای ساختمان

ویژگی های آجر باعث شده که در ساخت و ساز به عنوان پرمصرف ترین مصالح شناخته شود. آجر قزاقی از این قاعده مستثنا نیست. همچنین زیبایی این آجر و الگوی حاصل از آجر چینی باعث شده است که به صورت نما در داخل و خارج بنا مورد استفاده قرار گیرد و هویت خاصی به ساختمان ببخشد. به وسیله ی آجر قزاقی می‌توان نمای سنتی و یا حتی مدرنی به ساختمان داد.

آجر قزاقی

قدمت آجر قزاقی در بنای ایرانی

آجر به عنوان یکی از با کیفیت ترین مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده است و کهن ترین مصالح ساخته ی دست بشر به شمار می آید. در ایران مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی سابقه تاریخی دارد. که آجرهای رسمی اولین و بیشترترین آن ها است و قدمتی باستانی به همراه دارد. آجر قزاقی از این دسته اجرهاست که به صورت سنتی و دستی تولید می‌شود.
در معماری ایرانی نمونه های زیبا و با عظمتی وجود دارد که کاربرد آجر به‌وفور دیده می شود و در طی قرن ها پیشرفت درخشان ایرانیان در تولید و مهندسی کاربرد این مصالح قابل مشاهده است. در این میان می‌توان از زیگورات چغازنبیل، ایوان مدائن، مسجد جامع اصفهان و یزد و رباط شرف (موزه ی آجر کاری ایران) نام برد.

آجر قزاقی در نما

آجر قزاقي نمونه ای از نماي سنتي در معماری ایرانی است. نماي سنتي امروزه طرفداران فراواني دارد و بسياري از سازندگان نماي ساختمان خود را با انواع آجر‌هاي قزاقي سنتي مزين مي كنند كه جلوه بسيار زیبایی به سازه مي دهد و علارغم سنتی بودن آن زیبایی ویژه ای به ساختمان های مدرن می بخشد. از آجرهای قزاقی می‌توان در نمای داخلی٬ خارجی و حتی کف پوش استفاده کرد. همچنین آجر قزاقی نسوز را می توان در داخل شومینه به کار برد.

طراحی سازه با آجر نما
بیشتر بخوانید

انواع آجر قزاقی

آجر قزاقي در سه سايز پلاك ، نيمه ، كامل توليد مي شود٬ که در زير بصورت كلي رنگ ها و محصولات این مصالح اشاره می‌شود.

امروزه به دلیل استفاده ی زیاد از این مصالح در نمای ساختمانی آجر قزاقی در رنگ‌های زرد٬ خاكي٬ پيازي٬ حنائي٬ ابلق٬ قرمز٬ قرمز اخرائي تولید می‌شود که می توان آن را با مصالح ترکیب کرد و در نمای ساختمان به کار برد.

سایز آجر قزاقی بسته به نوع آن متفاوت است مثلا: ختائي 20*٬20 ساده و طرحدار در 10*10 سانتی‌متر ساخته می‌شود. سایز آجر قزاقي نما 20*5/5 و ضخامت آجر پلاك 3/5 سانتی‌متر٬ نيمه 5/5 سانتی‌متر و كامل 10 سانتی‌متر است.

آجر قزاقی

آجر قزاقی پیوند دهنده سنت و مدرنیته

انسان موجودی نوستالژی است. با وجود داشتن زندگی مدرن علاقه ی خاصی به گذشته دارد. به همین دلیل در سازه های پیشرفته هنوز هم آثاری از معماری کهن را می بینیم که چگونه چشم نواز هستند. در میان مصالح هیچ متریالی مثل آجر نتوانسته زمین و رنگ و بوی خاک را برای ما زنده نگه دارد. در میان ساختمان ها و آپارتمان های بلند در هر مکان به فراخور موقعیت و کاربری، آجر قزاقی شکلی نو به خود گرفته است. حضور گرم آن در معماری و طراحی داخلی نه تنها رنگ نباخته است، بلکه در شکل و قالب های متنوع تری خود را نشان می دهد. به پاس داشت این مصالح باستانی که همواره برای ما یادآور خاک و طبیعت بوده است.

جهت مشاوره فنی با تیم شهر آجر تماس حاصل فرمایید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *