آجرنسوز

آجر در ساختمان سازی

آجر ازجمله مصالح است که استفاده از آن ذر ساخت‌وساز قدمت دیرینه‌ای داشته است و در معماری ایرانی نیز از جایگاه بالایی برخوردار است. با نگاهی گذرا به معماری ایرانی جایگاه رفیع آجر را به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد. امروزه با پیشرفت فنّاوری آجرهای جدیدی به بازار آمده است که مورداستفاده فراوانی داشته و آجر نسوز نامیده می‌شود.

آجر در ساختمان سازی

آجر نسوز نما نوعی از آجر نسوز مدرن است که از خاک نسوز ساخته‌شده است. خاک نسوز نوعی از خاک‌های مدرن است که قابلیت دیرگدازی داشته و تا دمای 1500 درجه را تحمل می‌کند. این آجر با توجه به موادی که در ساخت آن به‌کاررفته دارای انواع مختلفی است که می‌توانند محدوده دمای مختلفی را تحمل کنند.

درواقع مواد استفاده‌شده در ساخت آجر نسوز نما این قابلیت را دارند که در دمای بالا خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ کرده و تغییر ماهیت ندهند. آجر نسوز نما این روزها کاربرد گسترده‌ای دارد و در معماری داخلی و دکوراسیون خانه‌ها نیز به کار می‌رود. ازجمله کاربردهای آجر نسوز نما در خانه ساخت شومینه، نصب بر روی دیوارهای داخلی، دیوار آشپزخانه است. آجرنسوزنما در صنعت و ساخت کوره‌های مخصوص نیز کاربرد دارد.

آجر در ساختمان سازی

استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان

یکی از کاربردهایی که این روزها آجر نسوز نما دارد استفاده از آن در نمای ساختمان است. آجرنسوز با توجه به مقاومت بالایی که در برابر شرایط آب و هوایی دارد می‌توان تا سال‌ها کیفیت و نمای ظاهری خود را حفظ کرده و به همان زیبایی روز اول باقی بماند. با توجه به گران بودن خاک نسوز و سخت بودن مراحل تولید آجر نسوز قیمت این آجر نسبت به آجر نما معمولی بیشتر بوده و هزینه بیشتری را تحمیل می‌کند.

آجر نسوز در کوره سازی
بیشتر بخوانید

اما با نصب آجر نسوز نما این اطمینان را خواهید داشت که نمای ساختمان تا مدت طولانی زیبایی و کیفیت خود را حفظ کرده و دچار جلبک، شوره و ترک نخواهد شد. همچنین آجر نسوز نما با توجه به مواد به‌کاررفته در آن دارای تنوع رنگی از رنگ‌های مختلف ازجمله اخرایی، نارنجی، قرمز، مشکی و سفید است که می‌تواند ظاهری منحصربه‌فرد به ساختمان شما بدهد.

آجر نسوز نما معمولاً با ضخامت کم (2 تا 3 میلی‌متر) به‌صورت پلاکی تولید می‌گردد و نصب آن نیز دارای شرایط خاصی است. استفاده از رنگ‌های مختلف آجر نسوز نیاز به طرح قبلی دارد زیرا کارخانه آجر نما معمولاً این آجرها را در ابعاد مختلف تولید می‌کنند که استفاده از آجرهایی بارنگ‌های مختلف و ابعاد گوناگون در کنار هم ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در نماسازی شود.

نصب آجرنسوز

برای نصب آجر نسوز بهتر است که طرح نصب قبل از آن کاملاً مشخص گردد. اینکه آجر با سیمان نصب شود تا چسب تعیین‌شده و همچنین ترکیب آجر با سنگ نیز می‌تواند نمای آجری را زیباتر کند. آنچه اهمیت دارد تعیین نقشه مورد میاز قبل از شروع کار است تا از اتلاف وقت و خراب شدن نمای ساختمان جلوگیری کند. در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد خسارت اقتصادی گردد.

معمولاً آجر نسوز به‌صورت کله و راسته دارای بند بوده و با مواد و مصالح توپر مشکی نصب می‌گردد. ترکیب آجر نسوز نما با سنگ‌های تراورتن و استفاده از نورپردازی بر روی آن ازجمله طرح‌هایی است که این روزها از طرفداران زیادی برخوردار بوده و مورداستفاده فراوانی دارد.

راهنمای خرید آجر
بیشتر بخوانید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *