کاربرد آجرنسوز

کاربرد آجر نسوز

با کاربرد آجر نسوز که از مصالحی دارای مقاومتی بالایی در برابر حرارت است آشنا شوید. این آجرها به دلیل حرارت بالایی که در هنگام پخت می‌بینند، بسیار مقاوم‌تر از دیگر آجرها هستند. البته این آجرها ویژگی‌های دیگری نیز دارند، مثل مقاومت در برابر رطوبت و باران، مقاومت در برابر سایش و فرسودگی و همچنین عایق حرارت و صوت نیز هستند. اما مهم‌ترین ویژگی این آجرها، مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت است، بنابراین کاربردهای ویژه‌ای نیز دارند.

کاربرد آجرنسوز

در کاربرد آجر نسوز میتوان گفت به نوعی همه کاره یک بنا است و می‌تواند در قسمت‌های مهمی از یک بنا مورد استفاده قرار گیرد. این آجرها از مهم‌ترین عناصر مورد استفاده در قسمت‌هایی مثل شومینه، تنور، کارگاه‌های مختلف، باربیکیو و فر و… هستند.البته از آن‌ها در آشپزخانه نیز استفاده می‌شود. در پشت گاز به‌دلیل حرارت بالای گازها و فرها از امنیت و مقاومت بالاتری برخوردارند. این آجرها دارای تنوع رنگی بالایی هستند و در ابعاد مختلفی موجود می‌باشند. شما می‌توانید از رنگ‌های نارنجی، قرمز، اخرایی، پوست پیازی، قهوه‌ای، حنایی و… در ترکیب بنای خود استفاده کنید.

در اوایل از آجرهای نسوز بدلیل مقاومت حرارتی بالا، در پوشش درونی کوره‌های صنعتی استفاده می‌شد.اما امروزه  آجرهای نسوز انواع مختلفی دارد. باتوجه به نوع ماده استفاده شده در ترکیبات آنها، گستره‌های مختلفی را تحمل می‌کنند. تا دهه ۱۹۶۰ از کربن و خاک نسوز برای پوشش کوره‌ها استفاده می‌شد، اما امروزه با ساخت انواع آجرهای نسوز از آنها در پوشش داخلی کوره‌ها استفاده می‌شود.و با کم و زیاد کردن برخی از مواد اولیه تشکیل دهنده آجر نسوز از آن به عنوان نمای آجری برای نما کاری در سطوح داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار‌‌ می‌دهند.این نوع آجر‌ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر سرما و گرما دارند برای بعضی مناطق با اب و هوای خاص بسیار مناسب است.

موارد استفاده آجر نسوز

کاربرد آجر نسوز در شومینه :

امروزه در خانه‌های مدرن از شومینه بسیار استفاده می‌شود. اما این عضو خانه‌های جدید دارای خطراتی هستند که بهتر است از وقوع آن جلوگیری کرد و آجر نسوز از متریال‌هایی است که بسیار در این شومینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر دیواره داخلی شومینه، می‌توانید از این آجرها در قسمتی از دیوار بیرونی نیز استفاده کنید تا هم از زرد شدن دیوارها جلوگیری کند و هم از مقاومت بالاتری برخوردار باشد. البته نیازی نیست که حتما اطراف شومینه را نیز آجر نسوز بزنید، بلکه می‌توانید از سنگ و یا دیگر عناصر نیز در ترکیب با آن استفاده کنید.

آجر سنتی
بیشتر بخوانید

کاربرد آجرنسوز

کاربرد آجر نسوز در باربیکیو و فر :

از آجر نسوز می‌توان برای داخل باربیکیو و فر استفاده کرد. این آجرها در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند و می‌توانند در بسیاری از فرها و باربیکیوها مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌توانید با ایجاد یک فضای بیرونی، برای داشتن این فرها اقدام کنید و در هنگام تعطیلات و دورهمی ها از پخت و پز در فضای باز لذت ببرید. ویژگی مهم دیگری که در این فرها و باربیکیوهای بیرونی با آجر نسوز وجود دارد، نظافت آسان آن و همچنین مقاومت در برابر رطوبت و بارندگی است و شما از سالم ماندن آن مطمئن خواهید بود.

کاربرد آجر نسوز در آشپزخانه :

همان طور که گفتیم، آجر نسوز تنها در شومینه و یا فرها استفاده نمی‌شود، بلکه می‌توان از این آجرها در طراحی داخلی خانه استفاده کرد و این آجرها از مقاومت بالایی برخوردارند و امروزه به دلیل ایجاد امنیت بیشتر در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.این استفاده می‌تواند به‌شکلی باشد که هم در طراحی داخلی خوب و زیبا عمل کند و هم کاربردی باشد.

استفاده از این آجرها در قسمت پشت گاز و در ادامه آن در دیواره‌های اطراف آن و یا پوشش کل فضای قابل دید در آشپزخانه، می‌تواند بسیار زیبا باشد. همچنین برای افرادی که تایم زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنند، می‌تواند فضایی گرم و دلچسب فراهم کند تا از بودن در این فضا لذت کافی ببرند. امروزه به‌راحتی می‌توان رنگ‌های مختلف این آجر نسوزها را با متریال‌های مختلف ترکیب کرد. ترکیب آجر با چوب و فلز بسیار زیبا است.

نماهای برتر ساختمان در سال 2020
بیشتر بخوانید

کاربرد آجرنسوز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *