چیدمان آجر

چیدمان آجر نما

با توجه به شکل هندسی آجر روش‌های متعددی برای چیدمان آن در قسمت‌های مختلف ازجمله نما وجود دارد. آجرهای مدرن ازجمله آجر نمای نسوز که امروزه کاربرد زیادی در نمای ساختمان دارند با شیوه‌های مختلف در نمای ساختمان چیده شده و باعث ایجاد نمای متفاوتی در ساختمان می‌شوند. این طرح‌ها و شیوه‌ها با توجه به نوع ساختمان و سلیقه طراحان و معماران انتخاب می‌شود.

چیدمان آجر نما

امروزه با ترکیب آجرها در رنگهای مختلف و همچنین چیدمان آن‌ها در طرح‌ها و شکل‌های مختلف طرح‌های چشم‌نواز و بدیعی در نما ایجاد می‌گردد که به‌نوعی ترکیب معماری سنتی و مدرن محسوب می‌شود. برای انتخاب طرح و نقش نمای آجری می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. ازجمله آن‌ها انتخاب چیدمان متفاوت و یا استفاده از چند مدل و رنگ آجر که با در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها نماهای آجری متفاوتی خواهیم داشت.

طرح های مختلف چیدمان آجر نما

چیدمان آجر نما

  • طرح کلاسیک :

    در این طرح آجرها به شکل عرضی و به شیوه کلاسیک آجرچینی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و بندکشی متناسب نیز برای آن‌ها انجام می‌گردد. این شیوه ازجمله ابتدایی‌ترین شیوه‌های نمای چینی آجری است که قدمت فراوانی نیز دارد.

  • طرح طولی عرضی :

    در این طرح همان‌طور که از نامش پیداست آجرها به شکل طولی و عرضی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. ممکن است معمار یک ستون را طولی چیده و ستون دیگر را عرضی.

  • طرح مختلط :

    در این روش آجرها در حالت‌های مختلف طولی و عرضی در کنار یکدیگر چیده می‌شوند و مربع و مستطیل‌های متعدد با اندازه‌های مختلف را ایجاد می‌کنند. این روش در آجرچینی‌های قدیمی نیز کاربرد داشته و شکل و شیوه‌ای نوینی به خود گرفته است.

  • طرح برون بند  :

    در این روش آجرها به شیوه‌ای در کنار هم چیده می‌شوند که بخشی از آن‌ها به‌صورت برجسته قرارگرفته و به شکل چندبعدی خود را نشان می‌دهد.

  • طرح زیگزاک :

    : در این روش آجرها به شکل عرضی و به‌صورت زیگزاکی بر روی چیده می‌شوند.

  • طرح استاندارد  :

    در این روش نیز آجرهای یک اندازه به شیوه استاندارد و به‌صورت عرضی در کنار هم قرارگرفته و بندکشی آن‌ها نیز انجام می‌شود.

  • طرح بادبزنی (حصیری) :

    این طرح ازجمله طرح‌های قدیمی است که آجر در این روش نما را به شکل مربعی تقسیم کرده و هر مربع به شکل افقی و عمودی در کنار هم قرار می‌گیرند.

  • طرح لاریز :

    در این طرح رج آجرها به شیوه‌ای چیده می‌شود که حالت پله‌ای را تداعی می‌کند. این روش نیز ازجمله روش‌های قدیمی آجرچینی است که در بناهای قدیمی نیز کاربرد داشته است.

  • طرح لابند مرتب :

    در این طرح آجرها به‌صورت یکی در میان کله و راسته چیده می‌شوند.

  • طرح قد نما :

    در این طرح آجرها به‌صورت پهلو و درازا در کنار هم چیده می‌شوند.

  • طرح کله :

    در این طرح آجرها در قسمت سر یا عرض آن در به‌صورت افقی یا عمودی در نما قرار می‌گیرند.

امروزه طرح‌های متعددی در چیدمان آجر وجود دارد که با توجه به شکل هندسی آن، از تنوع بالایی برخوردار بوده و با توجه به طرح‌های پیش‌بینی‌شده توسط معماران و یا درخواست مشتریان قابل‌اجرا است.

اجرای نمای آجری
بیشتر بخوانید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *