رفع سفیدک و شوره از آجر نما

رفع سفیدک و شوره از آجر نما

آجر از دیرباز تاکنون از مصالح همیشگی در ساخت‌وساز خانه‌ها بوده است. با ساخت آجر جدید با خاک نسوز این عنصر زیبا توانست جایگاه خود را در ساخت‌وساز حفظ کرده و در ساخت ساختمان‌های جدید و ایجاد نماهای آجری کاربرد داشته باشد.

آجر نما نوعی آجر است که نوع مرغوب آن از خاک نسوز ساخته می‌شود و برای ایجاد نمای آجری ساختمان‌ها بسیار ایدئال است. این آجر که معمولاً با چسب مخصوص و یا ملات سیمان بر روی نما نصب می‌شود در ترکیب با سنگ می‌تواند نمایی زیبا بر روی ساختمان ایجاد کند.

شوره آجرنما چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که آجر نما ممکن است با آن مواجه شود، شوره است. شوره معمولاً ماده‌ای پودر مانند و سفید است که پس از پایان ساخت‌وساز ساختمان بر روی نمای آجری ایجاد می‌شود و معماران و مهندسان از گذشته به دنبال راه‌حلی برای برطرف کردن آن بوده‌اند.

شوره برحسب نوع نمکی که آن را ایجاد کرده است ممکن است به رنگ‌های قهوه‌ای زرد و سبز باشد و برای یافتن علت‌های ایجاد آن تاکنون آزمایش‌ها و بررسی‌های فراوانی انجام‌شده است. درگذشته این تصور وجود داشت که علت ایجاد شوره آجر است اما نمک به‌جامانده از دوغاب، شن و آب هنگام نصب آجرها باعث ایجاد شوره در نمای آجری می‌شود.

رفع سفیدک و شوره از آجر نما

چگونه می‌توان شوره را کنترل کرد؟

شوره یک مسئله قابل‌کنترل است که در ساختمان‌های مدرن و جدید با رعایت نکات فنی کمتر بر روی آجر نما دیده می‌شود. با رعایت نکات ساده می‌توان از ایجاد شوره بر روی دیوار و آجر نما جلوگیری کرد. یکی از نکات مهم استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت و مرغوب است. این روزها سازندگان آجر نما با رعایت نکات فنی در هنگام ساخت آجر امکان ایجاد شوره را به حداقل رسانده‌اند.

استفاده از آجر نما
بیشتر بخوانید

خاک رسی که برای ساخت آجر نما به‌کاربرده می‌شود شامل سولفات قلیایی است که باعث ایجاد شوره بر روی دیوار می‌شود. برای خنثی کردن اثر آن از کربنات باریم در ترکیبات آجر استفاده می‌شود تا امکان ایجاد شوره به حداقل برسد.

اما شن و دوغاب استفاده‌شده نیز ممکن است دارای ترکیبات سولفات قلیایی باشند که برای این منظور لازم است از آب شیرین و بودن نمک برای دوغاب استفاده کرد، شن‌های مورداستفاده برای نصب آجرنما قبل از استفاده شسته شوند تا سولفات‌ها حذف شوند و همچنین استفاده از سیمان‌های با درصد کم از سولفات قلیایی نیز در کاهش شوره ایجادشده مؤثر خواهد بود.

دیگر راهکارهای رفع سفیدک و شوره از آجر نما

از راهکارهای دیگر برای جلوگیری از ایجاد شوره بر روی آجر نما نحوه نصب آن است. لازم است آجرهای نما در هنگام نصب به‌خوبی آب‌بندی شود یا به عبارتی از نفوذ آب به داخل دیوار جلوگیری شود. برای این منظور لازم است که در هنگام نصب از حداقل میزان آب استفاده شود، استفاده از درپوش سنگی برای دیوارها یا ساخت سایه بان بر روی دیوارها، استفاده از مواد پوششی مخصوص بر روی آن برای ضد آب‌ کردن آن‌ها و عایق‌بندی قسمتی از دیوار که با زمین در ارتباط است، از راهکارهایی است که در جلوگیری از شوره آجر نما مؤثر است.با رعایت نکات فنی گفته‌شده به‌آسانی می‌توان از ایجاد شوره بر روی دیوارهای آجری جلوگیری کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *