خواص مکانیکی وشیمیایی آجر نسوز

هر یک از آجرها بسته به نوع ساخت و مورد مصرف دارای خواص خاص خود هستند که هنگام استفاده از آجر باید به محیط و مکان و نوع مصرف ان دقت لازم راکرده و سپس نسبت به خرید آجر مناسب همان مکان اقدام کرد بنابراین برخی از خواص اجرها را در پایین توضیح میدهیم تا شاید در هنگام خرید اجر شما را یاری دهد.

خواص مکانیکی آجر نسوز

حداقل تاب فشاری برای آجرهای رسی بر طبق استاندارد شماره 7 ایران برابر با جدول شماره 2 است.
استفاده از آجرهای غیر استاندارد به شرطی مجاز‌‌ می‌باشد که دست کم تاب فشاری آن 80% مقادیر مندرج در استاندارد ایران باشد.

خواص شیمیایی آجر نسوز

/محیط های شیمیای قبل از آن که برروی آجر تأثیر بگذارند، ملات آن را تخریب‌‌ می‌نمایند. لذا استفاده از ملات مناسب در فضاهایی که بنحوی مواد شیمیایی در آنها جاری است از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از آجرهای لعاب دار نیز مانع از جذب مواد در خلل و فرج آجر‌‌ می‌شود.

نمک های محلول موجود در آجر

نمک های محلول در خاک رس اولیه موجود‌‌ می‌باشند و یا در حرارت کوره تولید‌‌ می‌شوند. نمک های محلول‌‌ می‌توانند موجب بروز شوره بشوند. سولفات های محلول ممکن است به سطح آجر حرکت کرده و داخل ملات یا اندود بشوند و موجب انتشار شوره و فساد ملات بوسیله حمله سولفات‌ها شود که در صورت استفاده از آنها در خارج از ساختمان باید از ملات سیمان ضدسولفات استفاده شود.

شوره در آجر نسوز

گاهی اوقات شوره به صورت گرده سفیدی بر سطح کار آجری نوساز پدیدار‌‌ می‌شود.
علت این پدیده انتقال نمک های حل شده در رطوبت از داخل آجر به سطح نما جایی که آب تبخیر‌‌ می‌شود و از خود بلورهای نمک را بر جای‌‌ می‌گذارد،‌‌ می‌باشد. اغلب اوقات اینگونه شوره در طول یک سال بدون برجای گزاردن اثر تخریبی خود بخود از بین‌‌ می‌رود. در کارهای آجری خارج از ساختمان ودر محیط هایی که مرتباً مرطوب و خشک‌‌ می‌شوند، شوره هر زمانی‌‌ می‌تواند ظهور کند. از این مهم تر شکل گیری نمک های متبلور شده در زیر پوسته ایجاد نمای آبله گون و یا پوسته شدن نما‌‌ می‌کند.
برای برطرف کردن شوره و سطح شوره زده را با مخلوط 2 تا 4% آب و سرکه با کمک برس نرم پاک‌‌ می‌کنند.

ابعاد بلوک سقفی
بیشتر بخوانید

لکه در آجر نسوز

سطح آجرکاری ممکن است در طول عملیات بنایی با ملات سیمانی یا آهکی که از ملات تازه بیرون‌‌ می‌ریزد لکه بردارد. در هر دو صورت لکه باید با برس بدون آلوده کردن سایر سطوح تمیز شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *