اجرای آجر نما

بررسی استحکام آجر و خشت

آجر و خشت هر دو جزو مصالح ساختمانی به شمار می روند که از دیر باز در ساخت خانه ها به کار برده می شوند و امروزه هم روستاها و بناهای بسیاری وجود دارند که از خشت ساخته شده اند.آجر نیز همانگونه که می دانیم از جمله ی مصالحی می باشد که بسیار پر مصرف و پر کاربرد در معماری و ساخت و ساز می باشند.

شاید در بیشتر جاها نام آجر و خشت با هم به گوش خورده باشد اما لازم به ذکر است که این دو مصالح کاملا در مقوله ای جدا از هم ساخته می شوند و تفاوت هایی با هم دارند که موجب می شود استحکام یکی از دیگری بیشتر شود.برای این که بدانیم استحکام آجر بیشتر است یا خشت ابتدا باید اطلاعاتی در مورد هر کدام داشته باشیم که در مطالب زیر به طور خلاصه به هر کدام اشاره می کنیم .

خشت چیست ؟

خشت از جمله ی مصالح ساختمانی می باشد که در اشکال و ضخامت های متفاوت تولید می شود.برای تولید خشت، گل را در قالب ریخته و فشار می دهند و سپس در مقابل آفتاب خشک می کنند و بنابراین به همین راحتی خشت خام تولید می شود . این نوع از مصالح صرفه ی اقتصادی بسیار بالایی دارند.

البته در تولید خشت امکان دارد ترکیبات و مواد اولیه متفاوت باشد و خشت تشکیل شده از خاک رس یا آب باشد و یا از ترکیب خاک رس مرغوب با کاه و خرده سنگ و یا رس معدنی نرم شده با شکر سنگ و آب و … تولید شود.خشت ها به طور کلی دارای مزایا و معایبی می باشند.

ویژگی‌های آجر نسوز برای نمای ساختمان
بیشتر بخوانید

از جمله ی مزایای آن می توان به دلیل قطور بودن دیواره های آن  به عایق بودن آن ها اشاره نمود که عایق های حرارتی و برودتی مناسبی می باشند.در مناطق خشک و عاری از رطوبت می توان از بناهای خشتی به مدت صد ها سال استفاده نمود .اما باید گفت که خشت ها در مناطق مرطوب بدون اندود و روکش قابل کاربرد نمی باشند زیرا همانطور که می دانیم خشت از گل تهیه می شود و رطوبت تاثیر منفی بر روی آن می گذارد و باعث فرسودگی بناها و یا ترک برداشتن آن  می شود.

آجر چیست ؟

آجر از جمله ی مصالح ساختمانی می باشد که هماند خشت تولید می شوند با این تفاوت که آجر ها در داخل کوره ها پخته و خشک می شوند.آجر ها از ترکیبات خاک رس و آب تولید می شوند ولی به مرور زمان و با گسترش علم ساختمان آجرهای مختلفی تولید شدند که از جمله ی آن ها آجر نسوز و آجر نما می باشد .

تفاوت خشت و آجر در استحکام :

مصالح آجری به دلیل پخته شدن در کوره نسبت به خشت استحکام بالاتری دارند و از این رو برای ساختمان های حدود چهار طبقه به کار برده می شوند و برای  ساختمان های بلندتر جایز نیست.در  ساختمان هایی که با آجر بنا می شوند برای بالا بردن مقاوت در برابر نیرو های جانبی همچون زلزله و … می توان با زیر سازی های محکم و خوب و استفاده  از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف ها بهره برد.

بنابراین آجر ها در صورتی که با روش درست و با رعایت اصول کاربردی در ساختمان سازی ها به کار برده شوند تا حدودی  موجب مقاومت و استحکام ساختمان در مقابل زلزله می شوند.اما مصالح ساختمانی همچون خشت که در مقابل آفتاب خشک می شوند با وجود این که بسیار تمیز و منظم و به صورت یکدست درست می شوند اما مقاومت به نسبت کمتری در برابر مصالح آجری دارند.

استفاده از آجر برای ساختمان
بیشتر بخوانید

خشت ها در گذشته های بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفتند و امروزه در شهرها کاربردی ندارند و اگر هم از آن ها استفاده شود در روستاهای بسیار دور دست  که فاقد امکانات زیاد و مصالح ساختمانی دیگر می باشند به کار برده می شوند. ساختمان هایی که با خشت تولید می شوند باید بیشتر از یک طبقه نباشند چون در برابر نیروهای طبیعی همچون زلزله مقاومت زیادی ندارند از این رو در مناطق زلزله خیز کشور و مناطقی که آب و هوای مرطوب دارند استفاده از خشت در ساخت و ساز جایز نمی باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *