خواص آجر نسوز

  1. زمانی آجرهای نسوز فقط در قسمت های داخلی کوره‌ها و به عنوان استری مقاوم در برابر حرارت بالا مورد استفاده قرار میگرفت اما امروزه با کمی تغییر در قسمت مواد اولیه آجر نسوز با همان کیفیت و استهکام برای اجرای نمای ساختمان چه معماری داخلی و چه نمای بیرون از آن استفاده شده و بسیار هم مورد استقبال خریداران و متقاضیان نمای پست مدرن یا نمای خاص قرار گرفته است.

دلیل استقبال بی حد خریداران از آجر نمای نسوز

استهکام مثال زدنی :

این نوع از آجر نماها چه در برابر یخزدگی و چه در برابر خوردگی

تنوع بی اندازه

اعم از رنگ و طرح و اندازه‌‌ می‌باشد. نمایukبه عنوان یکی از نماهای خاص و مدرن بوده و از زیبایی فوق العاده‌ای برخوردار است این نوع از نماها فقط با آجر نمای نسوز قابل اجرا بوده و مشابه دیگری ندارد.
همچنین یکی دیگر از نماهایی که امروزه طرفداران بسیاری داشته و مشتریان مخصوص خود را داشته و ان نیز فقط با آجر نمای نسوز قابل اجرا است نمای us می باشد که از لحاظ زیبایی و متانت بینظیر‌‌ می‌باشد.

یک گروه از تولیدات رسی فراورده های نسوز‌‌ می‌باشند . خطوط تولید در صنایع سنگین و سبک بی نیاز از بخش کوره و حرارت دهی نیستند . آجر های نسوز به عنوان بخش غیر قابل حذف کوره‌ها به عنوان استری مقاوم ، ساختار کوره را در مقابل حرارت زیاد حفظ‌‌ می‌کنند . مواد اولیه و روند تولید آجر نسوز بر حسب محل مصرف ، حرارت کوره ، محیط شیمیایی ، فشار و سایش و تغییرات درجه دما متغیر است و با حداقل مواد گداز اور انتخاب‌‌ می‌شوند .

آجر قزاقی در بافت شهری
بیشتر بخوانید

مقاومت حرارتی آجر نسوز :

نسوز‌ها باید بتوانند حداقل 1580 درجه سانتی گراد را در مححیط شیمیایی و مکانیکی کوره تحمل کنند و شکل و ظاهر خود را از دسست ندهند .

ضریب انبساط و انقباض در آجر نسوز :

باید دارای ضریب انقباض و انبساط اندکی باشد .

مقاومت شیمیایی آجرهای نسوز :

ترکیبات موجود در کوره و نوع سوخت ، محیط شیمیایی خاصی را در حرارت بالا ایجاد‌‌ می‌کند که نسوزها باید پایداری لازم را در برابر آنها داشته باشند .

آجر نمای نسوز دارای خواص مثبت بسیاری است و این امر باعث متمایز بودن این نوع از آجرنماها با سایر آجرها شده است که از آن جمله میتوان به مقاومت مکانیکی این آجر نما اشاره کرد آجر نمای نسوز دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی است و به راحتی در برابر باد و گرد و غبار و سرمای بسیار شدید و گرمای بالا از خود مقاومت نشان داده و بافت خود را از دست نمیدهد همچنین این نوع از آجرنماها در برابر اتش سوزی از تاب مکانیکی فوق العاده‌ای برخوردار است و در مقابل آتش سوزی مقاومت فوق العاده‌ای داشته و بهترین انتخاب به شمار‌‌ می‌اید چون تحت هر شرایط خواص خود را حفظ کرده و تا حد امکان سازه را به صورت یکپارچه حفظ میکند.

مقاومت مکانیکی آجر های نسوز :

حجم کوره ، نوع بار گیری  ، ضربات و سایش ناشی از خرد شدن و ذوب اجسام در داخل کوره باید توسط پوشش نسوز تحمل شود، شکننده و ترد نباشد ،ترک نداشته باشد و همچنین ظاهر ان دقیقا برابر مشخصات مورد نظر باشد.

بررسی استحکام آجر و خشت
بیشتر بخوانید

ملاتی که برای چیدن جداره های نسوز انتخاب‌‌ می‌شود براساس حرارت کوره با ضریب انقباض و انبساط مشابه آجر سوز و از مواد نسوز  انتخاب‌‌ می‌شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *