آجر نسوز عایق

راهنمای کامل آجرهای نسوز عایق

آجر نسوز عایق (IFB) شکل متمایز آجری است که با خاک رس نسوز تولید می‌شود که مقاومت بالایی در برابر دماهای شدید دارد و برای کوره‌ها، شومینه‌ها، کوره‌های آستر و جعبه‌های نسوز و غیره استفاده می‌شود.

آجرهای نسوز تقریباً به همان روشی تولید می شوند که آجرهای معمولی تولید می شوند، تنها تفاوت آنها مدت زمان مرحله سوزاندن است.

آنها محصولات نسوز شکلی با دمای کاربرد بالای 800 درجه و تخلخل آن بالاتر از چهل و پنج (45) درصد هستند. آجرهای نسوز در معرض دماهای بسیار بالاتری قرار می گیرند و برای مدت طولانی تری می سوزند.

خوب، خرید آجرهای عایق نسوز خود از یک تولید کننده قابل اعتماد و معتبر نیز ضروری است. به این ترتیب می توانید از کیفیت آجرها مطمئن شوید.

معمولاً از خاک رس نسوز برای تولید آجرهای نسوز استفاده می شود و آن را در کوره قرار می دهند و تا نیمه شیشه ای شدن آن را آتش می زنند.

خاک رس نسوز دارای دو جزء اصلی آلومینا و سیلیس است. درصد سیلیس از شصت (60) تا هفتاد (70) درصد متغیر است در حالی که آلومینا از طرف دیگر بین بیست و پنج (25) تا سی و پنج (35) درصد است.

اگرچه اجزای دیگری از خاک رس نسوز مانند منیزیم، پتاسیم، آهن، تیتانیوم و اکسیدهای کلسیم وجود دارد، اما درصد کل آنها معمولاً از پنج (5) درصد فراتر نمی رود.

ویژگی های عایق آجر نسوز

  1. هدایت حرارتی کم
  2. کاهش ذخیره گرما
  3. خواص عایق با کیفیت
  4. مقاومت در برابر شوک حرارتی قدرتمند
  5. سطح بالایی از مقاومت در برابر حرارت و دوام

انواع آجر نسوز عایق

  1. آجر نسوز عایق آلومینا بالا

آجرهای نسوز عایق آلومینا بالا عمدتاً برای ساخت و محافظت از آسترهای کوره هوای گرم، کوره بلند، کوره طنین دار، کوره دوار و غیره با استفاده از پایداری حرارتی بالا، استحکام در دمای بالا و مقاومت در برابر فرسایش سرباره شیمیایی قوی استفاده می شود.

  1. آجر عایق خاک رس نسوز سبک

این نوع را می توان در کوره ذوب، تجهیزات احیا کننده، کوره آنیلینگ، گودال خیساندن، کوره گازی و سایر تجهیزات صنعتی گرم کار با عملکرد عالی استفاده کرد.

آجر چینی نما
بیشتر بخوانید

با این حال، می توان آن را با تجهیزات کار گرم صنعتی با چگالی ظاهری، هدایت حرارتی کم و ناخالصی کم استفاده کرد.

  1. آجر نسوز عایق مولایت

آجرهای عایق مولایت با فضای کوچک هوا مانند لانه زنبوری ایجاد می شوند و خاصیت عایق کاری بسیار خوبی دارند.

آنها را می توان در کوره های صنعتی و کوره ها مانند پوشش کوره های داغ یا عایق پوشش حرارتی پشتیبان بیرونی با ویژگی های مقاومت در برابر دمای بالا و صرفه جویی موثر در انرژی گرمایی استفاده کرد.

  1. آجر حباب آلومینا

آجر حباب آلومینا یک ماده نسوز با کیفیت است که برای مقاومت در برابر دماهای بالا استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای پوشش های خدماتی هنگام تولید کوارتز با خلوص بالا برای تولید الکترونیک استفاده کرد.

آجر نسوز عایق

موارد استفاده از آجرهای نسوز عایق

  • برای پوشش داخلی اجاق های هیزمی استفاده می شود.
  • برای پوشش سطح داخلی کوره ها، کوره ها، دودکش ها و … استفاده می شود.
  • می توان از آنها برای ساخت سازه های مقاوم در برابر آتش استفاده کرد تا آسیب چنین سازه ای در اثر حوادث آتش سوزی کاهش یابد.
  • آنها به عنوان یک ماده عایق برای کوره ها، کوره ها عمل می کنند زیرا هدایت حرارتی کمتری دارند.
  • آجرهای نسوز عایق را می توان در بسیاری از صنایع تولیدی از شیشه گرفته تا سرامیک، آهن و فولاد، پالایش، تولید برق، بازیافت گوگرد و بسیاری دیگر استفاده کرد.

با این وجود، خرید آجرهای عایق نسوز خود از شرکت های تولیدی معتبر و باکیفیت بسیار حائز اهمیت است، به این ترتیب بهترین نتیجه را از آجرهای عایق خود خواهید داشت.

چگونه ارزش خانه را با آجر افزایش دهیم
بیشتر بخوانید

مزایای آجر نسوز عایق (IFB)

آجرهای نسوز عایق نوع خاصی از آجر هستند که می توانند دماهای بالا را تحمل کنند و به عنوان عایق عمل کنند. از آجر نسوز عایق برای پوشش شومینه، جعبه آتش، کوره و کوره استفاده می شود. گاهی اوقات از آن به عنوان “آجر نسوز” یاد می شود و برای مقاومت در برابر درجه حرارت تا 3200 درجه فارنهایت طراحی شده است در حالی که در واقع مقدار بسیار کمی از آن گرما را به منظور ارائه سطح بالاتری از بهره وری انرژی انجام می دهد.

آجر نسوز عایق مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارزش عایق بالا – وزن سبک و ارزش عایق بالا، دیواره های کوره نازک تر، راندمان بهبود یافته و هزینه های عملیاتی کمتر را ممکن می سازد.

استحکام – استحکام فشاری بالای IFB به سازه‌های خود نگهدارنده در دماهای بالا اجازه می‌دهد. IFB با آجر نسوز متراکم سازگار است و به کل ساخت و ساز استحکام می بخشد.

ذخیره حرارت کم – ذخیره سازی حرارت کمتر در مقابل آجر متراکم به معنای کاهش هزینه سوخت و گرم شدن سریعتر در تجهیزات گرمایش چرخه ای است.

خلوص بالا – دارای ناخالصی های کمی مانند آهن است که می تواند بر عملکرد دیرگداز در بسیاری از کاربردها تأثیر منفی بگذارد. آنها در بسیاری از کوره ها با اتمسفر کنترل شده استفاده می شوند.

ابعاد دقیق – از آنجایی که آجر نسوز عایق در ابعاد دقیق تراشیده می شود، می توان قطعات را به سرعت و به راحتی چید و نتیجه یک پوشش نسوز قوی تر و محکم تر است که منجر به اتلاف حرارت کمتر از طریق اتصالات می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *