عناصر موثر بر رنگ آجر نسوز

عناصر موثر بر رنگ آجر نسوز

آجر نسوز به این دلیل به عنوان نما در ساختمان ها به کار برده می شوند که علاوه بر این که دارای مقاومت و دوام بسیار بالایی می باشند و تغییرات آب و هوایی و باران های اسیدی و برف و تگرگ و … تغییری در ظاهر آن ها ایجاد نمی کند بلکه  دارای رنگ بندی متنوعی نیز می باشند که با هر فضا و طرحی سازگاری پیدا می کنند.تنوع رنگ در استفاده از آجر نسوز بسیار اهمیت دارند و فقط  بین تمامی نما های موجود در بازار ، در آجر نسوز تنوع رنگی زیاد وجود دارد.

بسیاری از مردم و طراحان و معماران به نمای ساختمان ها و زیبایی آن ها و رنگ نما اهمیت بسیار زیادی می دهند و تنها در آجر نسوز تطابق رنگ مورد نظر خود را پیدا می کنند و از آن ها در نمای ساختمان خود استفاده می کنند که این امر با دور زدن در شهر و مشاهده ی ساختمان ها به یقیین می رسد. آجر نسوز در نمای ساختمان ها بسیار بیشتر از نما های دیگر به کار برده می شود و دلیل  آن تنوع رنگی در آجر نسوز می باشد و این تنوع رنگی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که  که موجب می شوند که یک نوع رنگ در طیف های مختلفی خود را نشان دهد.

برای مثال رنگ قرمز تحت تاثیر عناصر مختلف در رنگ های قرمز روشن و تیره و مابین آن و … ایجاد می شود . تنوع رنگ آجر نسوز مربوط به عناصر موثر به کاربرده شده در ساختار آن ها و مواد معدنی موجود در خاک ، روش قرار گیری آن ها درون کوره و میزان درجه پخت و شرایط اتمسفری کوره  و ترکیب شیمیای خاک اولیه  می باشد.

عوامل موثر بر رنگ آجر نسوز :

عناصر موثر بر رنگ آجر نسوز

تاثیر ترکیب شیمیایی خاک اولیه بر رنگ آجر نسوز :

از جمله ی عناصر موثر بر رنگ آجر نسوز ترکیبات شیمیایی موجود در مواد اولیه می باشد که از جمله ی آن می توان به آهن اشاره کرد که بیشترین تاثیر را دارد.آهن با قرار گرفتن در گرما به اکسید آهن تبدیل می شود که رنگ قرمز دارد.وجود اکسید آهن در ترکیبات آجر نسوز تحت دمای بالا و پایین رنگ های قرمز را از تیره تا روشن ایجاد می کند و هر چه قدر اکسید آهن موجود همراه با دمای پایین به کار رود رنگ روشنتری ایجاد می کند و هر چقدر اکسید آهن با دمای بالاتری به کار برده شود رنگ تیره تری ایجاد می کند .

آجرکاری و بلوک کاری
بیشتر بخوانید

تاثیر نوع و میزان عناصر افزودنی در رنگ آجر نسوز :

از دیگر عوامل موثر بر رنگ آجر نسوز نوع مواد افزودنی و مقدار آن ها می باشد.اکسید های فلزی مختلفی که در ترکیبات آجر نسوز به کار برده می شود علاوه بر تاثیرات دیگر از قبیل دوام و ماندگاری از جمله عناصر موثر بر رنگ آجر نسوز می باشند .فلزاتی همچون منگنز در ایجاد رنگ قهوه ای ،کروم برای ایجاد رنگ صورتی،آنتیموان برای ایجاد رنگ زرد و مس در ایجاد رنگ سبز ، کبالت برای ایجاد رنگ آبی و کبالت همراه با منگنز در ایجاد رنگ سیاه از جمله افزودنی هایی می باشند که با اضافه شدن در فرمولاسیون آجر نسوز رنگ های متنوعی را در آن ها ایجاد می کنند .

تاثیر کوره و میزان درجه حرارت پخت بر رنگ آجر نسوز :

میزان درجه حرارت و همچنین طرز قرار دادن آجر نسوز در کوره از جمله عوامل موثر بر رنگ آجر نسوز  می باشد. هر چه آجر نسوز در دمای بالاتری قرار گیرد رنگ تیره تری پیدا می کند و هر چه در دمای پایینی قرار گیرد رنگ روشن تری پیدا می کند.موارد  گفته شد با توجه به میزان کاربرد و همچنین مقدار دما در روشن یا تیره شدن آجر نسوز تاثیر می گذارند و رنگ های متفاوتی را ایجاد می نمایند .تنوع رنگ در آجر نسوز و همچنین گستره پوششی انواع رنگ ها موجب شده است تا آجر نسوز شامل سلیقه ی طراحان و معماران بسیاری شود که در نمای خارجی و داخلی منازل از آن ها استفاده نمایند .

چگونگی استفاده از آجرنما
بیشتر بخوانید

ترکیب عناصر جدید و همچنین تغییر در مقدار آن ها و پخت در درجه های مختلف موجب ایجاد رنگ های جدید در آجر های نسوز می شود به عبارتی می توان گفت که طیف های رنگی که در آجر های نسوز تحت تاثیر عناصر به وجود می آید می تواند بسیار متنوع و متغیر باشد .

ماندگاری رنگ در آجر نسور :

همانطور که گفتیم عناصر مختلفی بر رنگ آجر نسوز تاثیر می گذارد اما مسئله مهم در استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان ها علاوه بر تنوع رنگ و ایجاد رنگ های جدید در آجر نسوز و هماهنگی آن با هر نوع محیط و فضایی به ماندگاری رنگ در آن ها مربوط می شود. آجر نسوز به دلیل کاربرد در نمای خارجی ساختمان تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون تابش مستقیم نور خورشید و همچنین تغییرات آب و هوایی همچون برف و باران و تگرگ قرار می گیرند.

اکثر نماها تحت این نوع شرایط به مرور زمان ساییده یا رنگ پریده می شوند اما آجر نسوز برخلاف همه ی آن ها علاوه بر این که دوام و ماندگاری خود را از دست نمی دهند هیچ نوع تغییری در رنگ آن ها ایجاد نمی شود و دلیل آن طبیعی بودن رنگ آن ها می باشد که در مواد معدنی و در بافت عناصر به کار برده شده در آن ها وجود دارد و رنگ مصنوعی به ساختار آن ها اضافه نمی شود و در نتیجه رنگ پریدگی در آن ها رخ نمی دهد و این از مهمترین و بزرگترین دلایل استفاده زیاد از آجر نما نسوز نسبت به سایر نماها می باشد.رنگ های مصنوعی به مروز زمان شسته می شوند و موجب رنگ پریدگی نما می شوند که جذابیت و زیبایی نما از بین می رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *