کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی با نماهای آجری

در بسیاری مواقع برای افراد از این که بین آجر و مصرف انرژی ارتباطی وجود داشته باشد ، تامل بر انگیز می باشد، در حالی که این موضوع واقعیتی غیر قابل انکار می باشد .

نماهای آجری از جمله نماهای سنتی و مدرنی می باشند که استفاده از آن ها تاثیر بسیاری در کاهش مصرف انرژی دارد . اما برای چگونگی تاثیر آن ها در کاهش مصرف انرژی توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید .

آجر ها از گذشته به عنوان متریالی مقاوم و موثر در برابر صرفه جویی انرژی شناخته شده اند و لازم به ذکر است که در این زمینه نیز بسیار جلب توجه نموده اند و محبوبیت کسب کرده اند .

همانگونه که همه ما شاهدیم امروزه کمبود ذخایر انرژی و صرفه جویی در مصرف آن ها از جمله دغدغه های مهم بشر به شمار می رود و به همین دلیل نیز تا کنون از هر روشی که در کاهش مصرف انرژی یا صرفه جویی در مصرف موثر باشد ، استفاده کرده اند .

در این میان نکته ی قابل تامل و البته تاسف باری که وجود دارد ، قرار گرفتن ایران در رتبه های نخست مصرف انرژی در دنیا می باشد . بنابراین لازم است تا به این مهم اهمیت زیادی در ایران داده شود و روش هایی که موثر در کاهش مصرف می باشند به کار گرفته شوند . این امر در حوزه ی ساخت و ساز نیز باید رعایت شود که البته از مهمترین صنایع می باشد و لازم است تا تمامی اصول و نکات بهینه سازی مصرف انرژی رعایت شود و مصالح به درستی انتخاب و اجرا شوند .

کاهش مصرف انرژی

نقش صنعت ساختمان در مصرف ذخایر انرژی

در هر کشوری بیش از یک سوم انرژی مصرفی مربوط به روش های احداث ساختمان می باشد و به همین دلیل ساختمان های کم مصرف و سبز و پایدار در کشور های پیشرفته دنیا مورد توجه قرار می گیرند .

در ایران در حدود 5 تا 6 برابر استادارد های بین المللی مصرف انرژی به ساختمان ها تعلق دارد . یعنی در واقع 40 درصد از کل مصرف انرژی را ساختمان ها در ایران شامل می شوند و این رقم از جایگاه بسیار بالایی در مقایسه با سایر صنایع برخوردار می باشد .

متاسفانه در کشور عزیز ما به این مسئله توجه چندانی نمی شد و برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها ملاحظات چندانی به کار برده نمی شد و همین مسئله ایران را در رتبه های برتر مصرف انرژی در ساختمان ها قرار داده است . علاوه بر این در صورتی که همچنان به این بی توجهی ادامه داده می شد ، علاوه بر این که با بحران کمبود انرژی در جهان روبه رو می شدیم ، بلکه آلودگی محیط زیست نیز به شدت افزایش پیدا می کرد .

اما خوشبختانه این مسئله در سال های اخیر اهمیت پیدا کرد و به همین دلیل اقداماتی کار آمد در جهت اصلاح آن صورت پذیرفت . استفاد ه از آجر نماها در نمای ساختمان ها گواه روشنی برای این مسئله می باشد .

مبحث 19 مقررات ملی ساختمان با هدف بهینه سازی انرژی

در سال 1384 مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ها به منظور ملاحظات زیستی تعیین شد که توجه به مسئله ی انرژی و رعایت اصول آن در ساخت و ساز بیش از بیش مورد توجه قرار گرفت . در این مبحث موضوع کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در آن مورد بررسی قرار می گیرد و بسیاری از اقداماتی که در این راستا انجام شده است مرهون این مبحث می باشد . لازم به ذکر است که انتخاب مصالح مناسب ساختمان از مهمترین موضوعات در مبحث 19 می باشد .

ابعاد آجر
بیشتر بخوانید

در مبحث 19 ساختمان ها با توجه به منطقه ای که ساختمان ها در آن واقع شده اند و با توجه به میزان مصرف انرژی به 4 دسته کلی تقسیم بندی می شوند .

1 – ساختمان های با صرفه جویی زیاد در مصرف انرژی

2 – ساختمان های با صرفه جویی متوسط در مصرف انرژی

3 – ساختمان هایی با صرفه جویی کم در مصرف انرژی

4 – ساختمان های بدون نیاز به صرفه جویی در مصرف انرژی

این میزان صرف جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها با توجه به مواردی که در زیر اشاره می شود صورت می گیرد  .

  • شرایط بهره گیری ساختمان از انرژی خورشیدی
  • نوع انرژی مصرفی ( برقی و غیر برقی ) برای تامین گرمایش ، سرمایش و آب گرم مصرفی
  • نسبت سطح پوسته خارجی نور گذر ساختمان به سطح زیر بنای مفید آن
  • استفاده از سیستم های نوین تهویه
  • نحوه استفاده از ساختمان با کاربری غیر مسکونی ( مداوم و منقطع )

نکته : پوسته یا نمای خارجی ساختمان نوعی جدا کننده فضای داخلی و خارجی ساختمان می باشد و نقش مهمی در مصرف انرژی دارد و توجه به این نکته از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد .

پوسته خارجی ساختمان در گذشته به عنوان حائلی بین فضای داخلی و خارجی ساختمان به شمار می رفت ، اما امروزه با توجه به روش های نوین که در آن ها به کار برده می شود ، این پوسته ها به عنوان سیستم هایی به کار برده می شوند که با پاسخگویی مناسب به محیط بیرونی موجب ایجاد فضایی مطبوع در داخل می شوند و بدین ترتیب موجب کاهش مصرف انرژی به میزان قابل توجهی می شوند .

تاثیر مصالح بر مصرف انرژی

در صنعت  ساختمان یکی از پارامترهای مهم و تاثیر گذار در مصرف انرژی نما ساختمان ها می باشد .

همانطور که در مطالب قبلی نیز اشاره شد و همچنین با توجه به عقیده ی کارشناسان در حوزه انرژی ، از مهمترین منابع اتلاف انرژی در کشور ساختمان ها می باشند و به همین دلیل نیز انتخاب مصالح مناسب برای اجرای نمای ساختمان ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و بنابرین نیاز هست حساسیت زیادی در آن ها به کار برده شود .

در جذب انرژی خورشیدی در ساختمان ها مصالح نقش بسیار زیادی دارند و در این امر ویژگی های مصالح اعم از جنس ، رنگ ، زبری یا صیقلی بودن آن تاثیر گذار می باشد .

در این قسمت به بررسی آجر ها و نماهای آجری که یکی از مصالح بسیار زیبا و دوستدار محیط زیست می باشند ، می پردازیم.

جایگاه آجر در بهینه سازی مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی

در افزایش پایداری حرارتی ساختمان ها مصالحی همچون آجر ، بتن و بلوک های سیمانی نقش موثری دارند . در صورتی که مصالح سنگین مورد استفاده قرار نگیرد پایداری حرارتی ایجاد نمی شود و بنابراین بهتر است از به کار بردن مصالح سبک پرهیز شود .

اما سوالی که در این میان مطرح است این است که پایداری حرارتی به چه معنا می باشد ؟

پایداری حرارتی به ساده ترین زبان به این معنی می باشد که در صورتی که در بیرون از خانه تغییرات دمایی رخ دهد ، هوای داخل منزل چندان تغییر نمی کند و در نتیجه این امر موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود .

آجر از جمله مصالح ساختمانی می باشد که دارای ضریب جذب پایینی می باشد و در نتیجه از عملکرد حرارتی بالایی برخوردار می باشد . بنابراین با وجود آن ها هوای داخل منزل دستخوش تغییرات چندانی نمی شود . بنابراین این امر منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شود . در نتیجه می توان نتیجه گرفت که آجر نقش موثری در بهینه سازی مصرف انرژی دارند .

قدمت آجر نسوز
بیشتر بخوانید

آجر نسوز نما با توجه به شواهد و آمار و ارقام از جمله مصالحی به شمار می رود که کمترین میزان مصرف انرژی را دارد و از بهترین مصالحی به شمار می روند که با توجه به تنوع و زیبایی فراوان که دارند قابلیت کاربرد در نما را نیز دارند . آجرها به دلیل جذب پایین حرارت تا حدود 4.5 درصد در حدود 23 درصد در اتلاف انرژی نقش دارند . علاوه بر این با توجه به مطالعه ای که در شهر تهران در این زمینه صورت گرفته است این آجر ها با 6.9درصد کاهش مصرف انرژی بهترین عملکرد را در بین سایر مصالح از آن خود کرده است . سیاست های فعلی کشور اقدامات بسیاری را در راستای بهینه سازی مصرف انرژی برای استفاده از مصالحی همچون آجر انجام داده است .

جرم حرارتی یا اینرسی حرارتی در آجر

قابلیت پوسته خارجی یا دیورهای خارجی در ذخیره سازی انرژی یا پس دادن آن جرم حرارتی نامیده می شود . به عبارت دیگر اینرسی حرارتی توانایی جذب و ذخیره گرما را فراهم می نماید ، بنابراین مانع از اتلاف انرژی می شود .

آجرها با توجه به ویژگی اینرسی حرارتی مقدار بسیار زیادی گرما را در خود ذخیره می کنند و آن را به صورت تدریجی آزاد می نمایند . بدین ترتیب هزینه های انرژی کاهش یافته و منجر به افزایش بازده آن ها می شود .

انتخاب مصالح با توجه به آب و هوا

لازم است تا در ساخت و ساز هر اقلیمی مصالح  خاصی به کار برده شود تا سازگاری لازم با محیط و شرایط آن را داشته باشد . بنابراین باید دقت بسیار زیادی در انتخاب مصالح با توجه به اقلیم های متفاوت صورت بگیرد . اقلیم هر شهری متفاوت می باشد و با توجه به اقلیم خاصی که دارند دارای پتانسیل های بسیاری می باشند . بنابراین با به کار گیری همین پتانسیل ها می توان اقدامات موثری در راستای کاهش میزان مصرف انرژی انجام داد .

به عنوان مثال به کار بردن مصالحی که منجر به کاهش جذب انرژی خورشیدی و در نتیجه آن بهبود عملکرد حرارتی می شوند ، در اقلیم های گرم و معتدل بسیار مناسب می باشد . آجر در واقع همان مصالح مناسب برای کاربرد در این اقلیم ها می باشد که این امر را به خوبی فراهم می نماید . مثال دیگر را در مورد استفاده از مصالح در شهرهای جنوب کشور بیان می کنیم که لازم است به دلیل گرمای هوای بسیار زیاد در این مناطق از نماهایی با رنگ روشن که مانع از جذب گرما می شود استفاده شود .

کلام پایانی

از مباحث مهم در انتخاب مصالح ساختمانی تاثیر نماهای آجری بر میزان مصرف انرژی می باشد که در این مطلب به آن پرداختیم . آجر ها به دلیل دارا بودن خاصیت جرم حرارتی این تاثیر را در بهینه سازی مصرف انرژی می گذارند .

بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان امروزه به دلیل استفاده فراوان از مصالحی از قبیل نماهای آجر و کاربرد کمتر مصالحی  که منجر به اتلاف انرژی می شود ، در مسیر درستی قرار گرفته است . شهر آجر به دلیل تولید انواع مختلفی از آجر نسوز نما گامی موثر در صنعت ساخت و ساز فراهم کرده است . بنابراین برای تهیه انواع آجر نسوز و آجر نما و بهره مندی از مزایای آن می توانید با مشاوران ما از طریق تماس با شماره  09129640179 در ارتباط باشید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *