آجر اجاق نسوز

مشخصات فنی آجر اجاق نسوز

روش سنتی گرمایش ساختمان های مسکونی کم ارتفاع شامل در دسترس بودن ساختارهای سرمایه ویژه از انواع مختلف است. مواد برای آنها ویژگی های آجر کوره است که مقاومت لازم را در برابر تأثیرات دمای بالا فراهم می کند. از آن برای ایجاد پوسته هایی استفاده می شود که قادر به جداسازی آتش باز و محافظت از سازه های ساختمان در برابر تخریب هستند.

آجر مقاوم در برابر حرارت برای روکش سطوح داخلی اجاق ها برای مصارف خانگی و صنعتی و همچنین شومینه ها، کانال های دودکش و لوله ها در نظر گرفته شده است. این مصالح ساختمانی برای ساخت تاسیسات باربیکیو ثابت در فضای باز و تاسیسات باربیکیو استفاده می شود. خاک نسوز، در میان چیزهای دیگر، می تواند برای پوشش محفظه احتراق دیگهای بخار سوخت جامد و دیگهای گرمایش استفاده شود.

ترکیب، تولید و انواع آجرهای کوره ای

بر اساس شرایط ناشی از احتراق سوخت جامد، آجر اجاق گاز باید سه شرط اساسی را برآورده کند:

  • مقاومت حرارتی کمتر از 1000 درجه سانتیگراد بدون از دست دادن قدرت در طول قرار گرفتن در معرض طولانی مدت.
  • هدایت حرارتی کم از سازه های ساختمانی اطراف محافظت می کند.
  • مقاومت در برابر حرارت محصول باید تعداد قابل توجهی از چرخه های گرمایش و سرمایش را تحمل کند.

آجر اجاق نسوز یک انباشته کننده انرژی عالی است، به عبارت دیگر با سرعت کافی گرم می شود و به تدریج گرما را به محیط می دهد.

آجرهای نسوز در کارخانه های تخصصی با توجه به فناوری های ارائه شده توسط GOST 390-96 ساخته می شوند. ترکیب مواد اولیه مورد استفاده برای تولید آجر کوره به عنوان جزء اصلی شامل خاک رس نسوز با عیار ویژه تا 70 درصد است. آشنایی با جرم قالب گیری برخی از انواع مخلوط به شما امکان می دهد بلوک هایی با خواص مختلف بدست آورید، افزودنی ها می توانند خدمت کنند:

  • گرافیت؛
  • پودر کک؛
  • بخش بزرگی از پودر سیلیس

فناوری تولید آجرهای مقاوم در برابر آتش با روش پرس نیمه خشک شامل تعدادی عملیات به ترتیب زیر است:

  1. آماده سازی مواد خام: سنگ زنی و ورز دادن خاک رس، معرفی مخلوط، مخلوط کردن تا یک ترکیب همگن. در طی این فرآیند، 8 تا 10 درصد آب به ترکیب اضافه می شود تا رطوبت مورد نیاز حاصل شود.
  2. جرم تمام شده در قیف بارگذاری می شود، که از آن وارد واگن اندازه گیری می شود که به جلو و عقب حرکت می کند.
  3. آجر قالب گیری شده به پانچ پایینی قالب می خورد که همراه با قطعه کار پایین می آید.
  4. قسمت بالایی پرس پایین آمده و فشار کافی به آجر وارد می کند تا آن را فشرده کند.
  5. در پایان فرآیند، پانچ پایینی، بلوک را از قالب بیرون می‌آورد و روی سکو قرار می‌دهد. در این لحظه، نورد از زیر قیف شروع به حرکت می کند و قسمت بعدی مواد خام قطعه کار را روی تسمه نقاله حرکت می دهد.
  6. فرآیند پرس تکرار می شود و آجر خام به عنوان قسمتی برای پخت در یک کوره تونلی در دمای حدود 1000 درجه سانتیگراد ارسال می شود.
نمای آجری سنتی
بیشتر بخوانید

این فناوری امکان حذف عملیات خشک کردن اولیه محصول و کاهش زمان تولید آن را فراهم می کند. این روش تولید آجرهای مقاوم در برابر آتش بسیار ارزان‌تر از روش قالب‌گیری پلاستیک است، زمانی که یک تیر پیوسته از توده آماده شده با رطوبت 30-17% ساخته شود. تهیه توسط یک دستگاه مخصوص به بلوک های جداگانه بریده می شود که به خشک شدن اولیه و سپس شلیک تغذیه می شود.

طیف گسترده ای از کوره های آجری مقاوم در برابر آتش از انواع زیر در بازار مصالح ساختمانی ارائه می شود:

آجر اجاق خاک نسوز

آجر اجاق خاک نسوز

آجر نسوز نیمه اسیدی

آجر نسوز نیمه اسیدی

آجر نسوز DINAS

آجر نسوز DINAS

آجر نسوز MULLITE

آجر نسوز MULLITE

آجر نسوز کوروندوم

آجر نسوز کوروندوم

تراکم و پر بودن آجرهای کوره

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی محصولات دیرگداز تا حد زیادی با ترکیب مواد اولیه و روش تولید تعیین می شود. برای ساخت شومینه، اجاق گازهای خانگی یا صنعتی و سایر سازه های مشابه از آجر توپر استفاده می شود. تراکم یکی از مهم ترین پارامترهای این گونه محصولات است که در کارخانه های تولیدی کنترل می شود.

تراکم و پر بودن آجرهای کوره

استحکام – قدرت

داخل اجاق ها و شومینه ها در معرض دمای بالا و شعله های باز است. آجر اجاق گاز مقاوم در برابر آتش توانایی مقاومت موثر در برابر این عوامل را دارد. استحکام کششی هر محصول به برند آن، رعایت دقیق دستور پخت و تکنولوژی تولید بستگی دارد.

محدودیت دما

کوره های اجاق های خانگی و شومینه ها در تماس مستقیم با آتش باز و کانال های دودکش و لوله های با محصولات احتراق هستند که تا دمای بالا گرم می شوند. مصالح مورد استفاده برای ساخت این سازه ها باید دارای محدودیت دمایی بالایی باشند. استانداردهای دولتی اهمیت آن را برای مارک های مختلف بلوک های نسوز همه منظوره تعیین می کند.

آجرهای مختلف از انواع مختلف دارای حداکثر مقاومت در برابر حرارت هستند، محدودیت دما برای آنها در محدوده وسیعی از 1630 درجه سانتیگراد تا 1730 درجه سانتیگراد است. الزامات برای مواد سایر اجزای اجاق گاز یا شومینه کمتر سختگیرانه است. بنابراین، مواد برای دودکش ها باید در برابر درجه حرارت + 700 درجه سانتیگراد مقاومت کنند.

هدایت حرارتی آجرهای نسوز

آجر کوره مقاوم در برابر آتش برای محافظت از سازه های ساختمان مجاور در برابر تأثیرات دمای بالا طراحی شده است. برای دستیابی به این هدف، محصول باید رسانایی حرارتی پایینی داشته باشد.

مزایای تزئین نما با آجر
بیشتر بخوانید

از لیست بالا می توان دریافت که آجر شاموت کمترین رسانایی حرارتی را دارد که بیشترین توزیع را در ساخت و ساز داشته است. چنین آجرهایی به طور قابل اعتماد از ساختار ساختمان در برابر درجه حرارت بالا محافظت می کنند و قادر به جمع آوری گرما هستند.

هدایت حرارتی آجرهای نسوز

مقاومت در برابر محیط های تهاجمی

آجرهای نسوز که ویژگی های آن در سطح نسبتاً بالایی است، در عملکرد کوره های در تماس با آتش و محصولات احتراق. اثرات اسیدها یا قلیاها یا سایر محیط های تهاجمی روی محصولات در چنین ساختارهایی عملاً مستثنی هستند. بر این اساس، الزامات خاصی برای این شاخص به آنها ارائه نمی شود.

آجرهای نسوز  به دلیل ترکیب آن در سازه هایی که امکان تماس با محیط اسیدی وجود دارد نباید استفاده شود. این می تواند منجر به تخریب زودرس آن شود. انواع دیگر آجرهای نسوز نیز ویژگی های خاص خود را دارند که در انتخاب مصالح برای ساخت اجاق گاز یا شومینه باید به آن توجه کرد.

جذب آب

آجر نسوز از خاک رس ساخته شده و در هنگام پخت منافذ در ساختار آن ایجاد می شود. وجود حفره ها در ساختار محصول به جذب قابل توجه رطوبت از جو یا در تماس مستقیم با آب کمک می کند. بسته به نوع محصول، بلوک ها می توانند از 15 تا 30 درصد مایع کل حجم خود را جمع کنند. این رقم برای مصالح ساختمانی بالاست.

این خاصیت آجرهای مقاوم در برابر آتش باید در فرآیند انبارداری و نگهداری آجر مورد توجه قرار گیرد. یافتن محصولات برای مدت طولانی در مناطق باز به خصوص در باران یا برف مجاز نیست. این می تواند منجر به جذب قابل توجه آب شود و بر استحکام و سایر ویژگی های آن تأثیر منفی بگذارد.

جذب آب

مقاومت در برابر سرما آجرهای نسوز

حوزه آجر نسوز ساخت اجاق گاز و شومینه در ساختمان های مسکونی و ساختمان های صنعتی می باشد. این محصولات به دلیل ساختار و مواد به کار رفته در افزایش مقاومت در برابر سرما تفاوتی ندارند. طبق استاندارد فعلی، این ویژگی محصول به عنوان توانایی تحمل تعداد معینی از چرخه های انجماد و ذوب در حالت حداکثر اشباع رطوبت ارزیابی می شود.

برای ساخت سازه های زیرزمین و روکش بیرونی ساختمان ها و سازه ها نباید از آجر نسوز استفاده کرد. در هنگام بهره برداری از ساختمان های دارای گرمایش اجاق گاز یا شومینه، حفظ دمای مثبت توصیه می شود. سرد شدن مکرر چنین سازه هایی تا دمای شدید می تواند منجر به تخریب آنها شود.

منبع :

https://icdself.com/en/10/stroitelnye-materialy/263-pechnoj-ogneupornyj-kirpich-harakteristiki.html

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *