تفاوت بین آجر عایق و آجر نسوز

تفاوت بین آجر عایق و آجر نسوز

روند توسعه صرفه جویی در انرژی ساختمان برای عایق کاری دیوار، جایگزینی عایق های آلی با عایق های معدنی و جایگزینی عایق های خارجی با عایق های خود است. بنابراین، بسیاری از آجرهای عایق سفارشی در حال حاضر استفاده می شود.

آجر عایق نوع جدیدی از مصالح ساختمانی است که با مواد پلیمری سنتز شده است. ماده ای که وظیفه اصلی آن گرم نگه داشتن، کاهش اتلاف حرارت و بهبود راندمان حرارتی است. این یک فناوری علمی و کارآمد در صرفه جویی در انرژی است. نسوزها به طور کلی به دو نوع نسوزهای بدون شکل و نسوزهای شکلی تقسیم می شوند. دیرگدازهای بدون شکل که به آنها ریخته گری نیز می گویند، ذرات پودری مخلوطی هستند که از انواع سنگدانه ها یا سنگدانه ها و یک یا چند چسب تشکیل شده اند. مواد نسوز شکلی عموماً به آجرهای نسوز اطلاق می شود که شکل آن دارای قوانین استانداردی است و همچنین می توان آن را در صورت نیاز در هنگام ساخت و برش به طور موقت فرآوری کرد.

عملکرد اصلی آجر عایق حرارتی گرم نگه داشتن و کاهش اتلاف حرارت است. آجر عایق حرارتی معمولاً مستقیماً با شعله تماس نمی گیرد و آجر نسوز عموماً مستقیماً با شعله تماس می گیرد. آجرهای نسوز عمدتاً برای مقاومت در برابر برشته شدن شعله استفاده می شوند. به طور کلی به دو نوع، یعنی مواد نسوز آمورف و دیرگدازهای شکلی تقسیم می شوند.

نسوز بدون شکل: همچنین به عنوان ریخته گری شناخته می شود، یک گرانول پودری مخلوط است که از انواع سنگدانه ها یا سنگدانه ها و یک یا چند چسب تشکیل شده است. هنگام استفاده باید با یک یا چند مایع به طور یکنواخت مخلوط شود. نقدینگی قوی دارد.

چسب مخصوص آجر نما
بیشتر بخوانید

آجرهای نسوز شکل دار: آجرهای نسوز عمومی که از نظر شکل دارای قوانین استانداردی هستند و در صورت نیاز می توان آنها را به طور موقت فرآوری کرد.

تفاوت اصلی بین آجرهای عایق و آجر نسوز

  1. عملکرد عایق

هدایت حرارتی آجر عایق به طور کلی 0.2-0.4 (متوسط دمای 350±25 درجه سانتیگراد) w/mk و هدایت حرارتی آجر نسوز 1.0 (متوسط دمای 350±25 درجه سانتیگراد) w/mk یا بیشتر است. بنابراین می توان آجر عایق را بدست آورد. عملکرد عایق بسیار بهتر از آجرهای نسوز است.

  1. نسوز

عملکرد آجرهای عایق حرارتی عمدتاً در عایق حرارتی است. اگرچه مقاومت خاصی در برابر آتش دارند، اما از نظر مقاومت در برابر آتش به خوبی آجرهای نسوز نیستند. مقاومت آجرهای عایق حرارتی در برابر آتش معمولاً زیر 1400 درجه است. اما آجرهای نسوز متفاوت هستند. آجرهای نسوز به عنوان یک ماده نسوز دارای درجه ای از مقاومت در برابر آتش هستند که قابل مقایسه با آجرهای عایق حرارتی نیستند. مقاومت در برابر آتش آجرهای نسوز می تواند اثرات ضد شعله و یا حتی غیر قابل اشتعال داشته باشد، زیرا آجرهای نسوز دارای نسوز بالای 1400 درجه هستند.

  1. تراکم

آجرهای عایق معمولاً مواد عایق سبک وزن هستند، چگالی آن به طور کلی 0.8-1.0g/cm3 است و چگالی آجرهای نسوز اساساً بالاتر از 2.0g/cm3 است.

به طور کلی، آجرهای نسوز دارای استحکام مکانیکی بالا، عمر طولانی، پایداری شیمیایی خوب، عدم واکنش شیمیایی با مواد و مقاومت در برابر دمای بالا هستند و دمای مقاومت در برابر حرارت بالا می تواند به 1900 درجه سانتیگراد برسد. به ویژه برای کوره های جابجایی با دمای بالا و پایین، کوره های اصلاح، هیدروکانورترها، مخازن گوگردزدایی و کوره های متاناسیون در کارخانه های کود شیمیایی مناسب است. این ماده برای پخش گاز و مایع و حمایت، پوشش و محافظت از کاتالیزور عمل می کند. همچنین می توان از آن در کوره های هوای گرم و مبدل های حرارتی در صنعت فولاد استفاده کرد.

آیا باید از آجرهای دست ساز استفاده کرد؟
بیشتر بخوانید

آجر نسوز دارای مزایای چگالی بالا، استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش خوب، مقاومت در برابر خوردگی خوب، ضریب انبساط حرارتی کوچک، راندمان سنگ زنی بالا، سر و صدای کم، عمر طولانی و بدون آلودگی مواد است. این یک محیط سنگ زنی با کیفیت بالا و مناسب برای ماشین های سنگ زنی مختلف است.

آجرهای نسوز با آجرهای عایق تفاوت زیادی دارند و محیط، وسعت و عملکرد آنها متفاوت است. مواد مختلف در مکان های مختلف استفاده خواهد شد. هنگام خرید مواد، باید تصمیم بگیریم که کدام ماده نسوز برای استفاده خودمان با توجه به وضعیت واقعی ما مناسب است.

منبع :

https://www.rsrefractorygroup.com/difference-between-insulating-brick-and-refractory-brick/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *